Vindon kao najveći hrvatski proizvođač purećeg mesa upotpunjuje peradarski portfelj svoje matične Vindije. Tvrtka iz Slavonskog Broda jedna je od najstabilnijih u regiji, bez velikih amplituda, ali uglavnom postojano raste. Prošle je godine povećala prihode 3,6 posto.
- Prošla godina je bila vrlo zahtjeva, u svakom smislu naročito poslovnom. Tržišna previranja bila su stalna i kompleksna, pandemija je još uvijek bila sveprisutna, a kraj godine je donio pojačane promjene i poskupljenja sirovina i energenata. Sve se to odrazilo na poslovanje, samim time i na rezultate, a posebnost je ta što se neizvjesnost na svjetskim tržištima odražava i na poslovanje u 2022. – odgovara direktor Damjan Tomšić, koji je na čelu Vindije od veljače ove godine. Objašnjava nam da je nastavljen snažan pritisak ponude mesnog asortimana od strane konkurencije iz zemalja EU i posljedično pritisak velikih trgovačkih lanaca na razinu prodajnih cijena purećeg mesa: - Takvi tržišni odnosi zahtijevali su poduzimanje više mjera i promjena u osnovnoj organizacijskoj shemi kompanije te specifične komercijalne aktivnosti na domaćem, ali i inozemnim tržištima.
U kontekstu rasta cijena energije i sirovina Tomšić upozorava na otvorenost tržišta Europske unije, što snažno utječe na poslovanje, primarno kroz cijene, ali i druge zahtjeve kroz kvalitetu i širinu asortimana. Kaže da su cjenovni izazovi stalni prije svega zbog nerazmjera u odnosu ulaznih troškova i mogućnosti adekvatne amortizacije tih utjecaja kroz finalne cijene:
- Tu razliku nije moguće jednostavno i adekvatno nadoknaditi prije svega jer su cijene finalnih proizvoda definirane velikim brojem faktora, od ponude i potražnje preko kupovne moći građana do komercijalnih i nutritivnih trendova u strukturi potrošnje. U definiranju cijena posebnu pažnju posvećujemo tome da se poskupljenja u proizvodnom procesu ne odraze u potpunosti kroz finalnu cijenu na kupovnu moć i zadovoljstvo potrošača. Mi kao proizvođač amortiziramo dio troškova, preuzimamo ih na sebe i nadoknađujemo aktiviranjem unutarnjih rezervi u pogledu učinkovitosti i produktivnosti te kontrolom i upravljanjem troškovima.
Domaće tržište purećeg mesa poprilično je konsolidirano, pa u Hrvatskoj očito nema prostora za veći rast. Zato je Vindon proteklih godina forsirao izvoz, koji je prije pandemije rastao dvoznamenkastim stopama, na više od 17 posto prihoda. Pandemijska 2020. zaustavila je međunarodnu razmjenu, ali je pad izvoza lani nadoknađen većom prodajom na domaćem tržištu. Zato je lani ostvaren rekordni izvoz od 39 milijuna kuna, što znači je svaka šesta kuna dolazi od izvoza.
- Taj pozitivan trend nastavljamo i u ovoj godini pa rast vrijednosti izvoza komercijalnih proizvoda iznosi više od 20 posto u odnosu na prva četiri mjeseca prošle godine. O snazi našeg izvoza najbolje govori podatak da je tragom ovakvog rasta udio izvoza u ukupnoj komercijalnoj prodaji povećan na gotovo 36 posto – objašnjava izvozne ambicije direktor Vindona.
Na pitanje o srednjoročnim planovima Tomšić upozorava da je prehrambena industrija specifična i zahtjeva stalno praćenje trendova.
- Mi te trendove ne samo da pratimo već ih i postavljamo, tako da kontinuirano ulažemo u unaprjeđenje i osuvremenjivanje poslovanja i samih procesa. Pri tome dodatno brinemo o zadovoljstvu naših zaposlenika i potrošača, koji naša nastojanja nagrađuju dugogodišnjim povjerenjem – zaključuje prvi čovjek Vindona, koji s optimizmom gleda na razvoj tvrtke, pogotovu u kontekstu nutritivne i zdravstvene prednosti purećeg mesa.