Umjesto da se Vama, kao prvom nadređenom, zaposlenik obraća s pitanjima, uputama prijedlozima, često s nađete u situaciji da ih uputi direktno Vašem nadređenom. Razlozi mogu biti razni, no kako se nositi s ovakvom situacijom?
Pitanje:
Skoro dvije godine radim u kompaniji na mjestu menadžera. Vodim tim od 7 osoba. U početku mi nije toliko upadalo u oči, no posljednjih 6 mjeseci sam postala svjesna da jedna od mojih suradnica vrlo često s problemima i idejama koje ima odlazi direktno mojoj šefici. Šefica se nekad pozabavi s temom, a nekad ju naprosto ignorira (sama po sebi je dosta nedosljedna), i premda mi to ne smeta uvijek, možda bih trebala nešto poduzeti jer imam dojam da bi to mogao postati problem. Zapravo, možda već i je jer smo u dva navrata imali i zastoj u radu pa i sukob zbog ovoga. Što Vi mislite?
Odgovor:
Mislim da ovo jest problem. I da, kao što kažete, ne vide se uvijek njegove posljedice, ali jasno su se vidjele u spomenuta dva navrata. Pitanje je samo da li se njime baviti i rješavati ga ili čekati da npr. jednom godišnje nastane zastoj u radu pa i sukob.
To je kao da imate neku kroničnu bolest koja nije opasna po život već lagano tinja u Vašem organizmu. Osjećate se uglavnom zdravo, ali u određenim okolnostima (stres, promjena vremena, pad imuniteta..), izbiju njeni simptomi kojima Vas bolest “podsjeti” da je i dalje tu.
Naravno, može se i tako živjeti, no ako se odlučite aktivno pozabaviti ovim problemom, evo par ideja.
Premda možda nije moguće doći do same srži uzroka i odgovora na pitanje zašto to Vaša suradnica radi, korisno je razmisliti o razlozima ovakvog ponašanja: postoje li određene profesionalne kompetencije koje Vi nemate, a bitne su za djelokrug rada Vaše suradnice? Kako je to bilo prije Vašeg dolaska, je li prethodni menadžer tima prepuštao ljudima da se sami snalaze? A možda Vaša pozicija neko vrijeme nije bila niti popunjena te su zaposlenici silom prilika bili usmjereni na šeficu? Radi li se eventualno o osobi koja ima senioritet u timu, najduže je zaposlena, a možda joj je nekad prije i bilo ponuđeno Vaše radno mjesto? Postoji li neki poseban neformalni status koji ta suradnica ima u odnosu na šeficu (od toga da je šefica preko njene preporuke uopće došla u firmu, do toga da im muževi zajedno igraju tenis ;))? Jeste li u počecima vođenja ovog tima propustili donijeti poneku odluku na vrijeme? Ovakva i slična pitanja mogu Vam pomoći da preispitate uzroke ponašanja svoje suradnice, a tako ćete onda lakše izraditi svojevrsnu anamnezu slučaja. Prvenstveno zbog sebe, zbog svog razumijevanja i osvještavanja razloga koji su do ponašanja doveli. No i kako biste dobili određenu empatiju prema suradnici kao i jasnoću za buduće korake. Kad kažem empatiju, ne mislim da stvari trebaju ostati na istom mjestu, naprosto će Vam bili lakše razumijeti “odakle ona dolazi”. U svakom slučaju, kakav god razlog bio, Vaše je pravo (rekla bih, i obaveza) da vratite djelić autoriteta koji Vam je otrgnut činjenicom da Vas se povremeno “preskače”. Empatija za razloge koji su doveli do problema i odlučnost da ga rješavate ne isključuju jedno drugo.
Sljedeći korak bio bi razgovor sa suradnicom. Čini mi se svrsishodnijim učiniti to u trenutku kada je sve u redu, business as usual, nego kada dođe do problema. U ovoj drugoj situaciji neminovno postoje određene emocije i lakše će se desiti konflikt. Recite joj što vidite, što Vam je važno i što očekujete od nje u budućnosti. Naravno, možete dodati i onaj dio razumijevanja (po principu “čini mi se da je tako ostalo od prije jer…” ili “razumijem specifičnost vašeg odnosa…” pa čak i “možda xy područje poslovanja nije moj forte, no ipak očekujem…”) Budite jasni, konkretni i mirni.
I posljednje, a nikako manje bitno, najavite šefici da ćete razgovarati sa suradnicom te ju zamolite da Vas podrži na način da, ukoliko dođe do sličnog slučaja, blago odbije uložiti energiju i vrijeme u temu te uputi suradnicu na Vas. Time će i ona indikretno jačati Vaš autoritet, kao i ostaviti sebi vrijeme za svoj posao, umjesto da spontano radi Vaš.
Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Ana-Marija Vidjak, edukator i coach www.sto-ako-ipak.hr