Završio je ovogodišnji ‘dry January‘, u proteklih nekoliko godina popularan trend apstinencije od alkohola koji prakticira i sve više Hrvatica i Hrvata. Neki bi rekli ‘napokon‘, a neki već pomišljaju na to da im nekonzumacija, odnosno potpuna apstinencija od alkohola postane dijelom svakodnevice, stoji u novom istraživanju Boston Consulting Group.
Bolji okusi i veća dostupnost niskoalkoholnih i bezalkoholnih piva, vina i ‘žestokih‘ pića doprinijeli su njihovoj brzoj tržišnoj ekspanziji i današnjoj tržišnoj vrijednosti većoj od 13 milijardi američkih dolara.
Iako se radi tek o minijaturnom udjelu ukupnog tržišta alkoholnih pića, bezalkoholne alternative alkoholnim pićima su jedna od najbrže rastućih niša tog tržišta, posebno u zapadnoj Europi, objašnjava Lucija Vidiš Roić, principal u BCG-u. Očekuje se kako će globalna prodaja bezalkoholnih pića porasti po godišnjoj stopi od sedam posto od kraja 2023. do 2027. godine, i doseći razinu od oko četiri posto ukupnog tržišta alkoholnih pića.
- Odluka o odustajanju od alkohola više nije samo siječanjski trend u oporavku od neobuzdanog prosinca, već potrošači tijekom cijele godine na tražilicama istražuju načine da budu ‘trijezni’, odnosno sober curious - kaže Vidiš Roić.
Istraživanja pokazuju i kako mnogi potrošači koji ne odustaju od alkohola u cijelosti, već pokušavaju smanjiti unos alkohola, zbog čega ekspetimentiraju s razlčitim bezalkoholnim i nisko-alkoholnim verzijama alkoholnih pića.
U Sjedinjenim Državama, istraživanje agencije NielsenIQ je pokazalo kako 82 posto ljudi koji kupuju bezalkoholna pića također kupuju i alkoholna.
BCG sugerira proizvođačima, trgovcima pićima i ugostiteljima da prate sljedeće trendove kod potrošača.
Prvi je testiranje bezalkoholnih pića kod kuće. Mnogi pojedinci isprobavaju i počinju češće piti bezalkoholna alternativna pića kod kuće, a zatim ih usvajaju kao dio svojih redovnih navika.
- Ljudi će i dalje željeti uz ručak popiti nešto što nije samo čaša obične vode, i još uvijek žele popiti nešto dok na televiziji gledaju utakmice. Pitanje je samo kako će se ti izbori mijenjati, jer potrošači su sve više svjesni svog zdravlja - kaže Vidiš Roić.
Drugi trend je evolucija navika pijenja kod generacije Z. Prva istraživanja pokazuju da mlađe generacije jednostavno manje piju. U SAD-u je online trgovina pićima Drizly objavila kako 23 posto pripadnica i pripadnika generacije Z, kao i 24 posto milenijalaca kupuje bezalkoholno pivo, vino i ‘žestice‘ često, dok to čini samo šest posto generacije X i tek jedan posto boomera.
Iako je prerano za donošenje čvrstih zaključaka, takvo ponašanje dijela generacije Z moglo bi dugoročno promijeniti tržište.
Veća svijest o konzumaciji alkohola u općoj populaciji. Neprihvatljivost ponašanja koje se može smatrati nekontroliranim, nužnost primjerenog ponašanja na poslovnim događajima i potreba da se ne isključuje ljude koji ne piju iz cijelog niza razloga polako mijenjaju društvene norme koje se tiču konzumacije alkohola.
- Nekadašnji pritisak da se pije mogao bi se pretvoriti u pritisak da se ne pije. Postoji mogućnost da će u našim društvima nastupiti trenutak kad će oni koji piju alkohol biti manjina - pojašnjava Vidiš Roić.
Iako je riječ o globalnim trendovima, slično ponašanje nazire se i kod mladih u Europi, gdje se bilježi rast fermentiranih pića, funkcionalnih pića i sve je veća pažnja usmjerena na održivo pakiranje.