Unatoč svim zakletvama i obećanjima o sprečavanju govora mržnje, huškanja i neetičnog raspačavanja sadržaja uvijek se pojavi neki novi trol. Sada se prilično vješto može skriti u deepfakeu, progovoriti umjetno generiranim glasom neke ugledne (žive ili pokojne) osobe i naposljetku zagorčati život i brendovima i ljudima. Sve je više trolova u virtualnom svijetu, a sve ih je teže i prepoznati pa vam vrlo lako mogu zagorčati dan.
No, prije nego što uđemo u priču o trolovima trebali bismo definirati što su oni to točno. Iako su nazvani po mističnim bićima iz bajki, a podsjećaju i na relativno popularan dječji crtić, internetski ili digitalni trolovi nikako nisu simpatični, smiješni ili zanimljivi.
– Najjednostavnijim rječnikom, to su pojedinci koji namjerno žele uvrijediti i provocirati druge korisnike interneta neprimjerenim ili često i lažnim informacijama i komentarima te tako nastoje izazvati svađu, negativne reakcije i emocije te omesti svaku konstruktivnu raspravu. Mnogi se od njih naravno koriste anonimnosti interneta ili se lažno predstavljaju da bi prikrili svoj stvarni identitet i tako izbjegli posljedice takvih radnji – objašnjava Diana Dumanić, direktorica Red View Medije.
Jasna pravila ponašanja
Dumanić dodaje da je prije svega ključno da kao šira zajednica češće i glasnije educiramo korisnike interneta kako prepoznati trolove, kako ne nasjedati na njihove provokacije i tako ih ne hraniti daljnjim ulaženjem u rasprave.
– Stručnjaci u digitalnome marketingu, u cilju zaštite imidža brenda i osiguranja kvalitetne komunikacije s publikom, trebaju prije svega postaviti i objaviti jasna pravila ponašanja koja zabranjuju uvredljive komentare. Donekle je moguće ignorirati trolove i usmjeravati komunikaciju na pozitivne aspekte, ali ako to nije dovoljno, tada je uputno ručno ili korištenjem alata za moderaciju uklanjati neprimjerene komentare. Na kraju, moguće je i blokirati te prijavljivati trolove na platformama – govori Dumanić.
Koordinirane kampanje
Posljednje su godine pokazale kako umjetna inteligencija pridonosi širenju dezinformacija, primjerice u izbornim kampanjama ili u kontekstu zdravstvenih kriza. U međuvremenu, internetski trolovi postali su sve sofisticiraniji i organiziraniji, provodeći koordinirane kampanje za napad na pojedince ili širenje lažnih informacija. Problem je pogoršan činjenicom da je anonimnost toliko važna na internetu. Većina online korisnika želi ostati anonimna u online zajednicama, što platformama otežava otkrivanje i moderiranje trolova i botova.
Internetski trolovi mogu biti kritični za mentalno zdravlje kreatora sadržaja i neugodni za digitalne stručnjake, a dok se nalazimo u geopolitički nesigurnim vremenima mogu biti opasni i za nacionalnu sigurnost. Naime, ove se godine otkrilo da su ruski internetski trolovi pomoću umjetne inteligencije zapadnih tehnoloških kompanija širili dezinformacije o invaziji Moskve na Ukrajinu. Tijekom posljednja tri mjeseca tvrtka OpenAI, koja je tvorac ChatGPT-ja, razotkrila je pet tajnih kampanja, od kojih su se dvije provodile direktno iz Rusije, a s obzirom na to da ruski alati ne smiju davati informacije o ratu, morali su ‘trolati‘ putem tuđih platformi. Drugim riječima, trolovi nisu bezopasni iako možda tako zvuče, a umjetna inteligencija služi i kao alat za trolanje, ali i kao oružje za borbu protiv trolova.
Mamac za lako zapaljive
Često čujemo priče od ljudi koji su imali neugodna iskustva s trolovima, ali nikada priču od stvarnog (ili barem donekle stvarnog) trola. Naime, jedan korisnik Reddita odlučio se pozabaviti korisnicima interneta, a nakon toga je podijelio svoja iskustva trolanja.
– Ne mogu vam opisati količinu štrebera na internetu čije sam vrijeme potratio koristeći se čak i osnovnim ChatGPT-jem za izradu razrađenih trolovskih objava. Zabavno je i zabrinjavajuće kako se lako ljudi mogu prevariti na internetu misleći da razgovaraju s čovjekom. Sa samo nekoliko dobro osmišljenih rečenica ubačenih u prilagođenu python skriptu mogu namamiti AI braću u žestoke rasprave ili natjerati ljude koji se boje strojeva da istinski preispitaju vlastita uvjerenja. To je kao da igram igru psihološkog ratovanja u kojoj strateški pomičem svoje riječi kako bih izazvao reakcije i gledam kako ljudi hvataju mamac. Internet je poput prokleta incestualnog legla za najluđe vrste osobnosti i zapanjujuće je koliko njih gubi svoje dragocjeno vrijeme svađajući se s mojim glupim sranjima. Ljudi se toliko zadube u vlastita melodramatična sranja da ne vide širu sliku života i zašto, iskreno, ništa od ovoga nije važno jer svačiji život ima rok. Nije da uživam gubiti njihovo vrijeme, već me zanimalo koliko ljudi stvarno mogu otkriti kada je nešto generirala umjetna inteligencija, a kada stvarna osoba sjedi iza ekrana – napisao je korisnik Reddita.
Učinkovito oružje
Koliko god kreativan stil pisanja i naum tog redditovca bio, činjenica je da trolovi postaju pametniji s korištenjem umjetne inteligencije, koja je sada dostupna svima i koja je u isto vrijeme postala velika prednost, ali i problem modernog doba. No, nije sve baš crno. Postoji već mnogo alata za prepoznavanje internetskih trolova koji kombiniraju različite pristupe, od analize teksta preko strojnog učenja do analiza podataka, a koje već upotrebljavaju neki stručnjaci za digitalni marketing, govori nam Dumanić.
– Sprout Social, Hootsuite, Buffer i Agora Pulse nude alate za praćenje i moderaciju na društvenim mrežama te brzo označavanje i uklanjanje komentara trolova. Brandwatch analizira reakcije na kampanje praćenjem sentimenata i identificira negativne komentare, tj. potencijalne trolske aktivnosti, a Socialbakers omogućuje praćenje angažmana na postovima, identifikaciju negativnih komentara i upravljanje trolovima – nabraja Dumanić, dodajući pritom da iako to u potpunosti nije moguće, sigurno je da upravo edukacijom šire zajednice, postavljanjem jasnih pravila ponašanja i posljedica za njihovo kršenje na društvenim mrežama i forumima, moderacijama diskusija te blokiranjem i prijavama ipak donekle možemo utjecati na smanjenje takvih pojava.