Ljudi koji ulaze u poduzetništvo nerijetko ne znaju koji im je primarni motiv, ne znaju odgovoriti na pitanje koji će biti ishod tog njihovog odabranog puta niti jesu li doista spremni na ono što ih čeka. Ako ih upitate za razlog, često će reći da je razlog ulaska u poduzetništvo ‘sloboda‘, ali onda dolazimo do pitanja od koga ili čega, pa kažu da je glavni motiv to da više nemaju šefa.
Bijeg od šefa i više raspoloživog vremena te sloboda upravljanja vlastitim životom, kao i vremenom i novcem i sloboda da sami biraju svoje suradnike, jedino su što novi poduzetnici znaju reći, ističe Ana Marija Marić, konzultantica koja savjetuje poduzetnike koje ulaze u nove poslovne pothvate preko 20 godina, koju takvi odgovori iz godine u godinu ostavljaju bez teksta. Naime, kaže, kada radimo promjene bilo koje vrste, jako je važno znati koji je razlog za te promjene jer će taj razlog diktirati smjer, način, tempo budućeg rada pa na kraju i rezultate.
Definirati put
- Nije isto, primjerice, želimo li samozaposlenjem samo nadomjestiti plaću koju smo zarađivali kod nekog drugog ili, pak, želimo zarađivati istu količinu novca u manje vremena, ili možda želimo ostvariti neke svoje strasti kroz posao. Nije isto ni želimo li nešto malo za sebe ili želimo graditi neku veću priču, primjerice otvoriti salon za nokte kako bi zaradila pristojnu plaću ili kreirati potpuno novi koncept njege ruku i stopala, na nekoliko lokacija, možda i u različitim gradovima i državama i tome slično - rekla je Marić koja svojim klijentima prvo sugerira otkriju što točno žele i zašto kako bi ispravno definirali put koji ih čeka.
Zatim, navodi, mnogi smatraju da je dovoljno imati poslovnu ideju, a ono što u stvarnosti najčešće imaju jest tek idejna misao, “otvorit ću salon za nokte”, ali tu idejnu misao nisu “preveli” u opipljivu, razrađenu ideju, a potom ni u konkretan, razrađen projekt. Potom ne razlikuju fazu pokretanja poslovanja od vođenja poslovanja i vrlo često u obje te faze uđu nepripremljeni, bez jasnog plana što sve treba i kako napraviti i posložiti.
‘A bude nekako‘
- Zapravo, vrlo često skaču s ideje u realizaciju, dok fazu planiranja, koja iako je vremenski zahtjevna, je najvažnija jer će nam uštediti i vrijeme i novac i živce po putu jednostavno preskoče jer je ne smatraju dovoljno važnom ili je, pak, smatraju gubljenjem vremena, pa kažu ‘a bude već nekako‘ - rekla je Marić kojoj kao poslovnom savjetniku, edukatoru i mentoru sve to posebno teško pada, jer se sve ove stvari mogu primjereno adresirati u svega 15-30 sati, ali nepostojanje vizije i brojnih drugih odgovora oduzima vrijeme.
Na upit koji su uobičajeni mitovi o pokretanju biznisa u Hrvatskoj, istaknula je samo neke, poput onog da je za poslovni uspjeh dosta samo dobra ideja i novac, da novopečenom poduzetniku poslovni plan nije potreban, da svaki novi poduzetnik mora imati ured da bi djelovao profesionalno, sve do uvjerenja ‘radit ću više i sve mogu sam/a.
- Na žalost, ne možemo sve sami jer više ne radimo u nekoj organizaciji točno jedan posao, već je tu mnogo različitih vrsta poslova koji se protežu kroz različita područja poslovanja i nerealno je očekivati da jesmo ili možemo biti osposobljeni za sve njih. A ako nakon tih krivih uvjerenja dođe neuspjeh, onda zaključuju da poduzetništvo nije za njih - ističe Marić i pojašnjava da neki uspiju iz prve, neki iz petog pokušaja, neki iz mnogo više, te da se zato priča ponovno vraća na planiranje i pripremu.