
Prodaja poduzeća velika je strateška odluka i složen proces koji zahtijeva pažljivo planiranje i izvršenje. Bez obzira na to idete li u mirovinu, tražite nove prilike za rast poduzeća ili ste samo spremni za promjenu, priprema vašeg poduzeća za prodaju može povećati njezinu vrijednost te osigurati i olakšati transakciju. Sljedeći su koraci bitni za privlačenje potencijalnih kupaca i istodobno osiguravanje najbolje cijene:
- Procijenite svoju spremnost za prodaju
Prije nego što se upustite u prodajni proces, važno je procijeniti je li pravo vrijeme za prodaju. Uzmite u obzir i osobne, obiteljske i poslovne čimbenike:
• osobnu spremnost: jeste li spremni za sljedeću fazu svoga života? Shvatite da prodaja poduzeća uključuje i financijske i emocionalne aspekte vas i vjerojatno vaše obitelji, stoga budite spremni na promjene.
• poslovnu spremnost: poduzeće u dobrome financijskom stanju, s očekivanim rastom poslovanja te uspostavljenim procesima privlačnije je ulagačima. Ako postoje neriješeni problemi ili potencijalne slabosti, bolje ih je riješiti prije ulaska u proces i razgovora s potencijalnim kupcima.
- Dovedite financije u red
Financijska transparentnost ključna je u prodaji poduzeća. Potencijalni ulagači i kupci pomno će proučiti vaše financije. Ako je sve u redu, to će im uliti povjerenje u vjerodostojnost i stabilnost poslovanja, zbog čega će lakše povjerovati u vašu procjenu vrijednosti poduzeća. Evo na što biste se trebali usredotočiti:
• čisti financijski izvještaji: osigurajte da su vaša bilanca, račun dobiti i gubitka te izvještaji o novčanome toku ažurni, točni i dobro organizirani.
• porezne prijave: imajte na raspolaganju za pregled porezne prijave za najmanje pet godina.
• financijske projekcije: izradite projekcije budućeg poslovanja i zarade na temelju čvrstih podataka kako biste potencijalnim kupcima omogućili razumijevanje budućeg poslovanja poduzeća.
• riješite sve nepravilnosti: ako postoje bilo kakva odstupanja ili financijski problemi, riješite ih prije pokretanja prodajnog procesa.
- Osigurajte zakonsku usklađenost i uređeno vlasništvo
Ulagači žele znati da je vaše poslovanje pravno ispravno i bez ikakvih sporova. Stoga je važno pregledati pravne aspekte vašeg poslovanja:
• poslovnu strukturu: osigurajte da je vaše poslovanje pravilno strukturirano i da je sva potrebna dokumentacija uredna.
• ugovore i sporazume: pregledajte sve ugovore, leasing, zakupe i sporazume s dobavljačima, kupcima i zaposlenicima. Osigurajte da su prenosivi na novog vlasnika.
• intelektualno vlasništvo i imovinu: pobrinite se da intelektualno vlasništvo (zaštitni znakovi, patenti) i materijalna imovina budu pravilno registrirani i bez ograničenja prenosivi na novog vlasnika.
• rješavanje pravnih problema koji su u tijeku: riješite velike pravne sporove prije nego što pokrenete prodaju. Čista pravna povijest olakšat će taj proces i povećati vjerojatnost njegova uspjeha.
- Pojednostavnite sustave poslovnog upravljanja
Kupci traže poduzeća koje glatko rade bez velikog upletanja vlasnika. Što više možete pokazati da vaš posao može funkcionirati bez vas, to će biti vredniji i privlačniji ulagačima. Da biste pripremili svoju tvrtku za prodaju:
• dokumentirajte procese: osigurajte da su sve poslovne operacije i postupci dokumentirani. To uključuje sve ‒ od poslovnog izvještavanja, upravljanja do odnosa s dobavljačima.
• povjerite odgovornosti drugima: ako ste još uključeni u svakodnevne operacije, počnite prebacivati zadatke i odgovornosti na druge kako bi bili sposobni za vođenje posla bez vašega izravnog nadzora.
- Poboljšajte tržišnu atraktivnost poduzeća
Kako biste privukli više potencijalnih kupaca, morate istaknuti svoje poduzeće. Evo nekoliko načina za poboljšanje privlačnosti poslovanja:
• povećajte prihode i profitabilnost: ako je moguće, usredotočite se na povećanje prihoda ili smanjenje nepotrebnih troškova u mjesecima ili godinama koje prethode prodaji.
• njegujte odnose s kupcima: baza lojalnih kupaca glavna je prodajna prednost. Istaknite dugoročne ugovore ili odnose koji će se nastaviti nakon prodaje, ali gradite poslovanje tako da ne ovisite samo o nekoliko kupaca svojih proizvoda ili usluga.
• smanjite ovisnost o vlasniku: kupci često oklijevaju kupiti poduzeća u kojima je vlasnik ključ uspjeha. Smanjite osobnu vrijednost kako biste povećali vrijednost poduzeća!
- Procijenite vrijednost poduzeća
Ispravna procjena jedan je od najvažnijih koraka u pripremi vašeg poslovanja za prodaju. Procjena vrijednosti poduzeća pomaže u određivanju njegove stvarne vrijednosti i osigurava postavljanje razumne cijene. Uobičajene metode vrednovanja uključuju:
• procjenu temeljenu na imovini: ovaj pristup razmatra neto vrijednost imovine vašeg poslovanja fokusirajući se na ukupnu vrijednost imovine umanjenu za obveze.
• procjenu temeljenu na prihodima: ova metoda uzima u obzir budući potencijal prihoda i novčanih tokova vašeg poduzeća.
• procjenu temeljenu na tržištu: usporedba vaše tvrtke sa sličnim tvrtkama koje su nedavno prodane.
Ako nemate iskustva, dobro je posavjetovati se s profesionalnim financijskim savjetnikom kako biste dobili realnu procjenu koja će vam pomoći da izbjegnete prenisku ili nerealno visoku cijenu.
- Angažirajte savjetnika za spajanja i preuzimanja
Iako je moguće samostalno prodati tvrtku, angažiranje stručnjaka može vam pomoći u vođenju toga složenog procesa kroz koji vjerojatno prvi put prolazite. Savjetnik za spajanja i preuzimanja (engl. M&A) donosi stručnost u prodaji poduzeća, uključujući:
• pomoć pri procjeni: pomaže vam da odredite točnu cijenu svojeg poslovanja.
• pronalaženje i povezivanje s potencijalnim kupcima, uključujući kvalificirane financijske ili strateške ulagače, druga poduzeća u vašoj industriji.
• pregovaranje i povjerljivost: pomoć u pregovaračkom dijelu procesa te osiguravanje da su povjerljivi podaci vašeg poduzeća zaštićeni.
- Pripremite plan za prijelazno razdoblje
Nakon što je kupoprodajna transakcija dogovorena i potpisana, prijelazno je razdoblje ključno za osiguravanje da novi vlasnik može neometano preuzeti posao. Planirajte to razdoblje koje uključuje:
• obuku i potporu: ponudite da ostanete u poduzeću neko vrijeme kako biste pomogli u tranziciji, obučili novog vlasnika ili upravu te pružili uvid u ključne odnose i procese. To će, vrlo vjerojatno, biti jedan od ključnih elemenata za uspjeh transakcije iz gledišta ulagača, koji će na tome inzistirati.
- Završite transakciju i plaćanje
Posljednji je korak sklapanje posla. To uključuje pregovaranje o glavnim uvjetima prodaje, sastavljanje završnoga kupoprodajnog ugovora (engl. share purchase agreement) i prijenos vlasništva. Planirajte u taj korak uključiti odvjetnika s iskustvom u poslovnim transakcijama kupoprodaje poduzeća kako bi se osiguralo da se sa svim pravnim aspektima postupa na odgovarajući način.
Zaključak
Priprema poduzeća za prodaju proces je koji zahtijeva vrijeme, trud i brižljivo posvećivanje pozornosti detaljima. Odvajanjem vremena za pravilno planiranje i organiziranje svojeg poslovanja za prodaju možete maksimalno povećati njegovu vrijednost i osigurati neometan prelazak na novog vlasnika. Bilo da radite s profesionalnim savjetnicima bilo da sami upravljate procesom, slijedeći navedene korake, pridonijet ćete postizanju povoljnog ishoda.
Više na https://www.marktlink.com/hr.