Posljednjih godina ESG se ne može izbjeći, uvršten je u poslovanje gotovo svake kompanije, a investitori i potrošači podjednako pokazuju velik interes za tvrtke koje daju prioritet održivosti i etičkim poslovnim praksama. Taj trend velik utjecaj ima i u segmentu e-trgovine tako da trgovci paze na sve: od upotrebe održivih materijala za pakiranje do promicanja etičkih i ekološki prihvatljivih proizvoda.
I dok se, kada govorimo o ESG-u, najviše fokusiramo na ‘E‘ odnosno na ekološki segment, ne treba zanemariti ni druga dva slova tog akronima, jer upravljački segment (engl. governance) u smislu e-trgovine također dolazi do izražaja s obzirom na to da obuhvaća pitanja kao što su privatnost podataka, kibernetička sigurnost i korporativno upravljanje, pa je ‘G‘ itekako važan kod privlačenja novih klijenata i poslovnih partnera. Društveni segment (engl. social) također zahtijeva pozornost zbog radnih uvjeta u skladištima i vozilima pa se od e-trgovina traži sve veća transparentnost. Drugim riječima, i e-trgovine moraju dati prioritet dobrobiti zaposlenika kako bi zadržale kupce i kako se ne bi širile priče poput onih o kineskim divovima Sheinu i Temuu.
Neki novi trendovi
No vratimo se na zvijezdu poznatog akronima, odnosno ekološki segment (engl. environmental). Među potrošačima kontinuirano već godinama raste svijest o utjecaju e-trgovine na okoliš, a sa sve rasprostranjenijom internetskom kupnjom povećava se i ugljikov otisak, ponajprije zbog dostave, što dovodi do pomaka prema održivijim metodama dostave poput električnih vozila i bicikala kao i većeg fokusa na smanjenje ambalažnog otpada. Zato će tvrtke kojima je ključna održivost vrlo brzo biti u dobroj poziciji i u privlačenju novih potrošača, ali i u sklapanju novih poslovnih suradnji. Naravno, vrijedi spomena i da banke tvrtkama koji se drže načela ESG-a daju povoljnije kredite.
Kada govorimo o e-trgovini i održivosti, svakako nam na pamet dolazi dm. Ta je kompanija, prema riječima Ivana Horvata, voditelja marketinga i OCR-a dm-a za regiju Adria, u stalnoj potrazi za uslugama i rješenjima koji će pridonijeti zadovoljstvu kupaca, što podrazumijeva praćenje trendova, prilagodbu novim navikama, ali i predviđanje budućih potreba.
– Pokretanjem dm online shopa u listopadu 2020. godine zakoračili smo u novo razdoblje poslovanja, kao prva i jedina drogerija u Hrvatskoj koja nudi mogućnost kupnje putem interneta. Ostvarili smo svoj dugogodišnji cilj te smo proizvode i usluge učinili dostupnima stanovnicima cijele Hrvatske. Isporuku obavljamo u roku od dva do tri radna dana te nas posebno raduje velik broj narudžbi iz mjesta kao što su Vis, Korčula i Pelješac, u kojima dm još nema prodavaonice – navodi Horvat, dodajući pritom da im je e-trgovina omogućila da kupcima ponude proizvode koje im prije nisu bili u mogućnosti ponuditi poput mjesečne zalihe pelena Pampers te velikih pakiranja proizvoda za domaćinstvo, što ujedno smanjuje i broj dostava.
Dm je tijekom protekle poslovne godine ostvario promet od 9,56 milijuna eura, što je rast veći od 73 posto na godišnjoj razini. Prema Horvatu, to pokazuje da su još jednom uspješno odgovorili na potrebe kupaca, što potvrđuje i aplikacija za pametne telefone Moj dm, putem koje je u prošloj godini ostvareno više od 40 posto svih online kupnji, a danas je instalirana na više od 800 tisuća pametnih telefona.
Klik na ‘održiviji odabir‘
Međutim, maknemo li se od brojeva i vratimo održivosti, najpoznatija drogerija u Hrvatskoj itekako se može pohvaliti održivim proizvodima koji ne sadrže plastiku. Također, kupcima je omogućila da lakše donesu osviještenu kupovnu odluku uvođenjem zelenih etiketa kojima su u prodavaonicama označeni svi proizvodi koji imaju najmanje jedan od 16 priznatih certifikata. Ekvivalent zelenim etiketama u dm online shopu je filtar ‘održiviji odabir‘ te njegovim odabirom kupci na jednom mjestu mogu pronaći održivije zamjene za proizvode koji su im potrebni, a koji obuhvaćaju sve od njege lica i kose do brige o kućanstvu.
– Održivijoj kupnji svakako pridonosi i usluga ekspresnog preuzimanja online narudžbi u odabranoj prodavaonici dm-a, kojom se u prošloj godini koristila gotovo trećina svih online kupaca. Proizvode naručene u sklopu te usluge pakiramo u trajne vrećice, koje kupci mogu upotrijebiti prilikom budućih kupnji – navodi Horvat, napominjući pritom da proizvode koje dostavljaju pakiraju u kartonsku ambalažu dobivenu obradom već korištene ambalaže i kartona, a plastični materijali za zaštitu proizvoda od oštećenja sadrže 70 posto reciklata te se mogu ponovno reciklirati.
– Naravno, uvijek tražimo nove načine koji će nam pomoći da dodatno unaprijedimo svoje poslovanje i osnažimo pozitivan utjecaj na zajednicu, kako u segmentu očuvanja okoliša, tako i u segmentima društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja – zaključuje Horvat.
Tube od kartona
Iako je dm predvodnik u održivosti i drugi e-trgovci svoju pozornost usmjeravaju prema ‘zelenom‘. Tako recimo Polleo Sport, poznata trgovina sportskom opremom i fitness-proizvodima, kod novih proizvoda koje razvija pod vlastitim brendom, kao što je recimo linija proizvoda Zoe Nutrition, pazi da je pakiranje održivo pa je razvio tube od kartona umjesto plastike, a vrećice u kojima dolaze proteini u potpunosti su reciklabilne.
– Ukupno nam je cilj smanjiti količinu plastike u ambalaži, a kartonske kutije u kojima šaljemo narudžbe također se lako recikliraju – priopćili su nam iz Pollea, dodajući da su i vrećice koje upotrebljavaju za slanje narudžbi putem e-trgovine također dijelom reciklabilne, a kod povrata robe od kupaca ne inzistiraju na ispisu naljepnica nego se ispunjava online obrazac u aplikaciji. Također, centralno skladište tog trgovca prekriveno je solarnim panelima te na taj način smanjuju troškove energije i pozitivno utječu na okoliš.
Nadalje, Polleo ima i brend odjeće Zoe namijenjen ženama, a napravljen je od ‘visokokvalitetnih francuskih i talijanskih materijala u hrvatskim šivaonicama‘. Kako su rekli iz tvrtke, svi materijali imaju certifikat OEKO TEX, a rade na tome da imaju što više certifikata povezanih s održivošću.
Prednost prirodnom
U skladu s tim odnedavno se narudžbe s Pollea mogu preuzeti na paketomatima, što smanjuje emisije CO2. Paketomati su na solarni pogon, bez uporabe papira, a dostava s 85 posto nižom emisijom CO₂ u odnosu na kućnu dostavu.
– Na razini tvrtke sustavno radimo na smanjenju upotrebe papira i promicanju digitalnih računa i dokumenata kako bi se smanjila potrošnja resursa i količina otpada. Dakle, trudimo se implementirati što više održivih praksi u svoje poslovanje. Naravno, to nam donosi nove izazove i potencijalne troškove, ali svjesni smo da je boljitak svijeta u kojemu živimo u našim rukama. Stoga težimo sustavu u kojemu će kupac u Polleo Sportu moći dopuniti svoju piksu proteina po povoljnijoj cijeni (radije nego da kupuje novu), u kojemu će biti minimalno plastične ambalaže u pakiranjima, gdje će sustav biti u cijelosti digitaliziran i gdje ćemo organizirano otkup ljivati sirutku hrvatskih mljekara. Također, korištenje sirutke od koje se proizvodi protein samo je po sebi vrsta održivosti jer sirutka je otpad koji ostaje nakon zgrušavanja mlijeka. Njezinim uzimanjem u svrhu proizvodnje whey proteina smanjuje se otpad – zaključuju u Polleo Sportu.