Hrvatski potrošači sve više traže bogatije, personaliziranije i inovativnije iskustvo online kupovine kada kupuju odjeću, obuću i modne dodatke, pokazalo je istraživanje koje je za Zalando proveo Ipsos. Istraživanje provedeno na reprezentativnom uzorku pokazuje da potrošači ne vole samo praktičnost i pristupačnost već također očekuju širok asortiman, proizvode i sadržaj visoke kvalitete, personalizirane preporuke. Također očekuju i inovacije kao što su preporuke veličine, virtualno isprobavanje odjeće te savjeti za kupnju temeljeni na umjetnoj inteligenciji.
Kao i u većini zemalja, i hrvatskim je kupcima pristupačnost ključni čimbenik pri odabiru određene online modne trgovine. Četiri od pet ispitanika (85 posto) odabralo je cijene i popuste kao razlog kupnje u određenoj online modnoj trgovini. Drugi najčešći razlog je širok asortiman i dostupnost proizvoda (55 posto), a zatim kvaliteta proizvoda (54 posto). Na pitanje o razlozima online kupnje umjesto kupnje u trgovini, najčešće se navodi fleksibilno radno vrijeme, zatim slijede povoljnije cijene ili popusti te široki asortiman.
Kako je na današnjem predstavljanju rezultata istraživanja istaknuo Daniel Roginski, generalni menadžer Zalanda za Središnju i Istočnu Europu, rezultati potvrđuju da asortiman, sadržaj, personalizacija i inovacije dobivaju sve veću važnost u maloprodaji općenito.
– Hrvatski građani žele birati između raznih stilova i svih cjenovnih razreda. Oni traže prilagođeno i inspirativno iskustvo kupnje. Žele da im bude lako pronaći odgovarajuću veličinu i da se zabave dok otkrivaju novu modu. Zalando u tome preuzima vodeću ulogu ponudom raznolikog i visokokvalitetnog asortimana u svim cjenovnim razredima te kontinuiranim inovacijama u pogledu korisničkog iskustva – rekao je Roginski, dodajući da je Zalando zbog toga lansirao i AI asistenta na hrvatskom i drugim lokalnim jezicima.
Smanjena stopa povrata
Tako su, na primjer, nedavno pokrenuli i projekt virtualne garderobe koja kupcima pokazuje kako određeni modni predmet pristaje njihovom 3D avataru. Kako je objasnio Roginski, u taj su projekt mnogo investirali, iako njegova provedba nije laka. Također, iako virtualno isprobavanje robe još uvijek nije dostupno za sve artikle, kupcima se za sada sviđa. Isto tako, Zalando je već primijetio da se stopa povrata artikala, za koje se koristi tehnologija virtualne garderobe, smanjila 40 posto. Projekt je još u testnoj fazi, no mogao bi značajno utjecati na povećanje zadovoljstva kupaca.
I Ipsosovo istraživanje potvrđuje da bi više od polovice hrvatskih kupaca (53 posto) koristilo virtualnu garderobu ili proširenu stvarnost kako bi lakše pronašli pravu veličinu i kroj. Nadalje, gotovo dvoje od pet ispitanika (38 posto) koristilo bi savjete za kupnju temeljene na umjetnoj inteligenciji kad bi bili dostupni, jedna trećina (35 posto) ih ima neutralan stav o tome, a ostatak od 27 posto ih ne bi koristio.
Premašena očekivanja
Čak 50 milijuna ljudi u 25 europskih zemalja aktivno koristi Zalando, a u 2023. godini ova je internetska trgovina prodala robe različitih brendova ukupne vrijednosti 14,6 milijardi eura, što im je donijelo prihode od 10,1 milijarde eura te 349,9 milijuna eura prilagođene EBITDA-e.
Osnovan 2008. godine u Berlinu kao online trgovina za cipele, Zalando je hrvatskom tržištu dostupan tek od 2021. godine. Prije dolaska u Hrvatsku očekivanja su bila optimistična, a Roginski je napomenuo da su nakon tri godine poslovanja više nego zadovoljni te da su poslovni rezultati premašili njihova očekivanja. Međutim, s obzirom na to da je Zalando izlistan na Berlinskoj burzi, pojedinačne financijske rezultate za svaku državu ne iznose.
Kod Hrvata ih je, naime, ugodno iznenadilo što često otvaraju aplikaciju da vide što se nudi, a visok angažman korisnika u Hrvatskoj ih potiče da potrošačima pruže još bolje iskustvo kupovine, dodao je Roginski.