Pandemija kao posljednji globalni izazov u posljednjih godinu i pol dana bila je velik udarac za život ljudi diljem planeta. Međutim, podjednako hitan izazov, na koji bismo radi budućnosti života i zbog klimatske krize trebali biti fokusirani, jest dekarbonizacija. Mobilnost je i dalje odgovorna za trećinu sve potrošene energije i četvrtinu globalnih emisija CO₂. Ako sada djelujemo, upravo bi elektrifikacija sektora mobilnosti mogla označiti promjenu u klimatskoj krizi, istaknuo je i Jean-Christoph Heyne, voditelj sektora Future Grids u Siemens Smart Infrastructureu. Ako smo nešto naučili iz globalne pandemije, to je da su ključne brza, odlučna akcija i sažeta provedba. Još je važnije što je to – moguće. Upravo o e-mobilnosti razgovarali smo s domaćim predstavnikom globalne kompanije Siemens, specijalistom za elektromobilnost i energetske sustave u industriji Martinom Puljićem koji nam je pobliže objasnio kako toj temi pristupa Siemens Smart Infrastructure u Hrvatskoj.
Zbog čega stalno govorimo o tome da upravo e-mobilnost može biti egzaktna promjena u dekarbonizaciji?
– Tijekom prvog vala pandemije i lockdowna uvidjeli smo kako bi izgledali oni dijelovi svijeta koji pate zbog nekih od najvećih onečišćenja zraka na svijetu. Iznenada smo ondje ugledali plavo nebo, vrhove planina, čiste vode – i sve to zbog nekoliko dana ograničene pokretljivosti. Razmislimo u tom smjeru, ali veliko: zamislite što bismo mogli postići za poboljšanje kvalitete zraka i smanjenje emisija ako bismo jednostavno zamijenili sve motore s izgaranjem električnim vozilima (EV)?
Iako je teško predvidjeti točan scenarij (globalno i lokalno), vidimo da je e-mobilnost ipak u porastu, a procjene predviđaju da će se iznos godišnje prodaje javnih automobila i lakih gospodarskih vozila utrostručiti do 2026. godine. Međutim, koji su preduvjeti da ta predviđanja postanu stvarnost?
– Za početak, potrebni su nam odgovarajući modeli financiranja koji će podržati nabavu EV-a u kontekstu dostupnih subvencija i modela leasinga. U postupku stjecanja takvih vozila presudnu ulogu ima i opskrbni lanac zahvaljujući kojemu uopće govorimo o dostupnosti EV-a. U idućih nekoliko godina na globalnom ćemo tržištu vidjeti mnogo novih automobila – upravo zahvaljujući inicijativi proizvođača automobila. Ključna je, posebice za naše područje, uspostavljena potrebna fizička infrastruktura. Mjesta za punjenje moraju biti dostupna i pružiti potrebnu snagu za punjenje automobila. Morat će odgovoriti na zahtjev privatnih EV-ova rješenjima za javno i brzo punjenje, kao i za autobuse te komunalni i komercijalni vozni park, i to u obliku rješenja za punjenje u skladištima ili proizvodnji. Posljednje, ali nimalo manje važno, za učinkovitu e-mobilnost potrebni su digitalna povezivost i tomu pripadajuća sučelja. EV-ovi, punjači i mreže moraju međusobno 'komunicirati' kako bi se omogućili pametno punjenje, optimizacija mreže i smanjenje ukupnih troškova.
Kakvu ulogu u daljnjem prihvaćanju i proširenju e-mobilnosti imaju tvrtke?
– Ta uloga zapravo može biti jako velika. Primjerice, poduzeće može imati velik utjecaj odluči li elektrificirati sva službena vozila i, s obzirom na važan preduvjet za prihvaćanje električnih vozila, omogući infrastrukturu punjenja za zaposlenike i kupce, što je ujedno atraktivan prijedlog za one vlasnike električnih vozila koji nemaju mogućnost privatnog punjenja, a koji su u većini. Dodatni je bonus što dekarbonizirana mobilnost pomaže tvrtkama da ispune svoje ciljeve održivosti. Prijedlog je početi s manje, a zatim brzo povećavati s rastom potražnje. Iako treba razmotriti mnogo toga, poput odabira prave infrastrukture za punjenje ili upravljanja i naplate energije na tvrtkinoj lokaciji, to ne bi trebalo biti komplicirano.
Što u tom smislu nudi Siemens?
– U Siemensu rado ističemo kompaktne stanice za punjenje iz serije Sicharge koje pružaju kompletnu infrastrukturu za punjenje električnih vozila za javna i polujavna urbana područja. Snagom od 2 x 22 kW, Sicharge CC AC22 može istodobno puniti dva električna vozila u skladu s IEC-ovim standardima i može se instalirati samostalno ili u fleksibilno i modularno okružje. Udovoljava najvišim Siemensovim standardima kvalitete te ga odlikuje i elegantan i robustan dizajn koji se savršeno integrira u svako okružje. Zbog čega ističemo upravo taj Sicharge? Kako smo prije spomenuli, želimo optimirati iskustvo korisnika i skinuti stigmu da je komplicirano ili nesigurno upotrebljavati takve punjače. Konkretno, Sicharge CC AC22 sjajan je primjer njemačke kvalitete, od upotrijebljenih materijala do visokokvalitetnih komponenata. Punionice su 100 posto tvornički testirane prije isporuke i po želji unaprijed pripremljene za 'komunikaciju' s korisnikom. Zbog iznimno stabilnog kućišta od nehrđajućega čelika i aluminija toleriraju neželjene vanjske utjecaje bolje od konvencionalnih stanica za punjenje. Brava utikača štiti od neovlaštenog uklanjanja kabela, a brava zaklopke sprječava neovlašteni pristup kontaktima utikača. Iznimno je važna i sigurnost: osiguravaju se redovita ažuriranja softvera i usklađenost s najvišim standardima kibernetičke sigurnosti. Postoji tu još mnogo dobrih strana, poput toga da Sicharge CC AC22 omogućuje paralelno punjenje dvaju električnih automobila i zahvaljujući mnogim varijantama i opcijama konfiguracija može se uvelike prilagoditi željama i potrebama, a tu su i olakšano održavanje i renoviranje potencijalnih oštećenja itd. Da zaključim, rješavanje globalnog izazova dekarbonizacije ne može čekati da postane prioritet, a elektromobilnost pokrenuta obnovljivom energijom jedna je od najvažnijih mogućnosti smanjenja emisije CO₂. Prema našim procjenama, do 2030. očekujemo više od 150 milijuna e-vozila na cestama. I zato treba postaviti temelje, prije svega u svijesti svih dionika mobilnosti. Prvi je egzaktan korak infrastruktura: odgovarajući e-punjači za svakodnevnu upotrebu koji omogućuju praktičnu upotrebu, bezvremenski dizajn i sva potrebna rješenja za povezivanje. Mi u Siemensu vjerujemo da će pružanje infrastrukture punjenja privući pojedince, ali i definirati odnos i snagu veze između poduzeća i potrošača u budućnosti.