Iako se pivari većinom na početku profiliraju pomoću suradnji s ugostiteljima koje su im, dakako, korisne, za male, neovisne proizvođače, i zbog ostvarivanja profita i oglašavanja, puno znače i razni festivali (veliki i mali/lokalni), koji su ovo ljeto ponovo zaživjeli
Trend craft proizvodnje u Hrvatskoj, pri tome posebno craft piva, zaživio je još prije, ali kreativnih ljudi koji pokreću nove brendove ima čak i u doba korone koja je svakako otežala svim proizvođačima. Za male, neovisne proizvođače bitno je pronaći način kako izaći na tržište, pogotovo u ovakvim vremenima.
Tako su se hrvatskoj craft sceni još prošle godine u rujnu pridružile pive iz male neovisne zanatske pivovare Prostor brewing, koja je smještena u malom mjestu Desinić, u Hrvatskom zagorju. Iza ideje za otvaranjem pivovare usred Zagorja stoje Silvijo Regvar i Mario Podboj, susjedi koji su imali istu zanimaciju, samostalno kuhanje piva, ali i istu želju, otvoriti vlastitu pivovaru. Uz još jednog člana, Marka Vdovića, i poticaje od HZZ-a, uspjeli su svoju strast i hobi pretvoriti u posao.
No, iako su obrt otvorili prije korone i u stalnoj su ponudi u lokalnom seoskom turizmu, cijela kriza usporila je njihov razvoj i prodaju, a upravo im mali, lokalni festivali ovog ljeta pomažu kako bi ozbiljnije pokrenuli posao.
Profit za reinvestiranje
– Obrt smo otvorili još šest mjeseci prije korone. Prvo smo uredili proizvodnju te smo imali plan izbaciti prvo pivo u proljeće ili ljeto 2020. godine. Taj cilj smo ostvarili, ali korona nas je usporila. Naime, imali smo u planu uz proizvodnju otvoriti kušaonu u kojoj bi prodavali našu pivu iz prve ruke, ali je to na kraju odgođeno – objasnio je Mario Podboj.
Istaknuo je i kako je prodaja u kraćem periodu 2020. godine, od kada su 'izbacili' prvo pivo, bila dobra, ali ju je, očekivano, pokvarilo zimsko zatvaranje. Upravo zato im, nakon 'hibernacije' kroz zimu, puno znači 'živo ljeto' koje ih je natjeralo da proizvode pivo s maksimalnim kapacitetom fermentora koji trenutno imaju.
Za sada su ovog ljeta bili dio Tabor film festivala, na kojem su ujedno bili i jedini ugostitelji što je bila odlična prilika, a uz točenje piva, nudili su i pizzu iz vlastite kuhinje. Isti vikend su točenjem piva podržali trku 'Zbreg na breg', potom bili na Badl festu u obližnjim Krapinskim Toplicama, a do kraja ljeta planiraju točiti pivo na još malih festivala u Zagorju. Festivali su za njih od izuzetne važnosti jer nose profit koji planiraju investirati u daljnji razvoj proizvodnje.
– Ti festivali nam znače sve. To za nas znači prodaju piva, a sva dosadašnja i buduća zarada se reinvestira – rekao je Podboj te objasnio da imaju brojne planove u koje trebaju investirati.
Prije svega, cilj je ostvarivanje plana o otvaranju kušaone koja bi, osim za probavanje i prodaju piva, služila kao mjesto za održavanje malih koncerta, izložbi i kulturnih događanja. Osim toga, u planu im je ulaganje u veće mjesečne kapacitete (proizvodnju i fermentore), otvaranje web shopa te, kasnije, u sklopu kušaone otvaranje i kuhinje.
Reklama i prilika za kontakt s kupcima
Iz pivovare Međimurski lepi dečki, nešto iskusniji craft kolege, s obzirom na to da su počeli djelovati 2016. godine, također ističu da su zbog korone bili usporeni. Prodaja njihovog piva odvija se kroz tri kanala, 70 posto kroz HoReCa kanal, 20 posto kroz maloprodaju i 10 posto putem webshopa, te su upravo zato u doba korone uspjeli prodavati samo 30 posto proizvedenog.
To je zanimljivo s obzirom da su prije korone prodavali 100 posto proizvedenog piva te su na festivalima mogli sudjelovati samo ako su imali dovoljno proizvoda za to. Osim toga, važnost festivala za njih se pokazala još 2015. godine kada je vlasnik Danijel Redak preuzeo organizaciju festivala craft piva u Međimurju. Na njemu su te godine u samo dva sata rasprodali svo pivo koje su dostavili, a danas organiziraju vlastite festivale – Beerfest sjever – na kojima predstavljaju pivo uz glazbu i druženje.
Oni najveću važnost u postojanju i organiziranju festivala na kojima predstavljaju svoje pivo vide, prije svega, u mogućnosti za reklamiranjem, ali i kao priliku za direktan razgovor s postojećim i novim kupcima.
Ovo ljeto ipak održani manji i veći festivali
Inače, na svojem blogu, iz pivovare Nova runda, još su donedavno isticali da je malim pivovarama teško postati dio velikih festivala jer industrijske pivovare mogu financirati sponzoriranje festivala dok oni ne mogu. No, upravo zato su mali festivali, s 'underground' izvođačima dobra prilika za njih jer publika takve glazbe prihvaća i male craft pivovare. Zato su i oni 2016. godine počeli samostalno organizirati festival BeerYard na kojem promoviraju male nezavisne pivovare i male glazbenike.
Također, važno je istaknuti da su i neki veći festivali proteklih godina prepoznali craft pivovare pa je tako Super Uho festival koji se održava u Primoštenu počeo točiti piva nezavisnih pivovara, ali i prilično poznati INmusic festival koji je 2018. godine krenuo u suradnju s pivovarom Crafter's. Upravo su njihova piva točili na festivalu, a tada su bili objasnili da je to način na koji, kao neovisni festival, promiču male neovisne poduzetnike.
Osim toga, i S.A.R.S music and beer festival, koji se održava i ove godine, uvrstio je craft piva u svoju ponudu i podržava njihovu prodaju.
Iako se neki festivali nisu održali od kada je korona krenula, a neki su malo promijenjeni, ovo ljeto se ipak na mnogim mjestima ponovo mogu pronaći mala, nova i stara, hrvatska craft piva, a to je dobra kombinacija i za proizvođače, koji tako prihoduju i oglašavaju se, i za ljubitelje piva. Tako se PriMarius craft pivovara ovog ljeta uspjela predstaviti i na osječkom Craft beer festivalu i na Craft beer festu Vrbovec, a u Vinkovcima na festivalu Beeram domaće je publika mogla upoznati ukupno 31 vrstu craft piva.