Kad izađete iz mraka tunela Tuhobić, na morskoj strani ne dočeka vas samo bura, nego i svjetlija perspektiva. Nije to samo zbog morskog prostranstva na koje puca pogled. Isto vrijedi i za biznis. Iz brdskog i šumovitog, slabo razvijenoga Gorskoga kotara dolazite na prostor koji otvara niz poslovnih mogućnosti povezanih s morem, ponajprije prometom i turizmom. Čak i kvarnerski otoci jače poslovno dišu od prostora s kopnene strane Tuhobića. Tako Primorsko-goranska županija opravdava podvojenost iz svog naziva.
S morske strane Tuhobića znatno je više tvrtki koje se ravnopravno nose ne samo s domaćim, nego i s globalnim konkurentima. O nekima od njih pisali smo prošlog tjedna u predstavljanju riječke poslovne scene, a neke ćemo predstaviti u sljedećim nastavcima. Ambiciozne poduzetnike s originalnim proizvodima i obećavajućim poslovnim modelima koji se bave visokim tehnologijama pronašli smo u Kastvu, Viškovu i Veprincu.
Žarište ostatka primorskog biznisa je u hrvatskoj najvećoj i najopremljenijoj industrijskoj zoni Bakar, smještenoj na oko 500 hektara zemljišta u naselju Kukuljanovo, u kojoj 200-tinjak tvrtki zapošljava oko 4500 radnika.
No, nisu svi riječki poduzetnici skloni seliti poslovanje u Kukuljanovo, tvrde da tamo ide 'samo onaj tko mora'. S jedne strane, to je pitanje komocije, i 15-ak kilometara i isto toliko minuta vožnje od riječke Rive. Ne vole ni buru, koja dere od Platka i Jelenja.
Željko Mandarić jedan je od najjačih hrvatskih poduzetnika južno od Zagreba. Vlasnik je Adria Oila, Manšpeda i niza drugih tvrtki, od kojih nijedna ne prelazi milijardu kuna prihoda, ali sve zajedno prošle su godine ostvarile 1,7 milijardu kuna. Na pitanje o okupljanju cijelog biznisa pod jedan brend i o konsolidiranju rezultata grupacije odgovara da na rezultate gleda 'kao efekt rada i truda, brojevi ovdje nisu primarni' te da je konsolidiranje poslovanja jedna od opcija o kojima razmišlja. Stječemo dojam da je znatno fokusiraniji na razvoj:
– S obzirom na pripremljena i izvršena ulaganja u širenje prodajne mreže naftnog biznisa, proširenje asortimana ponuđenih proizvoda i usluga te strateška povezivanja s vrhunskim svjetskim brendovima, zatim ulaganja u nove transportne i logističke kapacitete Manšpeda, akvizicije novih članica u horizontalnoj integraciji radi stjecanja većeg udjela na tržištu crnih derivata te prodor na nova tržišta ponajprije BiH i Slovenije, planovi za 2022. godinu postavljeni su vrlo ambiciozno. S obzirom na volatilnost cijena naftnih derivata, možemo reći da bi to na bazi trenutačnih cijena, u financijskom smislu moglo značiti prestizanje granice od dvije milijarde kuna prihoda u 2022 godini – tumači Mandarić.
Ambicije tu ne završavaju. U idućih pet godina planirana su daljnja investicijska ulaganja u logističke kapacitete kako na lokaciji Kukuljanovo tako i na lokacijama Hrvatski Leskovac i Slavonski Brod, daljnje širenje Adria Oilove maloprodajne mreže koja bi nakon dovršetka investicijskoga ciklusa trebala imati više od 50 benzinskih crpki, a na horizontu su, kaže Mandarić, i određena ulaganja u razvoj drvne industrije. Zasad ne otkriva detalje, ali njegov ulazak u drvnu industriju mogao bi biti velik impuls Gorskome kotaru.
Osim Kukuljanova, ključna poslovna središta županije su najveći otoci – Krk (s GP-om Krk i Trgovinom Krk), te Lošinj (gdje je najjača tvrtka Jadranka).
Svojevrsno je iznenađenje što je među županijskih deset najvećih samo jedna tvrtka iz Opatije, koja slovi kao jako poslovno i turističko središte. To je otkupljivač zlata Auro Domus. Međutim, lista s rezultatima poslovanja u 2020. žrtva je korone, zbog čega je izostala ključna tvrtka – Liburnia Riviera Hoteli, koja će već i s rezultatima za 2021. opet biti u županijskom vrhu. Katarina Line Katice Hauptfeld s padom prihoda od 95 posto najviše je platila danak koroni od svih velikih tvrtki. Tome treba dodati ACI, koji je potkraj 2018. 'pobjegao' iz Opatije i sjedište preselio u Rijeku. No, Opatija nije u defenzivi. Naprotiv, s novim vlasnikom LRH-a, njemačkim graditeljem i projektantom megajahti Lürssenom može se očekivati brži razvoj cijeloga Kvarnera.
Cjelovitu reportažu o poslovnoj sceni Primorsko-goranske županije možete pročitati u novom digitalnom ili tiskanom izdanju Lidera.