Prve hrvatske električne ‘off road‘ motocikle u riječkom Torpu počeli su proizvoditi iz znatiželje, a onda su shvatili da im je mnogo veći izazov razvoj pojedinačnih pogonskih komponenti za električna vozila. Otkrili su ogroman tržišni potencijal u segmentu ‘business-to-business‘ kao i u prodaji proizvoda krajnjim korisnicima
Uspješni biznisi često nastaju iz najneobičnijih pobuda, što potvrđuje i primjer riječke tvrtke Torp. Prve hrvatske električne off road motocikle u njoj su tako počeli proizvoditi iz znatiželje, a zbog činjenice da njihova vozila idu 'na struju' mnogi ih već nazivaju 'Rimac za motocikle'.
– Ideja da razvijemo vlastiti off-road električni motocikl proizašla je iz čiste znatiželje, kako napraviti električno vozilo koje će u istom trenutku biti brzo, okretno, izdržljivo i, uza sve nabrojeno, atraktivnog izgleda. Prvo smo pokušali sastaviti pogonski sustav za motocikl pomoću kupovnih dijelova, ali se na kraju pokazalo da je takvo rješenje skupo i neefikasno.
Pogonske komponente različitih proizvođača nisu bile kompatibilne, pa smo gubili mnogo vremena na njihovom prilagođavanju te na kraju zaključili da ćemo svoj cilj postići samo razvojem vlastitih komponenti za pogon. Tako smo za Torp Bike razvili vlastitu bateriju, sustav za upravljanje baterijom (BMS) i inverter te sve skupa smjestili u laganu ramu koju smo isto tako sami dizajnirali. Torp Bike sa svojih trideset kilograma ukupne mase (od kojih devet kilograma otpada na bateriju) i petnaest kilovata snage udružuje okretnost i brzinu te je zanimljiv kako onima koji se bave izvođenjem trikova, tako i vozačima na enduro-utrkama.
Tijekom razvoja Torp Bikea Damir Šarčević i ja naučili smo mnogo novog što danas primjenjujemo na našim novim proizvodima, a za čiji smo razvoj tijekom godina u timu angažirali stručnjake različitih profila – opisuje Teo Žikić, koji je zajedno sa spomenutim Damirom Šarčevićem vlasnik tvrtke.
Prvih nekoliko motocikala proizveli su 2019. godine, takozvanih showcase-primjeraka, putem kojih na atraktivan način predstavljaju ostalu tehnologiju koju izrađuju, kao i potencijal čitave tvrtke.
Primjerci za predstavu
Za njihov je dizajn bio zaslužan Serđo Miletić, a njima je ne samo lakše upravljati, već i izvoditi različite trikove. Prednost njihovih motocikala u odnosu na konkurenciju krije se i u kombinaciji snage i male mase, što ih čini okretnijima i omogućava im veći domet. Sve te karakteristike danas primjenjuju i na čitav asortiman svojih proizvoda.
Poveznica s Matom Rimcem i njegovim Rimac Automobilima nije samo u struji kao 'pogonskom gorivu', već je Žikić prije pokretanja vlastitog biznisa bio zaposlen upravo u toj kompaniji, posljednje kao dio tima zaduženog za razvoj baterije hiperautomobila Concept One. Osim iskustva, to mu je donijelo i dobre referencije.
– Imali smo nekoliko upita za koje smo preporuke dobili upravo iz Rimac Automobila. Neke od naših poslovnih suradnji realizirale su se zbog tih preporuka. Upravo smo završili jedan takav veliki projekt i siguran sam da neće biti zadnji. S Rimcem surađujemo na različite načine i gajimo dobre poslovne odnose. Iako nam preporuka Rimac Automobila mnogo znači, nastavljamo se samostalno pozicionirati u tržišnoj niši elektromobilnosti – objašnjava Žikić.
Prebacivanje fokusa
U čitavu priču ušao je sâm, nakon čega mu se kao suosnivač pridružio Šarčević, koji je u suvlasništvu već imao tvrtku Terminalworks, posvećenu razvoju softverskih rješenja za pisače i skenere. Danas je više angažiran u Torpu premda Terminalworks ostvaruje deset puta veće prihode. U šest godina postojanja Torp, koji je ime uzeo prema poznatoj riječkoj tvornici Torpedo, narastao je na osam zaposlenih i petero vanjskih suradnika.
Na počecima, a slična je situacija i danas, najveći problem s kojim su se susretali bio je pronalazak radne snage. S obzirom na to da nema mnogo inženjera koji su se okušali u radu s električnim vozilima, u svakoga zaposlenog ulažu mnogo vremena i energije kako bi u Torpu mogao razviti svoj puni potencijal i time pridonijeti razvoju njihovih proizvoda.
U jednom trenutku odlučili su prebaciti fokus svoga poslovanja na proizvodnju invertera i pogonskih dijelova za električne motocikle.
– Koliko god proizvodnja električnih motocikala zvuči primamljivo, shvatili smo da nam je mnogo veći izazov razvoj pojedinačnih pogonskih komponenti za električna vozila. Otkrili smo ogroman tržišni potencijal u business-to-business segmentu, kao i u prodaji proizvoda krajnjim korisnicima. Razvoj što efikasnijih pogonskih komponenti predstavlja nam i osobni izazov. Zanimljivo nam je 'mozgati' kako napraviti što manji i što jači proizvod, koji je u istom trenutku i jednostavan za korištenje. Mislim da smo s našim inverterom, koji smo ove godine lansirali na međunarodno tržište, postigli sve spomenute karakteristike – smatra naš sugovornik.