pišu: Matilda Bačelić i Jozo Knez
Vijest o najvećoj investiciji u Rimac Grupu dosad, koja joj je službeno donijela status drugog hrvatskog jednoroga s obzirom na tržišnu valuaciju koja premašuje dvije milijarde eura, snažno je odjeknula u poslovnim krugovima. Radi se o 500 milijuna eura koje je Rimac Grupa prikupila u investicijskoj rundi serije D, a novi ulagači su respektabilni globalni financijski igrači SoftBank i Goldman Sachs.
Ovoj objavi prethodila je prije mjesec dana vijest da talijanski investicijski fond Investindustrial ulaže ukupno 120 milijuna eura u Rimac Grupu u nekoliko krugova financiranja, a taj iznos uključuje sudjelovanje fonda i u ovoj investicijskoj rundi. Dosad je kompanija Mate Rimca od raznih ulagača koji uključuju Camel Grupu, Porsche, KIA-u i Hyundai u nekoliko rundi financiranja prikupila oko 320 milijuna eura.
Najnovije ulaganje veće je tako od svih dosadašnjih investicija i udvostručilo je tržišnu valuaciju Rimčeve tvrtke. Najveća je to investicija u neku hrvatsku kompaniju, kamoli startup.
- Ovo je, koliko ja pamtim, najveća pojedinačna dokapitalizacija neke hrvatske firme. Ona je posebna i s obzirom na kalibar ulagača. Zbog pedigrea investitora raste atraktivnost Rimca, ali i Hrvatske kao ulagačke destinacije. Milsim da mnogi nisu svjesni koliko je Hrvatska napredovala u očima ulagača. Prvenstveno zbog stabilnosti i sve bolje uređenosti poslovnog okruženja te niza atraktivnih poduzetničkih priča, kao što je i ova Rimčeva - kaže konzultant i M&A stručnjak Željko Perić.
Iznos od 500 milijuna dolara krajem godine dobio je u drugoj rundi vanjskog financiranja i prvi hrvatski jednorog Infobip. No, u tom se slučaju radilo o kreditu, koji su osigurali kreditni fondovi pod upravljanjem Ares Management Corporationa i BlackRocka, a ne ulaganju u equity. Prethodno je Infobip privukao i kapitlano ulaganje fonda One Equity Partners u iznosu od 300 milijuna eura.
- S ovom investicijom u Rimac Grupu se može mjeriti uzbudljivi i vrijedni poduhvat Infobipa. Ima i drugih hvale vrijednih, ali značajno manjih uspješnica. Očigledno je da ozbiljni ulagači nakon provedenog dubinskog snimanja shvaćaju da ono što Rimac razvija ima veliki potencijal. Mi izvana to ne možemo vidjeti, ali moramo biti sretni da nešto tako u Hrvatskoj postoji - ističe Perić.
U svakom slučaju ovo je jedna od najvećih investicija u hrvatske kompanije uopće. Malo je i preuzimanja čija je vrijednost bila veća, poput prošlogodišnje prodaje Leda za kojeg je, uključujući Ledo Čitluk i Frikom te nekoliko manjih povezanih poduzeća, Nomad Food Limiteds izdvojio 615 milijuna eura.
Najnovije ulaganje koje je privukao Rimac usporedivo je i s jednim od najvećih preuzimanja u hrvatskoj korpoprativnoj povijesti kada je Agrokor Ivice Todorića preuzeo Mercator za ukupno 550 milijuna eura, pa je te 2014. godine taj posao bio obilježen epitetom 'posla desetljeća'. Za sličan iznos, 505 milijuna eura, duhanski div BAT je preuzeo TDR od Adris grupe što se također smatra jednim od najvećih preuzimanja kod nas.
Za usporedbu, mnoge zvučne transakcije velikih hrvatskih kompanija brojile su se u znatno manjim iznosima pa je tako Lactalis za Dukat davne 2012. izdvojio 280 milijuna eura što se smatralo ogromnim poslom. Atlantic Grupa je preuzela Droga Kolinsku za 382 milijuna eura, a Adris grupe je za hotelijersku kompaniju HUP-u Zagreb izdvojila 222,8 milijuna eura.
Kada je riječ o tehnološkom sektoru i startupima, osim Rimca i Infobipa, najviše pozornosti je privuklo preuzimanje Nanobita, domaćeg studija za razvoj mobilnih igara koji je postao dijelom švedske Stillfront grupe. Vrijednost transakcije na kraju je iznosila oko 130 milijuna eura.