Kompanija Rasco iz Kalinovca danas je predstavila svoju čistilicu na električni pogon koju su napravili u suradnji sa zagrebačkim FER-om. Lynx Charge je složeni tehnološki proizvod namijenjen održavanju javnih površina koji je u potpunosti razvijen u Hrvatskoj u sklopu projekta vrijednog 30 milijuna kuna.
Inače, projekt je uključivao izradu čistilica i na dizelski pogon, ali sada je napokon predstavljena i ova na električni pogon za koju već postoji interes te iz kompanije ističu da imaju oko 60 komada naručenih vozila koja se nadaju isporučiti do kraja godine.
Rasco inače proizvodi proizvode za zimsko i ljetno održavanje svih vrsta prometne infrastrukture, a pogoni im se nalaze u Kalinovcu kod Đurđevca i u Senti u Srbiji te zapošljavaju više od 400 ljudi. Od električne verzije čistilice očekuju još više budući da tržište ekoloških vozila raste brže od onih koje pokreću fosilna goriva.
- Na njegovom smo razvoju radili tri godine i on je zajedno s dizelskom verzijom, kruna 30-godišnjeg rada kompanije. Ova hrvatska inovacija namijenjena je čišćenju urbanih sredina pa vjerujemo da će interes za njega pokazati i naši gradovi i općine. Mi ćemo ga kroz našu distributivnu mrežu ponuditi na više od 40 tržišta svijeta, no bilo bi nam drago da prednosti ovakvog ekološkog vozila prepoznaju i hrvatske komunalne službe - istaknuo je Ivan Franičević, predsjednik Uprave Rasco.
Marko Medved, voditelj specijalnih projekata u Rascu, istaknuo je da je sustav Lynx Chargea kompleksniji od sustava automobila jer uz sustave koje imaju automobili ima i ostale funkcije specifične za njegovu namjenu.
Kako radi Lynx Charge
Baterija električnog Lynxa kapaciteta 72,5 kWh omogućava rad kroz cijelu radnu smjenu bez potrebe za punjenjem. Autonomiji vozila doprinose spremnik za otpad od dva kubična metra i 400 litara vode pohranjene u dvostrukim spremnicima. Čistilica se kreće pomoću elektromotora maksimalne snage 55 kW, a još dva elektromotora snage 18,5 i 11,5 kW služe za pogon usisnog sustava i ostalih funkcija vozila. Sve je to integrirano u kompaktno vozilo dužine 4,5 i širine samo 1,3 metara.
- Ona je kroz jednu smjenu u mogućnosti obaviti iste funkcije kao dizelska čistilica - objasnio je Ivan Franičević.
Električna vozila su budućnost
Franičević je istaknuo da će i u budućnosti raditi na razvoju električnih vozila te da je već u tijeku projekt za slično vozilo. Istaknuo je i da postoje tržišta koja pokušavaju potpuno primijeniti vozila i strojeve na električni pogon kao što je Nizozemska u kojoj nisu htjeli kupiti dizelsku čistilicu.
Svejedno, treba uzeti u obzir odnos cijena ovog i dizelskog stroja, s obzirom na to da je ovaj je duplo skuplji.
- Logika je da je ovaj stroj u cijeni 'dizelski puta dva'. Ako je dizelski 100 tisuća eura, ovaj je oko 200 - rekao je Franičević.
Osim toga, trenutno, prema proračunima kompanije, kupac koji kupi električnu čistilicu dođe na nulu, u odnosu na kupnju dizelskog stroja, tek za nekih 8 godina. No, kroz vrijeme isplativost stroja trebala bi se spustii na tri do četiri godine pogotovo jer traži manje održavanja i ne troši gorivo.
- Vjerujemo da će cijene u budućnosti postati prihvatljivije, ali to ne ovisi o nama. Mi zapravo ovisimo o cijenama koje nameće automobilska industrija - istaknuo je Franičević.
- U ovom trenutku su električna vozila, s ekonomske strane, neisplativa, ali to nije niti poanta - dodao je Franičević.