Piše: Roko Kalafatić
Kratko je trajalo idilično razdoblje u kojem smo imali priliku s Ryanairom letjeti na razne destinacije za cijenu od 10 eura. Toj je eri sada došao kraj, a sve to zbog naglom rastu cijena goriva koje su utjecale na poslovanje zrakoplovne kompanije. Izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary te je vijesti nedavno objavio za vrijeme gostovanja na BBC Radiju 4.
Prosječna cijena leta tako bi porasla s prošlogodišnjih četrdesetak eura na otprilike 50 eura u sljedećih pet godina, kazao je O'Leary, ali vjeruje da će ljudi unatoč porastu cijena nastaviti često letjeti.
- Nema sumnje da više nećete više vidjeti naše stvarno jeftine promotivne cijene. Karte za jedan euro, 99 centi, čak i cijene od 9,99 eura su cifre koje više nećete vidjete sljedećih nekoliko godina - kazao je.
Porast troškova goriva koji je uzrokovao povećanje cijena zrakoplovnih karata povećava i račune za kućanstvo, a samim time smanjuje raspoložive prihode korisnika. Ipak, O'Leary je rekao da unatoč tome očekuje da kupci traže jeftinije opcije umjesto da prestanu letjeti zrakoplovom.
Ljudi će i dalje često letjeti
- Mislimo da će ljudi i dalje često letjeti, ali isto tako smatram da će postati puno osjetljiviji na cijene i stoga je moje gledište o životu da će ljudi trgovati svojim brojnim milijunima - poručio je.
S obzirom da su zrakoplovne karte posljednjih godina postale jeftinije nego ikad, broj letova je porastao, a sve više ljudi je počelo odlaziti na kratke odmore u inozemstvo. Kompanije poput Ryanaira, Easyjeta, Vuelinga i Wizz Aira se natječu u ponudi jeftinih usluga bez dodatnih troškova. Makar će i najjeftiniji poskupiti, i dalje će biti najjeftiniji.
Komercijalni letovi sada čine otprilike 2,4 posto globalnih emisija CO2, a cijeli se sektor suočava s pritiskom suzbijanja negativnog utjecaja na klimu, uključujući i brojne kampanje bazirane na uvjeravanju ljudi da prijeđu na željeznički i cestovni promet.
O'Leary je, međutim, ustvrdio da cestovni promet i brodarstvo zajedno znatno više doprinose emisiji CO2 od zrakoplova. Također je poručio da Ryanair ulaže u zrakoplove s učinkovitijom potrošnjom goriva, ali da je ključ za smanjenje upotrebe fosilnih goriva u rukama automobilske industrije. Vozači bi zbog toga, kazao je, trebali prijeći na električna cestovna vozila.