Na svečanom domjenku u Sava Centru u Beogradu, Adizes SEE, vodeća regionalna konzultantska organizacija, u utorak je obilježila 30 godina postojanja. Suosnivači Adizes SEE-a, Boris Vukić i Zvezdan Horvat, zajedno s više od 500 partnera, klijenata i suradnika, iskoristili su tu priliku da se prisjete poduzetničkog puta koji su prošli pomažući kompanijama diljem jugoistočne Europe.
- Kada smo Zvezdan i ja prije tri desetljeća započeli ovaj put, nismo ni sanjali da ćemo doći ovako daleko. Danas, s ponosom gledamo na sve što smo zajedno postigli – na više od 600 organizacija s kojima smo radili, na sve promjene koje smo proveli, i na tim koji je stajao uz nas kroz sve izazove. Ova večer nije samo proslava našeg rada, već i vašeg povjerenja i suradnje. Hvala vam što ste s nama na ovom putu. Nastavljamo dalje, s istom vizijom i predanošću - kazao je Vukić na samom početku svečanog domjenka.
Nakon govora dvaju osnivača, slijedila su tri panela koji su obradili ključne izazove današnjeg poslovanja. Prvi panel bio je posvećen profesionalizaciji kompanija i izazovima koje taj proces donosi. Poduzetnici Selmir Vrabac, Boris Popović i Karlo Čolak istaknuli su koliko je važno uvesti strukturu u kompanije kako bi se osigurao dugoročni rast, ali bez ugrožavanja inovativnog duha koji pokreće organizaciju.
Vrabac, izvršni direktor tvrtke Imtec, istaknuo je dva ključna trenutka u razvoju svoje kompanije.
- Prvi je bio kada sam shvatio da uz dobar proizvod morate posložiti i prodaju i marketing - rekao je Vrabac, naglašavajući kako je sinergija tih funkcija ključna za uspjeh. Drugi prelomni trenutak dogodio se kada je kompanija prerasla njega kao osnivača.
- Tada sam osjetio potrebu za profesionalizacijom menadžmenta i poboljšanjem organizacije - dodao je, ukazujući na važnost prilagodbe rastuće kompleksnosti poslovanja.
Gvoreći iz perspektive dugogodišnjeg poduzetnika, Boris Popović, osnivač Alarm automatike, istaknuo je kako svaka tvrtka prolazi kroz razdoblja kriza.
- Svakih desetak godina doživimo neku krizu u firmi, i tada čovjek mora otpustiti nešto i krenuti dalje - rekao je.
Popović je opisao kako su samostalno prošli kroz nekoliko kriza, ali kada je globalna financijska kriza 2008. pogodila, otkrila je slabosti njihove kompanije i Popović je shvatio da su partner i on postali najveći teret tvrtke koja treba rasti. Završavajući MBA studij na Bledu upoznao je Adizes metodologiju, koja je donijela preokret u njihovom poslovanju, a posebno je istaknuo sustav individualne odgovornosti koji je njihov menadžment doveo do nove razine profesionalnosti i učinkovitosti.
Čolak iz Alfa Therma je istaknuo da je ključ dugoročnog uspjeha iskrenost i odgovornost. Potreba za profesionalnim menadžmentom se u njihovoj tvrtki pojavila 2022. godine, kada je vlasnik Željko Božić shvatio da vlasnik ne može biti kičma vlastite tvrtke ako želi nastaviti rasti. Čolak je zatvorio panel citirajući Božićeve riječi o Adizesu.
- Mislio sam da će nam prodavati maglu, a pomogli su nam da izađemo iz magle - rekao je.
Drugi panel se fokusirao na obiteljske kompanije i tranziciju vodstva između generacija. Snježana Koepruner, Maša Milanović, Liljana Radisavljević, Radovan Jovanović i Đorđe Jovanović razgovarali su o tome kako očuvati temeljne vrijednosti kompanije, a istovremeno uvesti suvremene menadžerske prakse koje omogućuju daljnji rast i razvoj.
Posljednji panel bio je posvećen odgovornom poslovanju, naglašavajući potrebu za većom društvenom odgovornošću u vremenu klimatskih promjena i rastućih nejednakosti. Sudionici su govorili o tome kako kompanije mogu integrirati održive prakse u svoje poslovne strategije i time doprinijeti zajednici.
Inače, Adizes SEE osnovan je 1994. godine u Novom Sadu kao tvrtka specijalizirana za pružanje usluga konzaltinga i obrazovanja menadžera. Od samog početka, kompanija djeluje kao dio globalne mreže Adizes Institute iz Santa Barbare u SAD-u, što im omogućuje da primjenjuju licenciranu Adizes metodologiju organizacijske terapije prilikom reorganizacija kompanija.
Kroz više od dva desetljeća iskustva u regiji jugoistočne Europe, Adizes SEE razvija rješenja koja su prilagođena potrebama svake kompanije, kombinirajući međunarodna iskustva i standarde s lokalnim specifičnostima. Također, Adizes SEE već je dugi niz godina Liderov partner u organizaciji konferencije ‘Obiteljske tvrtke‘ koja će se ponovno održati u ožujku 2025. godine.