Od ove nastavne godine (2023./2024.) nastavnicima su na raspolaganju dodatni materijali za poučavanje učenika o osnovama upravljanja financijama. Nastavne materijale koji su dostupni na web stranici projekta izradili su studenti i profesori Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu, a projekt je trajao godinu dana.
Pod vodstvom prof.dr.sc. Željke Milin Šipuš i doc.dr.sc. Matije Bašića, studenti Matematičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu pripremili su sedam edukativnih scenarija i zadatke vezane uz svakodnevne životne situacije. Ovi materijali pomoći će nastavnicima matematike da na jednostavan i razumljiv način poučavaju financijsku pismenost učenike od 7. razreda osnovne škole do 4. razreda srednje škole u okviru matematike ili unutar međupredmetne teme Poduzetništvo.
– Objavljeni materijali rijedak su primjer sadržaja iz područja financijske pismenosti koji je prilagođen i učenicima i nastavnicima te ih svakako planiram koristiti. Konkretno, dio vezan uz štednju ću obrađivati s učenicima četvrtih razreda prilikom primjene geometrijskog niza. Posebno pohvaljujem što materijal nudi razrađene aktivnosti za učenike zajedno s opisima ishoda pojedine aktivnosti – izjavila je Maja Đerek, profesorica matematike u XV. Gimnaziji u Zagrebu.
Materijale u nastavu planira uklopiti i profesorica matematike iz Gimnazije Josipa Slavenskog iz Čakovca, Tamara Srnec, koja ističe da predstavljaju iskorak u pristupu matematičkim sadržajima kakve susrećemo u današnjim udžbenicima opće obrazovne matematike. Posebno vrijednim smatra činjenicu da su u njihovoj pripremi sudjelovali studenti - budući nastavnici.
Učenici će se kroz materijale i predložene edukativne aktivnosti imati prilike upoznati s pretvaranjem valuta, štednjom, upravljanjem osobnim proračunom, inflacijom, kreditnom sposobnošću i otplatom kredita, obračunom plaća i sustavom mirovinskog osiguranja.
– Na početku projekta proveli smo istraživanje koje je pokazalo da više od 60 posto učenika pokazuje interes za financijskom pismenošću, gotovo 93 posto profesora smatra da bi učenici lakše usvajali gradivo uz primjere matematičkih zadataka iz svakodnevnog života te ih gotovo 55 posto smatra da nema adekvatne materijale za prenošenje znanja iz financijske pismenosti. Vjerujemo da smo kreiranim materijalima odgovorili na potrebu profesora i učenika za dodatnim edukacijama iz područja financijske pismenosti bez proširivanja obujma gradiva – izjavio je Bašić.
Sve većem zanimanju za financijsku pismenost u prilog idu i nedavno predstavljeni rezultati istraživanja HANFA-e i HNB-a, provedenog prema metodologiji OECD-a, koji su pokazali da financijsko znanje građana kontinuirano raste sa 60 posto u 2016. i 65 posto u 2020. na 70 posto u 2023. Prosječna ocjena financijske pismenosti građana iznosi 12 od mogućih 20 bodova ili 60 posto, što je neznatno bolje u odnosu na posljednje istraživanje (59 posto). Bolji rezultat ostvaren je kod financijskih stavova ili odnosa prema novcu, dok je prosječna ocjena financijskog ponašanja građana pala sa 56 na 53 posto.
Ovi rezultati pokazatelj su pozitivnog trenda i rasta financijskog znanja, ali i potrebe za kontinuiranom edukacijom o tome kako odgovorno upravljati novcem, kako štedjeti, u što ulagati te kako što prije postati financijski odgovoran.
Projekt je financijski podržala Addiko banka, a partneri projekta su Institut za financijsko obrazovanje Štedopis i Hrvatsko matematičko društvo.