Ovih dana pomalo me je zatekla vijest kako je došlo do smjene na čelu liste najbogatijih u nama susjednoj Deželi. Donedavni neupitni broj jedan, kralj Dormeo madraca Sandi Češko (s kojim možete čitati intervju u novom broju Lidera), ustupio je mjesto novim snagama koje su svoje bogatstvo stekle u zoni virtualne ekonomije, no novac koj su zaradili itekako je pravi.
Bračni par Iza i Samo Login (prezime teško da može biti primjerenije za internetske poduzetnike) svojom su aplikacijom za mobilne telefone Talking Tom pokrenuli poslovnu operaciju koja je njihovu tvrtku Outfit7 dovela do tržišne vrijednosti od nevjerojatnih 1,1 milijardu eura. Tako piše slovenski poslovni časopis Manager, a osobno bogatstvo supružnika procjenjuje na 617 milijuna eura. No to nije sve, jer se među 10 najbogatijih Slovenaca nalaze još dva zaposlenika ove tvrtke, Marko Pistotnik na petom mjestu s imovinom od 192 milijuna eura dolara, te Simon Rade na desetom mjestu i 96.6 milijuna eura.
I samom mi je teško predočiti razmjere ovakvih brojki, pa sam si ih pokušao vizualizirati usporedbama sa nekim referencama o kojima svakodnevno čitamo u domaćim medijima, pa tako i na Liderovim stranicama. Primjerice, kako je navedeno na službenom Agrokorovom webu, ukupna vrijednost nedavnog preuzimanja poslovnog sistema Mercatora procijenjena je na 544 milijuna eura, pri čemu je značajan dio otpadao na smanjenje financijskih obaveza, dok je vrijednost isplaćena za samo preuzimanje kompanije bitno manja. No ta mi je brojka zapela za oko jer je točno upola manja od vrijednosti gore spomenutog Outfita7.
Evo ogoljene usporedbe koje ukazuju o čemu se ovdje radi.
Mercator je tvrtka sa 65 godišnjom tradicijom koja je još 2011. imala preko 23.000 zaposlenika i godišnji prihod od 2,6 milijardi dolara, dok aktualni podaci prije preuzimanja govore o poslovanju u pet država i 1568 trgovina u cijelom lancu.
Istovremeno, Outfit7 osnovan je prije pet godina, broj zaposlenih nije objavljen no poznato je kako je tvrtku osnovalo ukupno sedam osnivača, koji su ujedno bili i prvi zaposlenici. Za pretpostaviti je kako je, čak i kad se uzmu u obzir u međuvremenu osnovane podružnice u svijetu, taj broj i danas u okvirima sličnih kompanija iz branše. Uostalom i veliki Instagram u trenutku preuzimanja od strane Facebooka imao je tek 13 zaposlenika, a za njega je plaćena milijarda dolara.
Sam produkt Outfita7 gotovo je bezobrazno neozbiljan, a to pišem kao netko tko industriju digitalne zabave, a ponaprije videoigara, smatra itekako ozbiljnom kako u poslovnom, tako i u kreativnom smislu. Riječ je o jednoj u nizu mobilnih aplikacija koje ne služe ničemu nego li gubljenju vremena, ovaj puta u inkarnaciji simpatičnog mačka koji piskutavim i ubrzanim glasom ponavlja ono što izgovorite. Neozbiljno, ali i zarazno simpatično, a u kombinaciji s freemium poslovnim modelom gdje je osnovni proizvod posve besplatan, dok se pune mogućnosti otključavaju uz plaćanje cijene od dva dolara, pokazalo se kao pun pogodak.
Slovenci nisu stali na tome, nego su proširili svoju franšizu na niz novih likova, te u menažeriju dodali i psa Talking Bena, papagaja Talking Pierrea, te Tomovu družicu Talking Angelu… vjerujem da ste shvatili princip. Početkom ove godine tako su u Outfitu7 dosegli brojku od jednu i pol milijardu skidanja njihovih aplikacija, a istovremeno su sredinom ljeta dosegli i milijardu gledanja njihovih videa na YouTubeu što je još jedan od odličnih kanala za monetizaciju njihovih proizvoda, kao i 20 milijuna lajkova na Facebooku. Nedavno se pisalo i o tome kako se za njihove likove zanimao i veliki Disney, koji kao moderna multimedijska kuća gleda kako zaraditi na području koje pokrivaju ovakve male kompanije koje poslovanje zasnivaju isključivo na internetskim kanalima.
Ne treba, naravno, imati iluzije – tržište aplikacija iznimno je kompetitivno i ogromna većina sudionika niti se ne uspjeva izdvojiti u moru proizvoda. No isto je tako istina, što baš i nije slučaj u mnogim drugim granama, da ne postoji regionalna diskriminacija, te je uspješan proizvod moguće pokrenuti iz bilo koje zemlje. U to su se, uostalom, nedavno uvjerili i tvorci aplikacije PhotoMath, hrvatska tvrtka MicroBLINK čiji je CEO i suosnivač već legendarni Damir Sabol. Aplikacija koja rješava matematičke jednadžbe uslikane mobilnim telefonom nakon priznanja na konferencijama zasjela je i na prvo mjesto američkog Appleovog App Storea, što je veliko postignuće.
Nisam od onih koji startupove nekritički dižu u nebesa, no činjenica je da je došlo do tektonskih pomaka, a razvijeni i uhodani kanali distribucije daju velike mogućnosti onima koji imaju kvalitetne ideje.
No odgovor na pitanje iz naslova ovog teksta ipak nije jednostavan. Istina, mačak Tom ovog je trenutka jači od Mercatora, no problem je što takva poslovna operacija nije namjenjena da od nje, osim vlasnika, prihode za život zarađuje gore spomenutih 23.000 zaposlenika. Veliki softverski divovi zapošljavaju desetke tisuća ljudi, no i najveći poput Microsofta prisiljeni su na ogromna rezanja kako bi se održali. Većina novih, na internetskim kanalima distribucije zasnovanih tvrtki, pak, neusporedivo je manja - najčešće stasaju kao timovi od tek nekoliko ljudi, a i kad se šire to su znatno skromije brojke od navedenih. Digitalna ekonomija danas je namijenjena samo za najuspješnije, što je u redu, no za sada još ne može zamijeniti posrnule divove iz do sada dominantnih sektora.