Raskošni jesenski kolorit ove će godine obojiti tamne nijanse neizvjesnosti koju je donijela pandemija koronavirusa. Živahnost koja se nakon proljetnog zatvaranja i godišnjih odmora uselila u tvrtke i potaknula novi entuzijazam bit će kratkoga daha u tvrtkama čiji je menadžment propustio na vrijeme donijeti planove za suočavanje s pošasti koja bi mogla privremeno iz stroja izbaciti mnoge zaposlenike. Rezultati povratka u realnost vidjet će se kad se koronavirus, nenadani jahač apokalipse, udruži s ostalim sezonskim virusima.
Lakše viroze uglavnom prehodamo, gripa nas na nekoliko dana baci u krevet, ali koronavirus je nešto drugo i u radnom kolektivu, pogotovo onome u kojem nije moguće obaviti sve poslove radom od kuće, može prouzročiti veliku štetu. Kako će se tvrtke nositi s tom neizvjesnošću i mogućim velikim valom pandemije, što čeka zaposlenike, hoće li se tvrtke restrukturirati u koronakrizi i odustati od poslovnih planova ili će neovisno o novonastaloj situaciji, primjerice, nastaviti investirati? Da, investirat će, razvijaju nove proizvode, osvajaju nova tržišta…
Aktiviran krizni plan
Malim tvrtkama koje ulažu u razvoj i trebaju investitore posebno je teško nositi se s koronakrizom i prilagođavati novim okolnostima, no neke su se vrlo dobro snašle u tome. Include se, primjerice, već u prvim danima pojave pandemije koronavirusa u Hrvatskoj potpuno prilagodio novonastaloj situaciji te je. fokusirajući se ponajprije na zdravlje zaposlenika i njihovih obitelji, nastavio poslovati prilagodivši se trenutačnoj situaciji. U toj tvrtki ističu da su u pripremi imali krizni plan koji su aktivirali i prema njemu prilagodili sve poslovne procese te da je neizvjesnost stalna.
– Neizvjesnost je sasvim normalna u privatnom poduzetništvu, koronavirus je samo pridonio neizvjesnosti cijelog poslovanja. Sad je ta neizvjesnost i manja jer znamo što možemo očekivati od jeseni ako epidemiološka situacija ne bude povoljna. Ključno je da naši zaposlenici sačuvaju zdravlje i da se pandemija što prije stavi pod kontrolu. Takvi će biti i naši radni procesi, usudio bih se reći, pandemijski. Važno je naglasiti da smo tijekom cijele pandemije, kao i sada, aktivno komunicirali sa zaposlenicima, zbog čega oni znaju što mogu očekivati u slučaju drukčijih mjera za suzbijanje pandemije, a osigurali smo im i svu potrebnu zaštitnu opremu – napominje Includeov direktor Ivan Mrvoš i naglašava da nisu popustili interne mjere, jako paze na čistoću radnog mjesta te kontrolirano organiziraju poslovne sastanke i okupljanja. Mrvoš ističe da Include nije odstupio od poslovnih planova za ovu godinu i radi na tome kako bi i u ovoj situaciji ispunio sve očekivane ciljeve.
Kako rade veliki
Iako i male tvrtke imaju pripremljen odgovor na pandemiju, velikim i srednjim, posebice onima koje dobro posluju, mnogo je lakše nositi se s koronakrizom jer imaju snažniji menadžment i više sredstava. Primjer je Franck, koji je kao prehrambena proizvodna kompanija već imao jasno definiran sustav kontrole cjelokupnoga proizvodnog procesa u kojem se posebno usredotočio na sigurnost hrane i visoku razinu higijenskih i zdravstvenih protokola. Ti standardi omogućili su mu bržu i lakšu prilagodbu novonastaloj situaciji uvođenjem dodatnih zaštitnih mjera te jačanjem sanitarnih i higijenskih standarda u skladu s prioritetom zaštite zdravlja i sigurnosti zaposlenika, potrošača, dobavljača i poslovnih partnera. U Francku ističu da je takvo prilagođavanje integralni dio njihova kriznog plana da bi se što učinkovitije spriječilo širenje zaraze i osigurali kontinuitet i održivost poslovanja, što na razini Grupe provodi u sklopu krizne koordinacije. Franckov koordinacijski tim sastavljen od članova Uprave i menadžmenta cijelo je vrijeme u uredima kako bi pružio dodatnu potporu proizvodnom timu koji je i tijekom karantene redovito dolazio na posao.
U Francku ističu da su i u ovim zahtjevnim okolnostima nastavili redovito ulagati u proizvodne pogone, IT sustave te, u manjem obujmu, ugostiteljsku opremu. Ukupne investicije u prvih šest mjeseci ove godine iznosile su 17 milijuna kuna i financirane su vlastitim novcem. Najveća je ovogodišnja investicija ona u mlin i sustav silosa u pogonu kave, koji je u završnoj fazi, a koji će još više povećati fleksibilnost i učinkovitost proizvodnje.
Prema riječima Milice Damjanović, direktorice marketinga Meteor Grupe – Labuda, prilagodljivost aktualnoj situaciji ostaje konstanta za poslovanje sve dok traju krizne, izvanredne okolnosti.
– Od početka epidemije bolesti COVID-19 u Hrvatskoj pokazali smo visoku razinu sposobnosti da poslovanje prilagodimo novim okolnostima i asortimanom, znatno povećavši proizvodnju dezinficijensa, i načinom i organizacijom rada – kaže Damjanović, ističući da većina zaposlenika koja radi u pogonima i skladištima dolazi na radna mjesta.
Zaposlenici u administraciji rade u uredima, a bude li potrebno, ponovno će više raditi od kuće. Damjanović također ističe da Labud nastavlja investirati u unapređivanje pogona, nabavu novih strojeva i poboljšanje energetske učinkovitosti.
Ključna fleksibilnost
Unatoč pandemiji koronavirusa investira i Alarm automatika, razvija nove proizvode te otvara nova inozemna tržišta. Suvlasnik i direktor te tvrtke Boris Popović ističe da je u organizaciji rada ključna riječ fleksibilnost, kao i uvijek kad je riječ o velikim promjenama.
– Rad od kuće, u timovima, u smjenama, sve su opcije otvorene. Prepoznati su kritični postupci poput održavanja fizičkih sastanaka ili dostave i isporuke robe te usluga i provode se prema pravilima ‘novoga normalnog’. Posebno pazimo na ulazak ljudi koji nisu iz našeg kolektiva i kontakte s nepoznatim klijentima. U tu svrhu razvili smo i komercijalizirali vlastiti 'koronaterminal' za identifikaciju, mjerenje tjelesne temperature, provjeru nošenja maske na licu i kontrolu pristupa. Obvezna je kontrola pristupa na njemu – napominje Popović.
I
stiče da Alarm automatika uvodi nove proizvode (smart home automation) i otvara nova tržišta (Slovačka, Češka, Austrija), za što će joj trebati nova struktura koja će pratiti te promjene, a unaprjeđuje i ključne procese te dodaje neke nove funkcije da bi razvoj pratio rast.
– Nastavljamo investirati prema planu i završavamo akviziciju novoga logističkog objekta od 2000 četvornih metara koji će biti isključivo namijenjen našim izvoznim poslovima, čija je važnost sve veća i u kojima vidimo najveći potencijal za rast. U posljednje dvije godine svi naši uredi izvan Hrvatske udvostručili su se prostorno i ljudski, pa i u Hrvatskoj, koja je glavni hub, moramo pojačati infrastrukturu kako bismo omogućili takav rast u godinama koje dolaze. Osim toga, nadamo se useljenju u novi objekt u Hrvatskoj početkom sljedeće godine – ističe Popović.
Prema njegovim riječima, upravo planiraju otvoriti novi ured u Ljubljani, a pri kraju je i razvoj B2C online prodajnog kanala i vlastitih proizvoda te softvera koji ujedinjuje funkciju centralizacije i integracije, što se dosad rješavalo s dva odvojena softvera. Alarm automatika prošla je i na nekoliko europskih natječaja za projekte, što će jako zaokupiti njezin menadžment i zaposliti sve razvojne resurse, koje i inače stalno jača.