Život
StoryEditor

E-commerce izvještaj: Hrvati sve više kupuju u internetskim trgovinama

10. Prosinac 2022.

Novi E-commerce Report 2022, za koji su istraživanje proveli konzultantska kuća Valicon i platforma za usporedbu i savjetovanje potrošača Jeftinije.hr, pokazao je rast učestalosti i vrijednosti online kupnji u Hrvatskoj. Istraživanje je prevedeno u sklopu regionalnog e-commerce natjecanja Web Retailer Award te konferencije E-commerce Jam.

Prema rezultatima ovogodišnjeg istraživanja trend online kupnje ponovno je porastao s gotovo 68  posto ispitanika koji u web trgovinama kupuju barem jednom mjesečno. Među online kupcima najviše je pripadnika generacije X, odnosno onih starijih od 45 godina, a najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci. Porastao je i prosječan iznos kupnje koji sada iznosi 628 kn.

image

učestalost kupnje

foto

Prosječna vrijednost online košarice i najtraženije kategorije proizvoda

Struktura online kupnje domaćih potrošača nije se puno promijenila u odnosu na prošlu godinu. Najveći udio kupnji zabilježen je u segmentu mode (39%), a slijede segmenti elektronika (14%), ljepota i zdravlje (12%) te dom i vrt (12%). Slično je i kada pogledamo udio različitih segmenata s obzirom na vrijednost kupnje: moda zauzima 25 %, elektronika 19 %, a dom i vrt 18% vrijednosti. 

image

Izvori informiranja

foto

Uz rast učestalosti online kupnje, novi E-commerce Report 2022 potvrdio je i porast prosječne vrijednosti online košarice. Hrvatski online potrošači dakle u prosjeku po kupnji troše 628 kn, unutar segmenta mode prosječan iznos po kupnji je 485 kn, u segmentu elektronike 1.024 kn, a u segmentu dom i vrt čak 1.171 kn.

Novi E-commerce Report ukazuje i na rastući trend segmenta supermarketa. Kategorija je još mala, s udjelom od 5 % po broju kupnji te 3 % po vrijednosti - ali sa snažnim trendom rasta što potvrđuje i podatak da se web trgovina Konzum Klik našla na listi deset najpopularnijih hrvatskih web trgovina.

Raste trend kupnji u domaćim web trgovinama

Dalekosežni utjecaj pandemije pokazao se i u promjeni ponašanja online potrošača. Covid je utjecao na domaće online potrošače i približio ih lokalnim web trgovinama.  Promatrajući udio stranih i domaćih web trgovina u kojima hrvatski potrošači najčešće kupuju, prema podacima E-commerce Report 2022, samo 10 % ukupne vrijednosti kupnje odlazi u strane web trgovine odnosno na prekogranične kupnje. Strana web trgovina s najviše kupnji je AliExpress, ali je prosječna vrijednost kupnje iznimno niska, svega 178 kn.

image

načini plaćanja

foto

Analizirano po segmentima, u stranim se web trgovinama najčešće kupuje elektronika, dok je segment mode dominantan u domaćim web trgovinama.

Što se tiče načina plaćanja, bilo kojom vrstom platnih kartica plaća 54 % ispitanika dok njih 36 % i dalje odabire plaćanje pouzećem. Plaćanje pouzećem je karakterističan oblik plaćanja na tržištima s nižim povjerenjem u e-commerce i dugi je niz godina bio dominantan način online plaćanja u Hrvatskoj.

Dominacija mobitela i online istraživanja prije kupnje

U ovogodišnjem E-commerce Reportu je po prvi puta zabilježeno da je više od polovice online kupnji izvršeno putem pametnog telefona, i to čak 56 %. Kada je riječ o istraživanju prije kupnje, svega 26 % online kupaca koristi isključivo računalo (PC ili laptop) za istraživanje, 24 % njih koristi kombinaciju računala i mobitela dok 51 % koristi isključivo pametni telefon ili tablet.

image

uređaji kupnja

foto

Uloga platformi za usporedbu cijena postala je još relevantnija u fazi istraživanja prije kupnje. Čak 41 % ispitanika istražuje online pretraživanjem, a 15 % je izričito potvrdilo da prije kupnje istražuju na platformama za usporedbu cijena.

Metodologija istraživanja

Istraživanje za ovogodišnji E-commerce report 2022 proveli su Valicon i Jeftinije.hr u listopadu 2022. u sklopu Web Retailer Award 2022 natjecanja za najbolje web trgovine u Adriatic regiji. Promatrale su se izvršene online kupnje, a u istraživanju je sudjelovalo 1.965 potrošača. Istraživanje je provedeno uz pomoć Valiconovog JaZnam panela, ali i putem uzorka kupaca online trgovina koje su ih samostalno pozvale na sudjelovanje. Podaci prikupljeni na taj način ne koriste se za usporedne analize i služe samo za usporedbu web trgovine s reprezentativnim uzorkom.

22. studeni 2024 07:18