Posljednjih nekoliko godina bilo je posebno izazovno za sve poduzetnike pa tako i za one čiji posao ovisi o okupljanju i druženju ljudi. No, da se krize mogu preživjeti pokazali su u domaćoj tvrtki Altera, koja se bavi najmom paviljona, montažnih objekata i organizacijom evenata.
Upravo su se u periodu pandemije proširili na strano tržište pa se danas mogu pohvaliti s poslovanjem u Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj, Italiji, Sloveniji, BiH, Srbiji, Crnoj Gori, Rumunjskoj, Poljskoj i Španjolskoj. Mreža poslovanja im se širi iz godine u godinu, a tvrtka je prošle uprihodila više od tri milijuna eura.
No, kao i u svakoj branši, tako se i u ovoj trendovi se mijenjaju iz godine u godinu pa su Alteri trebali naučiti ‘držati korak‘ s time. Upravo zato su u posljednje vrijeme posebno fokusirani na održivost koja je, kao u svim drugim segmentima naših života, zavirila i u među evente.
Iza tvrtke Altera, koja je osnovana 2008. godine i danas zapošljava 38 osoba, stoji domaća poduzetnica Ivana Škrlec, inače diplomirana ekonomistica, koja je s nama razgovarala o tome kakvo je trenutno stanje u event industriji, kako su preživjeli pandemiju i kako val okretanja održivosti utječe na ovu branšu.
Ispričajte nam kako je počela vaša poduzetnička priča. Od kuda ideja za pokretanjem tvrtke kao što je Altera?
- Odrasla sam u obitelji koja se godinama bavi malim poduzetništvom pa sam od malih nogu iz prve ruke imala priliku učiti što znači biti poduzetnik, koje sve žrtve zahtijeva, ali i koliko uzbuđenja i radosti donosi. U suradnji s partnerom i suprugom Bojanom Makarom 2008. godine otvorila sam tvrtku za najam šatora, pagoda i opreme za uređenje interijera i eksterijera te za organizaciju privatnih i poslovnih evenata – Alteru. Tvrtku smo pokrenuli s vizijom stvaranja montažnih prostora prema željama klijenata jer smo prepoznali njihov nedostatak na tržištu. Na neki način bio je to logičan idući korak na mojem poduzetničkom putu i ostvarenje sna. Poslovna filozofija Altere usmjerena je na rast i razvoj usluga s ciljem zadovoljenja potreba klijenata. U poslu se vodimo individualnim pristupom koji klijentima omogućava izbor i edukaciju o fleksibilnosti montaže, kao i raznim mogućnostima montažnih objekata.
Kako biste opisali ‘put‘ ulaska u poduzetništvo? Koje su bile najveće prepreke na počecima?
- Ulazak u svijet poduzetništva izazovan je te zahtijeva dobro razrađen financijski i poslovni plan. Kao poduzetnik, uvijek trebate biti spremni na nepredviđene situacije. Cilj je poslovanja reagirati u trenutku i znati se prilagoditi, a to se uči s vremenom i iskustvom. Alteru smo pokrenuli u vrijeme dok se Hrvatska tek počela oporavljati od recesije. Unatoč tome, od početka do danas tvrtka je zauzela vodeće mjesto u svijetu montažnih objekata, kao i u organizaciji različitih tipova evenata. Smatram da nam je recesija zapravo pomogla u prilagodbi situaciji na tržištu te nas naučila kako pristupiti klijentu na konkurentniji način.
Poslovanje ste pokrenuli 2008. godine, koliko su se i vaše poslovanje i trendovi u branši promijenili od početaka do danas?
- Od pokretanja tvrtke do danas naše je poslovanje usmjereno na dvije skupine klijenata – privatne i korporativne. Trendovi se mijenjaju iz godine u godinu, a Altera aktivno sudjeluje u njihovu kreiranju. Klijenti se sve više odmiču od klasike i prihvaćaju svjetske trendove. Primjerice, posljednjih su godina popularna vjenčanja inspirirana putovanjima i high-glamour eventi. S druge strane, industrija evenata lagano se okreće održivosti, što nas iznimno veseli. Današnji organizatori i klijenti ekološki su osvješteniji te se brinu o tragu koji svojim eventom ostavljaju na okoliš.
Kako ste zadovoljni s rezultatima poslovanja prošle godine?
- Nakon vrlo izazovne dvije godine koje je obilježila koronakriza, 2022. zabilježili smo znatno veći rast kako u broju upita, tako i u količini realiziranih projekata, pa razmjerno tome i prihoda. Klijenti su jedva dočekali proglašenje kraja pandemije te smo organizirali i opremili velik broj evenata. Uz to, predstavili smo naš najnoviji projekt Organic Altera, koncept održivih evenata, paviljona i glamping kućica, za koji otad dobivamo brojne upite privatnih i poslovnih klijenata.
S obzirom na nestabilnost cijena posljednjih godinu dana, možete li nam reći kako se to održava na vaš posao, ali i na cijene vaših usluga?
- S obzirom na inflaciju koja je zahvatila Hrvatsku ove godine, naši su dobavljači podigli cijene svojih proizvoda i usluga te smo i mi bili primorani prilagoditi cijene naših usluga novonastaloj situaciji. Uvijek nastojimo održati balans cijena i usluga koje nudimo na zadovoljstvo svih uključenih u organizaciju eventa – od klijenta preko dobavljača do nas kao organizatora.
Iako svi pokušavamo zaboraviti korona krizu, činjenica je da je ona snažno utjecala na event industriju. U 2020. godini ste predstavili investiciju vrijednu 21,5 milijuna kuna. Kako se kombinacija krize i investicije odrazila na vaše poslovanje?
- Koronakriza donijela je veliku neizvjesnost i ozbiljno pogodila industriju evenata. Posljedice su se osjetile i u našem poslovanju, no iz tog smo problema izvukli nešto dobro i naš se način rada pokazao kao velika prednost. Budući da su naši paviljoni modularni, što znači da se njihov oblik može prilagoditi svakoj situaciji i terenu, a uz to se mogu otvoriti sa svih strana, eventi na otvorenom – premda u manjem obimu – nastavili su se održavati jer su bili sigurni u smislu zaštite od koronavirusa.
U tom smo se periodu probili i na inozemno tržište i ostvarili suradnje sa susjednim zemljama. Tako su naše usluge otad dostupne u Europi te čak 35 posto prometa ostvarujemo izvozom.
Također, 2020. otvorili smo novu Alterinu poslovnicu u Sv. Ivanu Zelini. Riječ je o jedinstvenoj lokaciji koja obuhvaća radni prostor za proizvodnju i preradu platnenih artikala, centralno skladište, radni prostor za sve zaposlenike te showroom koji omogućava kvalitetno predstavljanje proizvoda i usluga našim mladencima te ostalim klijentima. Na licu mjesta klijent može vidjeti kako bi izgledala dekoracija njegova prostora, odabrati stolice, stolove, ukrase, pribor za jelo i dr. To je znatno pojednostavnilo proces organizacije i dogovora oko svakog pojedinog eventa te unaprijedila naše poslovanje.
Kako se i koliko razlikuje tržište evenata u drugim državama u odnosu na Hrvatsku?
- Više i nema razlike između domaćeg i stranog tržišta evenata. Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju proširili smo usluge na europsko tržište, a zahvaljujući networkingu i komunikaciji s inozemnim kolegama pratimo najnovije svjetske trendove i predstavljamo ih domaćim klijentima. U svijetu je sve veći naglasak na održivim eventima te općenito na očuvanju okoliša, ulozi nas kao organizatora u smanjenju ili neutralnosti ugljičnog otiska, i ponosni smo što smo predvodnici tog pokreta u Hrvatskoj. Sve je više klijenata ekološki osviješteno te bira prirodne materijale, najam opreme umjesto kupnje, izbjegava jednokratne dekoracije i rado angažira lokalne dobavljače.
Imate li u Hrvatskoj ljeti potražnje za eventima od stranaca?
- Naravno. Hrvatska je popularna lokacija za destinacijska vjenčanja, a sve je traženija i u smislu korporativnih evenata, osobito gradovi na obali. Iznimno nam je drago što pridonosimo izgradnji slike Lijepe Naše kao top destinacije za organizaciju evenata. Za to možemo zahvaliti preporukama naših zadovoljnih klijenata, poslovnoj mreži koju iz godine u godinu sve više širimo te kongresima i simpozijima gdje se susrećemo s najvećim svjetskim organizatorima evenata.
Puno spominjete održivost i eko projekte. Možete li nam objasniti što to znači u vašoj branši?
- U procesu organizacije i realizacije evenata najviše se energije troši na putovanje do lokacije, transport, pripremu hrane i pića te održavanje prostora. Cilj nam je smanjiti na minimum negativne učinke evenata na okoliš. To postižemo odgovornim korištenjem struje i vode, iskorištavanjem prirodnog svjetla i solarne energije (poticanje dnevnih evenata), pravilnim upravljanjem otpadom i smanjenjem njegove količine, angažiranjem lokalnih dobavljača, poticanjem gostiju da stignu na lokaciju javnim ili organiziranim grupnim prijevozom...
Koji su najveći problemi i izazovi u event industriji u Hrvatskoj i gdje vidite prostor za napredak?
- Živimo u izazovno vrijeme koje pogađaju ekološke i zdravstvene krize, a ove nas je godine zahvatila i inflacija. Izazovno je, ali i prijeko potrebno, uvijek biti prilagodljiv i snalažljiv, spreman na promjenu plana. Prostor za napredak svakako vidimo u okretanju održivosti, vlastitoj edukaciji, kao i edukaciji klijenata o mogućnostima koje montažni objekti pružaju.