Zeleno i digitalno
StoryEditor

Bransonov avion prvi preletio Atlanski ocean koristeći 100% ekološko gorivo

28. Studeni 2023.
Richard Branson
piše: Kristina Banović

Avion kompanije Virgin Atlantic, prvi kojega pokreću alternativna goriva, odradio je svoj prvi prekooceanski let od londonskog Heathrowa do njujorške zračne luke JFK, izvijestio je BBC.

Prvi ovakav let je, smatraju zrakoplovne kompanije, dokaz da je ekološki način leta ipak moguć.

Međutim, nedostatak opskrbe gorivom i ostaje izazov, dok će za postizanje ciljeva nulte emisije biti potrebna druga tehnologija.

Takozvana održiva zrakoplovna goriva (SAF) mogu se proizvesti iz različitih izvora, uključujući usjeve, kućni otpad i ulja za kuhanje.  Za ovaj let, Boeing 787 napunjen je s 50 tona održivog zrakoplovnog biogoriva a koristile su se dvije vrste, od kojih se 88 posto dobiva iz otpadnih masti, a ostatak iz otpada proizvodnje kukuruza u SAD-u.

Nakon testiranja i analize, let je odobrila britanska regulatorna uprava za civilno zrakoplovstvo ranije ovog mjeseca. U projekt su uključene brojne tvrtke, uključujući proizvođača motora Rolls-Royce i britansku multinacionalnu naftnu i plinsku kompaniju BP.

Zrakoplovnu industriju posebno je teško dekarbonizirati, ali šefovi zrakoplovnih kompanija smatraju SAF najučinkovitijim dostupnim alatom za smanjenje neto emisija na nulu.

Niže emisije

Avioni i dalje ispuštaju ugljik kada koriste SAF, ali industrija kaže da "emisije životnog ciklusa" ovih goriva mogu biti do 70 posto niže.

Shai Weiss, izvršni direktor Virgin Atlantica ovaj let smatra dokazom da se gorivo dobiveno iz fosilnih goriva može zamijeniti održivim zrakoplovnim gorivom.

-To je doista jedini put za dekarbonizaciju dugolinijskog zrakoplovstva. To je doista značajno postignuće-, rekao je Weiss za BBC-jev program Today.

No, dodao je da trenutno nema dovoljno SAF-a, te da će zbog skupljeg goriva cijene letova na kraju biti više.

Richard Branson, osnivač Virgina, priznao je da će "proći neko vrijeme" prije nego što bude dovoljno SAF-a za sve. Dodao je i da se negdje mora početi.

-I da nismo dokazali da se to može učiniti, nikada ne biste dobili održivo gorivo za zrakoplove.- Naglasio je Branson.

SAF se već koristi u malim količinama, pomiješan s tradicionalnim mlaznim gorivom, ali čini manje od 0,1 posto zrakoplovnog goriva koje se troši diljem svijeta.

Trenutno košta više od kerozina, a proizvode se relativno male količine. Zrakoplovi obično smiju koristiti samo do 50 posto u mješavini.

U Ujedinjenom Kraljevstvu nema namjenskih komercijalnih SAF tvornica, iako je cilj vlade imati pet u izgradnji do 2025., uz potporu financiranja.

Zrakoplovne kompanije vide prvi dugolinijski let velikog putničkog zrakoplova koji koristi 100 posto SAF kao značajnu prekretnicu. No stručnjaci kažu da takva goriva nisu ‘čarobni metak‘.

-Ne možemo proizvesti većinu naših potreba za gorivom na ovaj način jer jednostavno nemamo sirovine. Čak i da imate, ova goriva su nisu prave ‘neto nule‘. Ovo bi mogla biti e-goriva koja se proizvode korištenjem uhvaćenog ugljičnog dioksida ili ugljičnog monoksida, zajedno s vodikom. Prava neto nula je vodik, to bi mogle biti neke tehnologije koje još uvijek imamo samo u laboratorijskoj fazi -  rekao je dr. Guy Gratton, izvanredni profesor zrakoplovstva i okoliša na Sveučilištu Cranfield.

Rekao je da se sve veća upotreba SAF-a mora tretirati kao "odskočna daska prema budućim, istinski net zero tehnologijama".

Manje letenja

Voditeljica politike grupe za kampanju Aviation Environment Federation, Cait Hewitt, rekla je da bi u budućnosti mogla postojati bolja tehnologija za smanjenje emisije ugljika, ali za sada je jedini način da se to postigne "manje letjeti".

Ministri Ujedinjenog Kraljevstva i industrija inzistirali su kako vjeruju da je "neto nula" do 2050. moguće ostvariti s povećanjem broja putnika.

-Postoje oni aktivisti koji žele reći običnim ljudima da ne mogu letjeti. To je njihovo stajalište, imaju pravo na to. Vlada se ne slaže s njima. Također smo uključeni u podržavanje industrije u razvoju vodikovih i električnih letova za letove na kraćim relacijama, tako da se sva ta tehnologija razvija-  rekao je britanski ministar prometa Mark Harper.

Rekao je i da je korištenje SAF-a proizvelo oko 70 posto manje emisija ugljika od tradicionalnih goriva "pa je to stvarno veliki korak naprijed". Priznao je da korištenje SAF-a "nije jedino rješenje" i da je to važan korak s drugim tehnologijama kako bismo bili sigurni da se može nastaviti letjeti i zaštiti okoliš.

Vlada Ujedinjenog Kraljevstva planira zahtijevati da 10 posto zrakoplovnog goriva bude SAF do 2030.

Airlines UK, koji zastupa prijevoznike registrirane u UK-u, rekao je da moraju imati pristup dovoljno pristupačnih SAF-ova kako bi ispunili takav zahtjev, pri čemu što je više moguće dolazi iz UK-a.

-Posljednje što želimo su viši troškovi goriva za putnike iz Ujedinjenog Kraljevstva u usporedbi s ostatkom Europe i SAD-a, s lošijim rezultatima održivosti i tisućama novih radnih mjesta izgubljenih u inozemstvu- rekao je Tim Alderslade, izvršni direktor Airlinesa UK.

22. studeni 2024 07:31