Ukratko
StoryEditor

Marktlink: Doznajte kako kvalitetno pripremiti tvrtku za prodaju

07. Travanj 2025.
Dino Bendeković, Marktlink
Pravilnim planiranjem prodaje i organizacijom poslovanja maksimalno povećavate vrijednost poduzeća

Prodaja poduzeća velika je strateška odluka i složen proces koji zahtijeva pažljivo planiranje i izvršenje. Bez obzira na to idete li u mirovinu, tražite nove prilike za rast poduzeća ili ste samo spremni za promjenu, priprema vašeg poduzeća za prodaju može povećati njezinu vrijednost te osigurati i olakšati transakciju. Sljedeći su koraci bitni za privlačenje potencijalnih kupaca i istodobno osiguravanje najbolje cijene:

  1. Procijenite svoju spremnost za prodaju

Prije nego što se upustite u prodajni proces, važno je procijeniti je li pravo vrijeme za prodaju. Uzmite u obzir i osobne, obiteljske i poslovne čimbenike:

osobnu spremnost: jeste li spremni za sljedeću fazu svoga života? Shvatite da prodaja poduzeća uključuje i financijske i emocionalne aspekte vas i vjerojatno vaše obitelji, stoga budite spremni na promjene.

• poslovnu spremnost: poduzeće u dobrome financijskom stanju, s očekivanim rastom poslovanja te uspostavljenim procesima privlačnije je ulagačima. Ako postoje neriješeni problemi ili potencijalne slabosti, bolje ih je riješiti prije ulaska u proces i razgovora s potencijalnim kupcima.

  1. Dovedite financije u red

Financijska transparentnost ključna je u prodaji poduzeća. Potencijalni ulagači i kupci pomno će proučiti vaše financije. Ako je sve u redu, to će im uliti povjerenje u vjerodostojnost i stabilnost poslovanja, zbog čega će lakše povjerovati u vašu procjenu vrijednosti poduzeća. Evo na što biste se trebali usredotočiti:

čisti financijski izvještaji: osigurajte da su vaša bilanca, račun dobiti i gubitka te izvještaji o novčanome toku ažurni, točni i dobro organizirani.

porezne prijave: imajte na raspolaganju za pregled porezne prijave za najmanje pet godina.

financijske projekcije: izradite projekcije budućeg poslovanja i zarade na temelju čvrstih podataka kako biste potencijalnim kupcima omogućili razumijevanje budućeg poslovanja poduzeća.

riješite sve nepravilnosti: ako postoje bilo kakva odstupanja ili financijski problemi, riješite ih prije pokretanja prodajnog procesa.

image

Dino Bendeković, Marktlink

  1. Osigurajte zakonsku usklađenost i uređeno vlasništvo

Ulagači žele znati da je vaše poslovanje pravno ispravno i bez ikakvih sporova. Stoga je važno pregledati pravne aspekte vašeg poslovanja:

poslovnu strukturu: osigurajte da je vaše poslovanje pravilno strukturirano i da je sva potrebna dokumentacija uredna.

ugovore i sporazume: pregledajte sve ugovore, leasing, zakupe i sporazume s dobavljačima, kupcima i zaposlenicima. Osigurajte da su prenosivi na novog vlasnika.

intelektualno vlasništvo i imovinu: pobrinite se da intelektualno vlasništvo (zaštitni znakovi, patenti) i materijalna imovina budu pravilno registrirani i bez ograničenja prenosivi na novog vlasnika.

rješavanje pravnih problema koji su u tijeku: riješite velike pravne sporove prije nego što pokrenete prodaju. Čista pravna povijest olakšat će taj proces i povećati vjerojatnost njegova uspjeha.

  1. Pojednostavnite sustave poslovnog upravljanja

Kupci traže poduzeća koje glatko rade bez velikog upletanja vlasnika. Što više možete pokazati da vaš posao može funkcionirati bez vas, to će biti vredniji i privlačniji ulagačima. Da biste pripremili svoju tvrtku za prodaju:

dokumentirajte procese: osigurajte da su sve poslovne operacije i postupci dokumentirani. To uključuje sve ‒ od poslovnog izvještavanja, upravljanja do odnosa s dobavljačima.

povjerite odgovornosti drugima: ako ste još uključeni u svakodnevne operacije, počnite prebacivati zadatke i odgovornosti na druge kako bi bili sposobni za vođenje posla bez vašega izravnog nadzora.

  1. Poboljšajte tržišnu atraktivnost poduzeća

Kako biste privukli više potencijalnih kupaca, morate istaknuti svoje poduzeće. Evo nekoliko načina za poboljšanje privlačnosti poslovanja:

povećajte prihode i profitabilnost: ako je moguće, usredotočite se na povećanje prihoda ili smanjenje nepotrebnih troškova u mjesecima ili godinama koje prethode prodaji.

njegujte odnose s kupcima: baza lojalnih kupaca glavna je prodajna prednost. Istaknite dugoročne ugovore ili odnose koji će se nastaviti nakon prodaje, ali gradite poslovanje tako da ne ovisite samo o nekoliko kupaca svojih proizvoda ili usluga.

smanjite ovisnost o vlasniku: kupci često oklijevaju kupiti poduzeća u kojima je vlasnik ključ uspjeha. Smanjite osobnu vrijednost kako biste povećali vrijednost poduzeća!  

image

Dino Bendeković, Marktlink

  1. Procijenite vrijednost poduzeća

Ispravna procjena jedan je od najvažnijih koraka u pripremi vašeg poslovanja za prodaju. Procjena vrijednosti poduzeća pomaže u određivanju njegove stvarne vrijednosti i osigurava postavljanje razumne cijene. Uobičajene metode vrednovanja uključuju:

procjenu temeljenu na imovini: ovaj pristup razmatra neto vrijednost imovine vašeg poslovanja fokusirajući se na ukupnu vrijednost imovine umanjenu za obveze.

procjenu temeljenu na prihodima: ova metoda uzima u obzir budući potencijal prihoda i novčanih tokova vašeg poduzeća.

procjenu temeljenu na tržištu: usporedba vaše tvrtke sa sličnim tvrtkama koje su nedavno prodane.

Ako nemate iskustva, dobro je posavjetovati se s profesionalnim financijskim savjetnikom kako biste dobili realnu procjenu koja će vam pomoći da izbjegnete prenisku ili nerealno visoku cijenu.

  1. Angažirajte savjetnika za spajanja i preuzimanja

Iako je moguće samostalno prodati tvrtku, angažiranje stručnjaka može vam pomoći u vođenju toga složenog procesa kroz koji vjerojatno prvi put prolazite. Savjetnik za spajanja i preuzimanja (engl. M&A) donosi stručnost u prodaji poduzeća, uključujući:

pomoć pri procjeni: pomaže vam da odredite točnu cijenu svojeg poslovanja.

• pronalaženje i povezivanje s potencijalnim kupcima, uključujući kvalificirane financijske ili strateške ulagače, druga poduzeća u vašoj industriji.

pregovaranje i povjerljivost: pomoć u pregovaračkom dijelu procesa te osiguravanje da su povjerljivi podaci vašeg poduzeća zaštićeni.

  1. Pripremite plan za prijelazno razdoblje

Nakon što je kupoprodajna transakcija dogovorena i potpisana, prijelazno je razdoblje ključno za osiguravanje da novi vlasnik može neometano preuzeti posao. Planirajte to razdoblje koje uključuje:

obuku i potporu: ponudite da ostanete u poduzeću neko vrijeme kako biste pomogli u tranziciji, obučili novog vlasnika ili upravu te pružili uvid u ključne odnose i procese. To će, vrlo vjerojatno, biti jedan od ključnih elemenata za uspjeh transakcije iz gledišta ulagača, koji će na tome inzistirati.

image

Dino Bendeković, Marktlink

  1. Završite transakciju i plaćanje

Posljednji je korak sklapanje posla. To uključuje pregovaranje o glavnim uvjetima prodaje, sastavljanje završnoga kupoprodajnog ugovora (engl. share purchase agreement) i prijenos vlasništva. Planirajte u taj korak uključiti odvjetnika s iskustvom u poslovnim transakcijama kupoprodaje poduzeća kako bi se osiguralo da se sa svim pravnim aspektima postupa na odgovarajući način.

 

Zaključak

Priprema poduzeća za prodaju proces je koji zahtijeva vrijeme, trud i brižljivo posvećivanje pozornosti detaljima. Odvajanjem vremena za pravilno planiranje i organiziranje svojeg poslovanja za prodaju možete maksimalno povećati njegovu vrijednost i osigurati neometan prelazak na novog vlasnika. Bilo da radite s profesionalnim savjetnicima bilo da sami upravljate procesom, slijedeći navedene korake, pridonijet ćete postizanju povoljnog ishoda.

Više na https://www.marktlink.com/hr.

18. travanj 2025 04:16