Najveći teret prelaska na euro podnijet će maloprodaja, zbog čega je nužno kvalitetno educirati zaposlenike
Priprema uvođenja eura u Hrvatskoj poklopila se i s velikom inflacijom te dala mnogo posla i računovodstvenim servisima, od kojih klijenti očekuju savjete i pomoć u prilagodbi poslovanja na novu valutu, ali i u prevladavanju inflacije. No neće svim poduzetnicima biti jednako teška ta preobrazba. Kako će se odviti taj vrlo važan proces u poslovanju ovisi i o tome kakvim se poslom tko bavi.
Prema riječima Dubravke Kopun iz Kopun grupe, tvrtke koja se bavi računovodstvenim uslugama, revizijom, poreznim i pravnim savjetovanjem te otkrivanjem teškoća u poslovanju, a članica je Nexia Internationala, svjetske mreže neovisnih računovodstvenih i konzultantskih tvrtki, te prati najnovije svjetske trendove u računovodstvenom i konzultantskom sektoru, priprema za uvođenje eura iznimno je važna, ali poduzetnici koji se bave samo veleprodajnim načinom poslovanja (B2B) ne bi trebali imati većih problema vezanih uz uvođenje eura. No poduzetnicima koji imaju maloprodaju (B2C) prijelaz na euro mogao bi zadati dosta muke.
– Najveći dio tereta bit će upravo na poduzetnicima u segmentu maloprodaje, zbog čega je adekvatna priprema i edukacija osoblja ključna. Za zaposlenike u maloprodaji biti će iznimno izazovno prvih petnaest dana 2023., kad će biti omogućeno plaćanje i u kunama i u eurima. Stoga kvalitetna priprema programskih paketa u predmetnom razdoblju, kvalitetna edukacija osoblja, ali i omogućavanje djelatnicima duljeg razdoblja postupka zatvaranja i brojenja blagajničkog pologa bit će presudni za prelazak na euro bez mnogo stresa – pojašnjava Kopun.
Smatra da je važno putem medija naglašavati da bi prvih petnaest dana 2023. (kada će biti omogućeno plaćanje i u kunama i u eurima) trebalo plaćati ili putem kartica ili isključivo u eurima, odnosno plaćanje u kunama svesti na najmanju moguću mjeru, čime bi se olakšalo zaposlenicima u maloprodaji.
Pomoć IT sektora
– Kad je riječ o prelasku na euro, smatramo da bi sustav trebalo pojednostavniti koliko god je to moguće. Ono što smo operativno zamijetili je da se veliki dio poduzetnika koji radi i na razini B2B i B2C odlučio dvojno iskazivati iznose na računima za plaćanje od 5. rujna 2022. godine, bez obzira na krajnjega kupca (pravna ili fizička osoba). Što znači da se na taj način osigurava da u transakcijama s krajnjim potrošačima (fizičke osobe) bude zadovoljen zahtjev dvojnog iskazivanja cijena, a iskazivanjem i prema pravnim osobama dodatno se pojednostavnjuju interni procesi i na razini IT-a i na razini prodaje kako bi što manje opterećivali kompleksnost sustava – pojašnjava Kopun.
Također ističe da su tijekom razgovora s klijentima, a vezano uz troškove prelaska na euro, uočili da je u tomu segmentu IT sektor dosta uskočio u pomoć te većina klijenata Kopun grupe neće imati većih troškova vezanih uz prilagodbu programskih paketa jer je veći dio troška dorade programa na teret IT sektora.
Najgore je prepustiti se
Kada je riječ o savjetima klijentima za lakše prevladavanje recesije, Kopun grupa trenutačno preporučuje tzv. 3P strategiju Elona Muska: predict, prepare and persevere, odnosno ‘predvidite, pripremite se i ustrajte‘.
– Iza nas je iznimno kompleksno razdoblje koje još nije završilo. Neki od ekonomista zovu ga razdobljem disekvilibrija, a karakterizira ga iznimno dinamično okružje u kojem se nalazimo – od problema u opskrbnim lancima, eksplozivnog rasta cijena energenata i sirovina do nedostatka radne snage, rasta kamatnih stopa i sl. To je situacija u kojoj se poduzeća nalaze već više od dvije godine, zbog čega su poduzetnici već dulje u fazi spremnosti na recesiju – napominje Kopun te objašnjava provedbu faza 3P strategije.
U prvoj treba pokušati predvidjeti što dolazi. Navedeno podrazumijeva da je povremeno potrebno uzeti u obzir i nekoliko različitih projekcija. Slijedi priprema poslovanja na osnovi projekcija budućnosti, što trenutačno uključuje kvalitetno praćenje svih troškova poslovanja te ponovno razmatranje ključnih kapitalnih investicija. I na kraju treba ustrajati u svojim aktivnostima.
– Najgore je prepustiti se općoj depresiji tijekom recesije. Činjenica da ulazimo u recesiju nije opravdanje za loše poslovne odluke – zaključuje Kopun.