‘Like‘ se na Facebooku čini prilično bezazlenim – to je jednostavan način za izražavanje simpatije, naklonosti, odobravanja nekog sadržaja i slično.
Međutim, taj bezazleni lajk ima neočekivane posljedice. Mat Honan je za časopis Wired otkrio što se dogodi kada lajkate sve što se pojavi u vašem Facebook feedu. Rezultati su bili dramatični – umjesto sadržaja kojeg objavljuju njegovi prijatelji, u feedu mu se pojavljivalo sve više sadržaja pojedinih brendova i oglašivača. Također, Facebookov algoritam je na temelju njegovih lajkova izveo zaključke o njegovoj političkoj orijentaciji te mu nudio velike količine ekstremno desničarskog sadržaja. Isto tako, svo to silno lajkanje dovelo je do veće pojavnosti njegovih objava u news feedu njegovih prijatelja.
Blogerica Elan Morgan započela je posve suprotan eksperiment – u potpunosti je odustala od lajkanja. Kada bi osjetila potrebu, napisala bi par riječi u komentare. Rezultat je bio suprotan Honanovom – poruke brendova su se razbježale, a Facebook je postao puno opuštenije mjesto za razgovor.
Iako se na temelju ova dva osobna eksperimenta ne mogu izvoditi zaključci, eksperimenti su u suštini dokazali poantu. Facebookov je algoritan ‘naštiman‘ tako da na lajkove odgovara sadržajem kojeg smatra povezanim, a te su poveznice uglavnom vođene brend marketingom. Prestanete li lajkati, Facebook će popustiti s marketinškim porukama i propuštati više sadržaja koje objavljuju vaši prijatelji.
Morgan je napisala da je, jednom kada je izbacila lajkanje iz navike, čak zavoljela Facebook.
- Prestanite lajkati i promatrajte što se događa. Komentirajte riječima. Pratite kako vam se mijenja feed. Nisam koristila ‘Like‘ od 1. kolovoza i promjena je toliko pozitivna da sam odlučila nastaviti s ovom praksom. – zaključila je.