Dok starije generacije na društvenim platformama raspravljaju o tome je li zemlja ipak ravna ploča i o pedofilskim lancima koje vode političari u suradnji s lancima brze prehrane (pizza-gate), mlađa se ekipa bacila na novu teoriju zavjere zvanu ‘nepo-bebe‘ ili nepo babies.
Potkraj prošle godine internet je razotkrio ‘tajnu‘ mrežu obiteljskih veza koje zapravo vladaju Hollywoodom. Popularan sadržaj koji trenutačno gledamo na malim ekranima, kinodvoranama i streaming-platformama kroje ljudi koji su u nekakvoj rodbinskoj vezi, a najčešće je riječ o djeci glumačkih ili pjevačkih zvijezda, redatelja, producenata… Tako je, primjerice, TV seriju ‘Euphoria‘ kreirao sin uspješnog redatelja, a u njoj glumi kći njegova kolege, također redatelja.
Zvijezda ‘Stranger Thingsa‘ Maya Hawke kći je poznatih roditelja (Uma Thurman i Ethan Hawke), a, kako piše magazin Vulture, polovica njujorških indie-umjetnika ima oca koji posjeduje vlastiti profil na IMDb-u. Na popisu nepo-beba su, dakako, Zoe Krawitz, Dakota Johnson, Jack Quaid, Rose Depp, Kendall Jenner, pa čak i Billie Eilish, kći glumice, i Lena Dunham, kojoj su roditelji, poznati umjetnici, olakšali ulaz u svijet njujorške kulturne elite. Popis koji ide unedogled popunjavaju internetski korisnici koji svakodnevno otkrivaju nove, ne tako očite, rodbinske veze u industriji zabave.
Poznati su mediji zajahali val te nove internetske fame, pa je tako The New York Times dodatno potpirio bijes publike naslovnicom na kojoj su fotografije poznatih lica poznatih roditelja te znakovit naslov: ‘Ima majčine oči i – agenta‘.
Originalne, prve nepo-bebe
Nepotizam u politici i svijetu zabave nije nikakva novost, a ovaj recentni obračun s nepo-bebama dijelom je potaknut činjenicom da je generacija Z tek sad otkrila glumački/redateljski svijet roditelja svojih omiljenih zvijezda, a drugim, potrebom da se na nekome iskale, jer meritokracija je, kako je otkrila, čista laž.
Kako u svojoj izvrsnoj analizi objašnjava Vulture, zoomeri se za obračun s tom društvenom nepravdom odabrali djecu slavnih jer je to svijet koji najbolje poznaju, njihovim su životima gotovo opsjednuti. Originalna nepo-beba bio je Douglas Fairbanks Jr., sin Douglasa Sr.-a i posinak Mary Pickford, najpoznatijega ljubavnog para dvadesetih godina prošlog stoljeća. Produkcijska kompanija Paramount nanjušila je marketinški potencijal Douglasa mlađeg pa je tada trinaestogodišnjem dječaku ponudila tisuću dolara vrijedan tjedni ugovor i pokušala ga pretvoriti u zvijezdu.
Iako Douglas mlađi nikad nije uspio postati toliko slavan kao otac mu, glumom se bavio prilično dugo, a medije je najviše interesirao njegov kratki brak sa zvijezdom Joan Crawford. U svojim je memoarima priznao da je s vremenom postao svjestan ograničenja svog talenta, a da je slučajno živio u ovo doba i to se usudio priznati internetski bi ga korisnici vjerojatno upotrijebili kao primjer koji dokazuje njihovu tezu, a to je da tek rijetke bebe, uz dobre veze u industriji, nasljeđuju talent svojih roditelja te da upravo zbog njihovih veza, drugi, bolji talenti ne dobiju pravu priliku.
Mlađe su generacije, posebno oni koji su navalili na sirotu bogatašku djecu, mnogo okrutnije prema nepo-bebama od starijih, koje su nekima ‘dopustile‘ da dokažu svoj talent prije nego što ih diskvalificiraju, prozovu povlaštenima i nevrijednima. Vulture se prisjeća 60-ih godina prošlog stoljeća kad su se na sceni pojavile Liza Minnelli i Jane Fonda, prva djeca slavnih koja su se, kako pišu, ‘izvukla iz holivudske primordijalne juhe i izgradila vlastiti identitet, neovisan o članovima svoje obitelji‘.
Tolerancija za neke
Godinama prije nego što se TikTok dočepao potomaka stručnjaci su istraživali opsesiju slavnim obiteljima (i slavnima). Kako nastavlja Vulture, austrijska znanstvenica Eva Maria Schörgenhuber zaključila je da djeca slavnih funkcioniraju kao živuća veza s poviješću pop-kulture, povezujući publiku s njihovom (nostalgičnom) vizijom prošlosti. To se posebno vidi na primjerima nepo-djece s kojom ‘nabrijana‘ publika nema problem. Zvijezde poput Lize Minnelli ili Freddieja Prinzea Jr.-a, čiji su roditelji imali tragičan život, publika poštuje upravo zato što su odabrale slijediti put svojih roditelja.
Također, malokoga je danas briga što Michael Douglas, Laura Dern i Jamie Lee Curtis imaju slavne roditelje; oni su nekako uspjeli izbjeći bijes generacija zato što su rođeni povlašteni (u kontekstu holivudskih veza). Čak je i Dakota Johnson na neki način izbjegla prozivanja zbog svog podrijetla jer, kako je opisao redatelj Luca Guadagnino, ‘u njoj vidim Tippi Hedren‘ (poznata Hitchcockova muza i njezina baka; majka joj je Melanie Griffith).
Osim što se toleriraju (barem su dosad) nepo-djeca koja su veza s nostalgičnom prošlošću i koja su dokazala svoj talent (iako, i njima će neki korisnici pronaći zamjerku), cijene se i djeca koja su se odlučila baviti drugačijim poslovima. Tako je, primjerice, sin Brucea Springsteena vatrogasac, a Willema Dafoea pravnik. Cazzie David, kći Larryja Davida, postala je popularna zahvaljujući duhovitom sadržaju koji objavljuje na Instagramu, a zbog toga je nedavno s izdavačem potpisala ugovor o izdavanju knjige. Kći poznatoga kuhara Gordona Ramsaya, Holly, pokrenula je podcast na kojem se bavi mentalnim zdravljem mladih.
U svakom slučaju, otkrivanje nepo-beba postalo je hit u posljednjem kvartalu 2022., a njime se društvene mreže, odnosno predstavnici mlađih generacija bave i ove godine.
Dobro jutro, džezeri!
I dok su neki motivirani zabavom, drugi kane ispraviti nepravdu i napraviti pritisak na Hollywood, koji će, kako se nadaju, usvojiti meritokraciju, a ne nepotizam. No u obranu nepo-slavnih, neki od njih su doista talentirani (da, moguće je naslijediti i talent) i svijet slavnih nije jedina industrija koju vode umreženi članovi uže ili šire obitelji. Nadalje, naslijeđeno bogatstvo, kako zaključuje Guardian, koji se također dotaknuo buma nepo-beba, olakšava napredovanje u svakoj industriji, a uspjeh je mnogo lakše postići ako iza sebe imaju roditelja koji im otvara vrata.
Ne treba zaboraviti ni to da im u tome pomaže i sama publika. Naime, oni su postali slavni rođenjem; njih publika, mediji i društvene platforme prate i za njih se zanimaju od trenutka kad su izašli iz rodilišta. U tom smislu, pomažu im gotovo jednako kao i bogati i/ili roditelji koji su se dokazali u industriji zabave. Za one koji su tek sad otkrili činjenicu da nepotizam postoji u industriji zabave te da slavni imaju i nekoć slavnog roditelja, dovoljno je reći: Dobro jutro, džezeri!