
Osim što su nedavni američki predsjednički izbori potvrdili da podcasti po snazi oblikovanja javnog mnijenja stoje rame uz rame s tradicionalnim medijima (a često ih i šišaju), upozorili su i na trend jačanja popularnosti nove sorte utjecajnika koji mijenjaju pravila medijske igre. Riječ je o takozvanim news influencerima koji, služeći se društvenim platformama, informiraju, analiziraju, komentiraju i recentne događaje stavljaju u kontekst, skidaju ideološke filtre kakve imaju pojedini tradicionalni mediji ili ih pak provlače kroz filtre vlastitih uvjerenja i stajališta. Kako je primijetio Reuters, prema sadržaju i publici kreatori vijesti ugrubo bi se mogli podijeliti u dvije skupine. Prvi, ujedno najpopularniji i najčešće citirani, politički su komentatori (slijeva i zdesna) koji proizvode sadržaj koji obuhvaća nešto više i šire od onoga što bi obično objavili da su u tradicionalnim medijima. Zanimljivo je što se mnoge od njih kritizira da šire netočne informacije ili teorije urote, ali svejedno uživaju povjerenje onih s kojima dijele jednake političke poglede. Tako ekipa poput Tuckera Carlsona (‘Unfiltered‘) ili pak Piersa Morgana (‘Uncensored‘) digitalne kanale vidi kao oaze slobode govora te se postavlja kao alternativa mainstream medijima koji ‘skrivaju pravu istinu‘, a njima ‘upravljaju elitni i korporacijski interesi‘ (što nije uvijek i netočno).
Dvije kategorije
Ekipa koju bismo mogli svrstati u taj tip utjecajnika nije osobito raznolika. Prema Reutersovu istraživanju provedenom u pet zemalja (SAD, Francuska, Velika Britanija, Argentina, Brazil), politički news influenceri uglavnom su – bijeli muškarci. Ta druga kategorija news influencera (ako bismo ih ondje mogli pojednostavniti) nešto je raznolikija i kad je riječ o sadržaju, ali i kreatorima. Oni se, naime, obraćaju mlađoj publici uglavnom videoformatom, bave se različitim političkim, ekonomskim i društvenim temama, uključuju više sadržaja o klimi, ravnopravnosti, mentalnom zdravlju… U Francuskoj je, primjerice, Hugo Décrypte moćan i gotovo jednako citiran kao i tradicionalni mediji, a njegov je cilj konzumaciju vijesti učiniti pristupačnijom i zabavnijom.
Dobro kotiraju američki Vitus V. Spehar i britanski Dylan Page, a medijski brendovi poput Bruta, Politics Joea i TLDR Newsa nastoje u proizvodnju uključiti što veći broj mlađih od trideset pet. Upravo je ta ciljna publika, pokazuju istraživanja, najviše zainteresirana za news influencere i sve češće okreće leđa tradicionalcima. Primjera radi, prema izvješću Pew Research Centera, svaki peti Amerikanac dobiva informacije i vijesti od kreatora (za) vijesti, a znatno je veći postotak među mlađima od trideset godina. Upravo ta publika najmanje vjeruje mainstream medijima, a s obzirom na to da će se ta situacija teško popraviti u skorijem roku, ostaje pitati se jesu li upravo news influenceri ključ opstanka onih tradicionalnih medijskih brendova, odnosno mogu li oni pomoći u obnovi povjerenja.
Neovisnost i raznolikost
Naime, prva stvar koja publici ulijeva povjerenje u kreatora vijesti nije (samo) njegova stručnost nego to što je neovisan, što ne djeluje unutar okvira etabliranih redakcija, s publikom komunicira izravno i pokriva priče koje su nerijetko zanemarene ili ih tradicionalni urednici smatraju previše nišnima. Kako je nedavno zapisao magazin Forbes, neki kreatori vijesti, poput Lise Remillard, poznate kao ‘The News Girl‘, s više od tri milijuna pratitelja na TikToku, imaju iskustvo u tradicionalnom novinarstvu, a drugi su krenuli nekonvencionalnim putevima. Recimo, V. Spehar, kreator(ica) kanala na TikToku ‘Under The Desk News‘, etablirala se kao majstorica kratkog formata koja nudi brze, lako probavljive vijesti i komentare te je postala vrlo pouzdan izvor informacije za milenijce i predstavnike generacije Z.
Nakon izvještavanja o invaziji na Ukrajinu kreator vijesti generacije Z Aaron Parnas prešišao je broj od milijun pratitelja na TikToku. Za taj uspjeh dijelom je zaslužan i njegov ujak koji je u stvarnom vremenu ravno iz Ukrajine izvještavao o situaciji na terenu. Osim što je ujakove izvještaje prenosio na svom kanalu, a zatim bi te iste informacije ‘dizali‘ i tradicionalni mediji, Parnas je, piše Forbes, jedinstven i po spremnosti i fleksibilnosti da izvještava bilo kad s bilo kojeg mjesta – od trgovine do zahoda u avionu. Osim te neovisnosti i originalnosti načina na koji prenose sadržaj, popularni news influenceri imaju talent objasniti složene teme razumljivo i tako da to bude lako probavljivo.
Budućnost medija
Sve te prednosti ne samo da mogu poboljšati poziciju i snagu kreatora vijesti već, kako tvrdi Forbes, pomoći i tradicionalnim medijima. Naime, kako im je objasnio Parnas, on zamišlja okružje u kojem tradicionalne mreže poput, recimo, CNN-a surađuju s kreatorima vijesti kako bi ih oni zatim isporučili publici koja ih treba čuti.
– Postoji razlog zašto su medijske kuće poput CNN-a i Fox Newsa na TikToku. Žele replicirati ono što mi radimo, ali ne mogu jer nemaju jednak stupanj povjerenja sa svojom publikom. Nadam se da je sljedeći korak prepoznavanje vrijednosti rada kreatora vijesti toliko da ga integriraju s vlastitima – rekao je Parnas Forbesu, koji je podsjetio i da je soba za briefinge u Bijeloj kući otvorena blogerima, podcasterima i influencerima baš kao što je i predstavnicima tradicionalnih medija.
U svakom slučaju, zaključuju, news influenceri mijenjaju način na koji svijet, a posebno mladi, konzumiraju informacije, nude razumljiv sadržaj koji dotiče, aktivira publiku; sadržaj koji je ažuriran, u stvarnom vremenu i koji je satkan i od osobne perspektive autora na način kojem mainstream mediji ne mogu (više) parirati. Nema nikakve sumnje, sa svojim rastućim utjecajem i financijskom autonomijom, news influenceri igrat će ključnu ulogu u budućnosti medijske industrije, a iskoristi li se njihova moć lukavo, mogu pomoći tradicionalnim medijima, ali i donijeti pristojan ROI oglašivačima koji su proizvodnju sadržaja spremni i financijski poduprijeti.