Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Već su na cestama: Ovo je inovator koji stoji iza prvog robotaksija na svijetu

27. Lipanj 2024.
Kyle Vogtfoto LinkedIn

Robotaksiji su ponovno postali velika tema, ali tko ih je, zapravo, izumio? I koliko su dugo već na ulicama? 

U američkim gradovima poput San Francisca, Phoenixa, Los Angelesa i Las Vegasa robotaksiji već neko vrijeme legalno prometuju, a proizvode ih tvrtke kao što su Waymo, podružnica Alphabeta, i Cruise, iza kojega stoji General Motors.

U Kini robotaksiji također prolaze ulicama gradova kao što su Peking i Šangaj, a dovoljno je par puta pretražiti internet da saznamo da ih proizvodi i na ceste stavlja tvrtka Baidu, odnosno platforma Apollo koja predvodi razvoj autonomnih vozila u Kini i već pružaju komercijalne usluge robotaksija u gradovima. Uz Baidu, tu su i Pony.ai, AutoX, DiDi Chuxing i WeRide - predvodnici kineskog tržišta u razvoju i implementaciji autonomnih vozila. 

Tvrtki koje pokušavaju razviti vlastite robotaksije svakoga dana ima sve više, a jedna od njih je i domaći Verne u vlasništvu Mate Rimca koji kaže da će robotaksiji zagrebačkim ulicama početi prometovati već od 2026. godine. Ali tko je inovator, odnosno tvrtka koja ih je zaista prva pustila u promet? 

Kyle Vogt, suosnivač i bivši izvršni direktor tvrtke Cruise Automation, upisao se u povijest kao pionir autonomnog prijevoza. Njegova je tvrtka ostvarila značajan uspjeh dobivši prvu dozvolu za komercijalno upravljanje robotaksijima bez vozača, što je označilo početak nove ere u urbanom prijevozu. Vogt je osnovao Cruise Automation u listopadu 2013. godine, a prije toga bio je ključna figura u razvoju platformi Justin.tv i Twitch, nakon čega je preusmjerio svoj fokus na autonomna vozila jer je prepoznao njihov potencijal kada je riječ o transformaciji prijevoza. 

Pod njegovim vodstvom, Cruise je brzo napredovao. Tvrtka je započela s razvojem konkretne tehnologije autonomnih vozila, usredotočivši se na sigurnost, pouzdanost i učinkovitost. Rani prototipi testirani su u kontroliranim uvjetima, a rezultati su bili obećavajući.

Prava prekretnica dogodila se u lipnju 2022. godine kada je Kalifornijska javna komunalna komisija (CPUC) izdala prvu dozvolu za komercijalno upravljanje robotaksijima bez vozača. Ova dozvola omogućila je Cruiseu da naplaćuje vožnje u svojoj floti autonomnih vozila na određenim ulicama San Francisca bez prisutnosti vozača. 

Cruiseovi robotaksiji opremljeni su najnovijom tehnologijom senzora, uključujući lidare, radare i kamere, što im omogućuje precizno mapiranje okoline i sigurno navigiranje kroz urbane sredine. Softver koji je razvila Vogtova ekipa koristi napredne algoritme strojnog učenja kako bi se prilagodio različitim uvjetima na cestama, od gužvi do nepredviđenih prepreka​, a sigurnost je bila i ostala prioritet. 

Svako vozilo prolazi rigorozna testiranja prije nego što se uključi u flotu, a sustavi za praćenje i nadzor osiguravaju da vozila ostaju sigurna tijekom operacija. Unatoč tome, neizbježni prvi incidenti naglasili su potrebu za kontinuiranim poboljšanjima i transparentnošću prema javnosti. Makar su njegovi robotaksiji zaista veliko postignuće, Vogt se i dalje suočava s brojnim izazovima. Na primjer, regulativa (očekivano) predstavlja velik problem i varira od države do države, što zahtijeva stalnu suradnju s regulatornim tijelima. Ne pomaže ni činjenica da su sigurnosni incidenti poput nesreće u listopadu 2023. dodatno zakomplicirali situaciju, ali su također potaknuli Cruise na daljnje usavršavanje svojih tehnologija. 

Jedno je sigurno - Kyle Vogt i njegov Cruise Automation otvorili su vrata budućnosti autonomnog prijevoza. Unatoč izazovima, njihov uspjeh u dobivanju prve dozvole za komercijalne robotaksije bez vozača označava značajan korak naprijed. Kako tehnologija i regulativa nastavljaju evoluirati, robotaksiji imaju ogroman potencijal.

Možda ih je najbolje pustiti da do kraja razviju tehnologiju, pa da naši inovatori samo preuzmu franšizu kada vozilo bude 100 posto sigurno za hrvatske ceste. Valjda ćemo i mi stići do 2026. godine!

19. studeni 2024 01:36