Nakon dvije godine zagušenja luka i manjka kontejnera, opskrbni poremećaji napokon popuštaju jer kineski izvoz usporava zbog smanjenja potražnje zapadnih zemalja i nešto boljih globalnih gospodarskih uvjeta. Cijene kontejnerskog prijevoza, koje su rekordno skočile na vrhuncu pandemije, danas brzo padaju, a kontejnerske pošiljke na rutama između Azije i SAD-a također su pale, pokazuju nedavni logistički podaci.
- Trgovci na malo i veći kupci ili pošiljatelji oprezniji su zbog smanjene potražnje i naručuju manje - za CNBC je komentirao izvršni direktor logističke platforme Containter xChange, Christian Roeloffs.
S druge strane, zakrčenost polako nestaje zbog kraćeg čekanja plovila, luke rade s manjim kapacitetom, a vrijeme okretanja kontejnera se smanjuje što u konačnici oslobađa kapacitet na tržištu.
‘Još se uvijek borimo s manjkom kapaciteta i učestalim štrajkovima‘
Ključno mjerilo za cijene kontejnera, najnoviji Drewryjev kompozitni svjetski kontejnerski indeks iznosi 3,869 američkih dolara po kontejneru od 12,19 metara ili 40 stopa. To je 64 posto manje nego u istom razdoblju prošlog rujna nakon pada 32 tjedna zaredom, stoji u nedavnom ažuriranju.
Trenutačni indeks puno je niži od rekordno visokih cijena od preko 10 tisuća američkih dolara na vrhuncu pandemije, ali i dalje ostaje 160 posto viši od cijena prije pandemije od 1,420 američkih dolara. Prema Drewryju, vozarine na glavnim pravcima također su pale. Troškovi za rute poput Šangaj-Rotterdama ili Šangaj-New Yorka pale su i do 13 posto.
- Vozarine padaju na svim rutama. Izvoz iz Europe također slabi i vozarine su trenutačno u slobodnom padu, ali su još uvijek više nego prije početka ove krize logističkih lanaca. Međutim, trenutno se još uvijek borimo s manjkom kapaciteta te učestalim štrajkovima u lukama poput Njemačke, Engleske ili Južnoafričke Republike - za Lider je komentirao Marin Škufca, direktor pomorske agencije Liburnia.
Pad vozarina povezan je s ‘oštrim padom‘ u kontejnerskim pošiljkama koje je promatrala Nomura Bank. Iz banke su, citirajući podatke američke tvrtke Descartes Datamyne, rekli da su kontejnerske pošiljke iz Azije u SAD za sve proizvode osim onih od gume u rujnu pale (i padaju) iz godine u godinu.
- Pretpostavljamo da oštar pad u kontejnerskim isporukama uvelike odražava američke trgovce na malo koji obustavljaju narudžbe i smanjuju zalihe zbog rizika od usporavanja gospodarstva - kazao je Nomurin analitičar Masaharu Hirokane u nedavnoj bilješci, dodajući da će banka ubrzo vidjeti znakove naglog pada maloprodaje u SAD-u.
Protok luka diljem svijeta također je opao. Kada se Šangaj ponovno otvorio nakon silnih zatvaranja, opseg lučkog prometa je porastao, ali ne dovoljno da nadoknadi ‘širi pad u razinama rukovanja lukama‘.
-Također, na tržištu generalnog i kontejnerskog brodarstva postoji veliki manjak flote i kapaciteta, a knjige narudžbi nisu velike te je period proizvodnje dugačak. Možemo mi pričati da se vozarine kreću prema stabilizaciji, ali će tržište još dosta vremena biti nesigurno - rekao je Škufca, dodajući da je zbog rata u Ukrajini došlo do preraspodjele trgovačkih ruta koju bi hrvatske luke i prometni pravci trebali iskoristiti kao priliku.
- Ipak, nedostatak prostora, loša željeznička infrastruktura i povezanost su velika prepreka u dovođenju novih tereta - dodao je.
Što je sada drugačije
Cijene kontejnera u Europi padaju i stope odražavaju pad povjerenja potrošača, poručili su iz Container xChangea.
- Europsko tržište je preplavljeno high-cube kontejnerima od 40 stopa. Zbog toga regija bilježi pad cijena ovih kutija - stoji u njihovom priopćenju.
Logističke tvrtke smatraju da su se trendovi u logistici i opskrbnim lancima preokrenuli s obzirom na posljednje dvije godine. Tijekom tog razdoblja manjak kontejnera bio je stalan kao rezultat kašnjenja u lukama pogođenim blokadama i velikom potražnjom. Sada potražnja za kontejnerima opada, kao i njihove cijene, komentirao je Danny der Boer, glavni direktor prodaje u tvrtci Seacube Containers na Digital Container Summitu održanom ranije ovog mjeseca.
Vrijeme mirovanja kontejnera također je u porastu, rekao je na istoj konferenciji izvršni direktor pomorske kompanije Sogesea, Andrea Monti.
- Kontejneri se gomilaju u mnogim uvoznim lukama. Pošiljatelji poklanjaju kontejnere samo zato što su tamo zapeli - izjavio je Gregoire van Strydonck, Account Manager u Container xChangeu na konferenciji.
Izvršni direktor indijske tvrtke Arcon Containers, Supal Shah rekao je da su tvornice u Kini zaustavile proizvodnju na određeno vrijeme, navodno četiri mjeseca.
- Prostor za skladištenje kontejnera je pun u Kini, Europi, Indiji, Singapuru i većini dijelova svijeta - zaključio je.