Život
StoryEditor

Na starom kruhu uzgajaju gljive, a od tjestenine ‘za baciti‘ proizvode votku

25. Siječanj 2023.

Sve veći broj zapadnih kompanija iz sektora hrane, pića, sredstava za čišćenje i kozmetike vidi poslovni potencijal u otpadu od hrane

Prema istraživanju o količinama otpada od hrane objavljenom početkom prošle godine, u Hrvatskoj se na godišnjoj razini baci čak 71 kilogram hrane, a od ukupne količine 76 posto nastaje u kućanstvima. Iako maloprodaja sudjeluje s najmanjim udjelom (oko dva posto), indikativno je to što se najveći udjel u ukupnom otpadu te kategorije (76 posto) odnosi na otpad od hrane.

Upravo zbog te činjenice, brojni maloprodajni lanci diljem Europe nastoje minimizirati otpad od hrane ili ga, još bolje, transformirati u nešto korisno. Tako je, primjerice, belgijski maloprodajni lanac Bio-Planet odlučio ‘spasiti‘ štruce kruha, pa, umjesto da ih bacaju u smeće, šalju lokalnom uzgajivaču gljiva, farmi ECLO koja ih miješa s piljevinom. Dobiveni se supstrat pakira u vrećice i pasterizira, a potom mu se dodaju miceliji i gljive počinju rasti. Nakon mjesec do tri, ECLO bere tako organski uzgojene gljive i prodaje ih u trgovinama Bio-Planeta. Partnerstvo je pokrenuto nakon eksperimentalne faze u kojoj je ECLO prikupljao kruh od Bio-Planetove matične kompanije Colruyt.

Upcycled Certified

Osim ostataka kruha, kako prenosi stranica Trendwatcher, u proizvodnji gljiva koristi i organski otpad iz dviju briselskih trgovina. Tijekom 2021. čak 61 posto supstrata za gljive različitih organskih uzgajivača sadržavalo je provjereni ‘otpadni‘ materijal, a budući da ta industrija dobiva zamah (gljive su nova superhrana), izgledno je da će se u budućnosti postotak otpada koji odlazi na uzgoj gljiva i povećati.

Kako dalje nastavlja ekipa iz Trendwatchera, gljive nisu jedini ‘proizvod‘ koji može imati koristi od starog kruha. Kompanija Gotlant Spirits proizvodi votku, liker od kave i limoncello koristeći stari kruh, tjesteninu, žitarice i kavu koje bi trgovine i pekarnice inače bacili. S obzirom na to da sve veći broj kompanija iz sektora hrane, pića, sredstava za čišćenje, suplemenata ili pak kozmetike pokazuje interes za ‘otpadne‘ sirovine, američka organizacija Upcycled Food Association uskoro će početi dijeliti etikete ‘Upcycled Certified‘ koje će stajati uz sad već poznate oznake na proizvodima poput ‘gluten-free‘, ‘vegan‘ ili ‘certified organic‘.

Na taj će način, nadaju se, dodatno motivirati kompanije da iskoriste potencijal otpada i pomognu smanjenju emisije ugljika. Naime, procjenjuje se da se najmanje trećina proizvedene hrane nikad ne pojede, a otpad od hrane u ukupnoj globalnoj emisiji sudjeluje s osam posto. 

21. studeni 2024 18:17