Procjenjuje se da danas u svijetu više od 300 milijuna ljudi žive kao samci. Svijet solo potrošača toliko je zanimljiv da je cijela ta niša dobila prefiks solo ekonomije, s prilagođenom ponudom za njih. U Hrvatskoj je samačko svako peto kućanstvo, ali za razliku od globalnih trendova, njih domaća ekonomija ne samo da ne percipira kao posebnu kategoriju nego ih uglavnom ignorira
Poznata pizzerija u turističkom središtu u Istri u posezoni. Gužve više nema, ali krušna peć ne miruje. U ugostiteljski objekt ulazi stariji gospodin, sjeda za stol i čeka da mu se netko obrati kako bi naručio. Sam je i pojeo bi pizzu, nešto i popio. Minute prolaze i njega nitko ne doživljava. Gotovo kao da ga ignoriraju. Nakon 20-ak minuta pokunjeno odlazi, a konobar ga zaustavlja i pita gdje mu je društvo. Društva nema, odgovara, samo je htio pojesti pizzu. Sam. Šteta, nisu shvatili, samci im rijetko dolaze. Tko bi htio sam jesti, pitaju ga.
Stvar ekonomske razvijenosti
Ova istinita priča najbolje opisuje tretman tržišta prema samcima u Hrvatskoj. Premda su i samci gosti s novčanikom, mi ih, za razliku od ostatka svijeta, ne prepoznajemo kao skupinu potrošača kojoj se vrijedi posvetiti. Ignoriramo ih, kao da ne postoje.
Poželite li kao samac putovati državom ili u inozemstvo s domaćim agencijama, uglavnom ćete biti ‘kažnjeni‘ nadoplatom za boravak u dvokrevetnoj sobi. U domaćim hotelima jednokrevetnih soba gotovo da i nema.
Poželite li kao samac kupovati jeftinije, morat ćete odabrati ‘obiteljska pakiranja‘, koja ćete trošiti mjesecima, dok se ne pokvare. Čak su i cijene stanovanja za samce veće, garsonijere i mali stanovi oduvijek drže višu cijenu u odnosu na one veće kvadrature. A možda vas neće ni poslužiti u restoranu…
Samci kao potrošači na našem su tržištu manje atraktivni čak i od djece koja nemaju svoj izvor prihoda. A za razliku od djece, čiji broj pada, što pali sve demografske alarme, broj samaca raste i to rapidno.
Trend je globalan. Prema procjenama, više od 300 milijuna ljudi u svijetu žive kao samci. Gotovo su polovica stanovnika u SAD-u, Kanadi, Japanu, Kini i Južnoj Koreji samci. Švedska, Norveška i Njemačka već sad bilježe više od 40 posto samačkih kućanstava. Hrvatska tim trendovima još odolijeva, mi i Portugal, u odnosu na ostatak EU, imamo najmanje samačkih kućanstava, ali očekuje se da će i kod nas brojke vrlo brzo početi rasti.
– Ti drastični porasti najveći su u ekonomski najrazvijenijim državama svijeta jer ekonomski rast potencijalno vodi pojedince do (materijalnog) osamostaljenja, ali i dokazanog osamljivanja. Kod nas je osamljivanje drugačijega karaktera, kod nas su samci uglavnom stariji ljudi, udovci, a ta starija samačka kućanstva socijalno su najugroženija i najstigmatiziranija – rekao nam je Zlatko Miliša, sociolog s Filozofskog fakuleta u Osijeku.
Svjetski trendovi pokazuju da samci dosta putuju. Mahom da su to osobe srednje životne dobi, od oko 40 godina, i, generalno gledajući, odlični su potrošači. Jednima je primarni cilj putovanja opuštanje, a drugi ciljaju aktivan odmor i pustolovinu, kao i smještaj na frekventnim lokacijama, odnosno popularnim destinacijama
Oni, primjećuje i Miliša, nisu i vjerojatno nikada neće biti mamac za ponude samce, ali i kod nas, kao i u drugim zemljama, raste broj samaca s dobrim primanjima koji bi ih trošili – da imaju gdje.
Japansko ‘samačko vjenčanje‘
Svijet solo potrošača toliko je zanimljiv da cijela ta niša dobila prefiks solo ekonomije. Brojni svjetski stručnjaci proučavali su samce kao potrošače i zaključili da su iznimno dobri potrošači i da ih zanimaju uglavnom premium brendovi i brendovi sa zanimljivim inovativnim pristupom.
Za samce se danas diljem svijeta drugačije dizajniraju barovi i restorani, kako se ne bi osjećali isključeno od drugih posjetitelja u grupi, agencije nude posebna solo putovanja, krstarenja, postoje planinarska društva samo za samce, kreativne radionice, teretane, u Kini i u Japanu potpuno je normalno da se grade cijeli stambeni kompleksi sa stanovima isključivo za samce.
Online aplikacije za upoznavanje novih osoba, čija su niša isključivo samci, danas obrću milijarde. Ponuda u nekim zemljama prelazi čak i u granice ekscentričnosti, što je dokaz da su samci ljudi koji se ne libe odriješiti kesu – kad za to imaju priliku.
Pa tako primjerice nitko u Japanu neće ni trepnuti ako se kao samac odlučite za ‘samačko vjenčanje‘, a koliko je stvar ozbiljna, najbolje govori činjenica da postoje specijalizirane agencije koje se bave organizacijom takvih dvodnevnih evenata. Za oko 2500 dolara buduća mladenka ili mladoženja unajmit će vjenčanicu ili odijelo, dobit će profesionalno šminkanje, frizuru, profesionalnog fotografa koji će taj događaj vječne ljubavi sa samim sobom obilježiti za sva vremena, a u cijeni je i glazbena podloga poput violine, harfe i slično.
Cijeli tekst o samcima i ekonomiji koja se počela vrtiti oko njih pročitajte u digitalnom ili tiskanom izdanju poslovnog tjednika Lider