Tehno
StoryEditor

Kina dominira i u autonomnoj tehnologiji: Gdje je EU, SAD, pa i Hrvatska

01. Kolovoz 2024.

Prije dvije godine Europska unija pozdravila je ideju autonomnih vozila te su sukladno tome počeli kreirati pravnu osnovu kako bi takva vozila mogla voziti po cestama. Te 2022. zakonodavstvo Europske unije definiralo je okvirne uvjete za homologaciju i upotrebu potpuno automatiziranih kamiona i autobusa u skladu sa SAE razinom 4. Trenutno svaka zemlja ima slobodu ovlastiti probne vožnje vozila s autonomnim funkcijama vožnje do SAE razine 4 na javnim cestama u skladu s Bečkom konvencijom i Ženevskom konvencijom o cestovnom prometu. Tako je u Švedskoj krajem svibnja 2022. godine, proizvođač kamiona Scania dobio odobrenje od švedske transportne vlasti, Transportstyrelsen, za proširenje svojih ruta testiranja za tri samovozeća kamiona. Ali samo za tri.

U Njemačkoj je nacionalno zakonodavstvo djelovalo rano pa je već u 2021. godini, njemačka vlada postala je prva zemlja u svijetu koja je stvorila pravni okvir za potpuno automatiziranu vožnju s funkcijama autonomne vožnje za automobile i kamione.

Također, bespilotne taksije moglo se naći prošle godine i na cestama San Francisca, Austina, Phoenixa kao i nekih kineskih gradova. Međutim, većina tih praksi je prestala zbog problema s tehnologijom te negodovanjima lokalnih vlasti po pitanju sigurnosti, no u nekim kineskim gradovima i dalje se moguće voziti se ovom vrstom vozila.

Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti, ranije je ove godine za Lider kazao da se u Hrvatskoj za 2026. godinu najavljuje potpuno novi koncept gradske mobilnosti koji uključuje autonomne taksije. Prije samo nekoliko mjeseci, Mate Rimac predstavio je dugoočekivani robotaksi nazvan Verne, koji bi zagrebačkim ulicama trebao voziti od 2026. godine. Svaka ptica na grani već do sada zna da predstavljanje nije prošlo po planu, s obzirom da se robotaksi oglušio na Rimčeve naredbe i nije došao do njega. Osim problema tijekom predstavljanja, mnogi Rimcu zamjeraju i probijanje rokova s obzirom da su, prema prvim najavama, robotaksiji trebali biti gotovi tijekom 2024. godine.

Kinezi predvodnici

WeRide, tvrka koja se bavi autonomnom tehnologijom, ubrzala je svoje globalno širenje zbog sve veće pažnje usmjerene na umjetnu inteligenciju. U lipnju je tvrtka započela testiranje sigurnosti za Robosweepers u Singapuru, vrste autonomnog vozila namijenjenog za održavanje urbanog prostora čistim, pritom obavljajući poslove kao što su čišćenje rubova cesta, suzbijanje prašine i čišćenje ulica vodom. Robosweepers mogu doseći brzinu od 40 km/h, u potpunosti su autonomni te mogu operirati 24 sata u danu i tijekom bilo kojih vremenskih uvjeta, a trenutno se njihovo korištenje testira u još nekoliko gradova. Kineski startup WeRide osnovan je 2017. godine te se bavi proizvodnjom autonomnih vozila od razine 2 do razine 4. Na svojim službenim stranicama ističu kako su jedina tvrtka na svijetu koja ima dozvolu za operiranje svojim vozilima u Kini, SAD-u, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Singapuru, a od proizvoda u ponudi imaju već spomenuti Robosweeper, Robovan, Robobus i Robotaxi. Otkako su pustili u prodaju svoje robotaksije 2019., pridobili su financijsku potporu mnogih svjetski poznatih kompanija poput Renaulta, Nissana i Mitssubishija.

Nakon što Robosweepers prođu testove sigurnosti, moći će sasvim samostalno operirati cestama, bez sigurnosnog vozača koji je do sada, radi mjera predostrožnosti, sjedio iza volana.

– Nismo samo kineske tvrtka, nego više internacionalna. Počeli smo se širiti u druge države – kazao je Kerry Xu, menadžer singapurskog WeRide. Tvrtka se planira proširiti i na Japan i Europu.

Singapur provodi ispitivanja autonomnih vozila u posljednjih nekoliko godina, a samovozeće vozilo singapurske Agencije za znanost, tehnologiju i istraživanje (A*STAR) bilo je prvo koje je odobreno za testiranje na javnim cestama u srpnju 2015. Zračna luka Changi uskoro planira testirati samovozeći autobus za prijevoz radnika po ograničenoj zoni području kako bi povećali svoju produktivnost.

I dok razne druge kompanije poput Tesle i Alphabeta napreduju po pitanju autonomne tehnologije, Kineski proizvođači vozila predvode utrku u inovaciji i proizvodnji. Kineska vlada odobrila je u lipnju dozvolu za domaće proizvođače, BYD i Nio, da počnu testirati svoja autonomna vozila na određenim javnim površinama dok izvršni direktor Tesle, Elon Musk, i dalje nastoji dobiti regulatorno odobrenje za tvrtkinu tehnologiju potpuno samostalne vožnje u Kini do kraja ove godine.

Ostali igrači 

McKinsey, multinacionalna tvrtka za savjetovanje o strategiji i upravljanju, predviđa da će industrija autonomnih vozila zaraditi 400 milijardi dolara do 2035., stoga ne čudi da se sve više tvrtki odlučuje na proizvodnju vlastitih vozila. Neke od njih, uz već spomenutu Teslu i Alphabet su i May Mobility, Pony,ai, Nvidia, Zoox, Baidu, Motional, Cruise, Mobileye te Waymo.

Domaće kompanije također su se požurile proizvesti autonomna vozila, pa je tako hrvatska kompanija Project 3 Mobility u ožujku ove godine pokrenula prvu u nizu faza testiranja sustava autonomne vožnje u Gradu Zagrebu.

- U P3 smo potpuno fokusirani na pokretanje usluge urbane mobilnosti koju razvijamo i to u Zagrebu kao prvom gradu. Kako bismo to ostvarili, u iduće dvije godine provest ćemo različita testiranja tehnologije i naše buduće usluge na zagrebačkim cestama, uvijek na vrlo siguran i kontroliran način – kazao je Marko Pejković, glavni izvršni direktor Project 3 Mobilityja.

Također, kao što je Lider već prenio, još uvijek ne postoji Zakon koji bi dozvolio autonomnim vozilima izlazak na ceste. Naime, neki zakoni samo ‘prepoznaju‘ postojanje vozila bez vozača, ali ne definiraju pravila prema kojima se ona mogu kretati cestama. To bi trebao riješiti Nacrt prijedloga zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji priprema Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Ako hrvatska administracija ovog puta odluči ubrzati, možda bi se uskoro i Hrvati mogli provozati robotaksijem ili nekim drugim, autonomnim vozilom. 

23. studeni 2024 06:41