Znanja
StoryEditor

Digitalnu transformaciju vodi digitalna strategija, a ne tehnologija

22. Kolovoz 2015.
Piše:
lider.media

Korištenje digitalnom tehnologijom u različitim dijelovima našega poslovnog i privatnog života postalo je dio svakodnevnice, bilo na društvenim mrežama i virtualnim zajednicama, bilo upotrebom pametnih telefona za plaćanje, informiranje o proizvodima i uslugama, bilo u aktivnostima direktnog marketinga.

I dok za poduzeća digitalna tehnologija pruža snažnu podlogu za brži i gotovo disruptivni razvoj, istodobno  je sve veći izazov prilagoditi različite dijelove poslovanja novim tehnologijama. Naime, pod utjecajem digitalnih trendova većina organizacija prolazi kroz proces digitalne transformacije, od upotrebe digitalne tehnologije u odnosima s kupcima pa do njezine upotrebe diljem organizacije, a istovremeno mijenjaju se i zahtjevi te očekivanja svih ključnih dionika: od kupaca, zaposlenika do organizacije.

Razine zrelosti

Deloitteova iskustva ipak pokazuju da nisu sva poduzeća uspješna u prilagodbi novim digitalnim trendovima, ovisno o industrijama i tržištima u kojima posluju, ali ovisno i o vlastitoj spremnosti i pristupu prihvaćanja digitalnih trendova. Većina poduzeća ipak provodi digitalnu transformaciju u nizu izdvojenih inicijativa ili implementacija izdvojenih tehnoloških rješenja, čime se ne ostvaruje jedinstvenost iskustva za kupce, a ni poduzeće u potpunosti ne ssiskorištava potencijal koji dolazi od analize i dostupnosti velikog broja raznovrsnih podataka. Navedeno je potvrdilo i nedavno istraživanje koje je Deloitte u suradnji s MIT Sloan Management Reviewom proveo tijekom jeseni 2014. među više od 4800 članova uprave, menadžera i analitičara velikih, srednjih i malih poduzeća i to u 27 industrija i više od 129 zemalja. I dok 76 posto sudionika smatra da su digitalne tehnologije ključne za današnje poslovanje i više od 80 posto prepoznaje mogućnost dodatnog razvoja od korištenja tehnologijom, ipak 92 posto njih smatra da će digitalne tehnologije ključnu ulogu imati tek za tri godine. Takva spremnost za prihvaćanje novih tehnologija i brzina prihvaćanja rezultiraju i različitom razinom digitalne zrelosti pojedinih poduzeća. U usporedbi s najboljom praksom potpuno digitalno transformiranih poduzeća, 26 posto poduzeća ocijenilo se s niskom, 45 posto sa srednjom, a tek 29 posto s visokom razinom digitalne zrelosti. Znatne su razlike u razini zrelosti ako promatramo i industrije. Najzrelije su svakako IT i tehnološke industrije, telekomunikacijska industrija i industrija medija odnosno zabave, a slijede ih industrija profesionalnih usluga, turizam i transportne usluge. Najnižu razinu digitalne zrelosti, prema ocjeni digitalnih sposobnosti, zabilježile su financijska industrija, zdravstvo, obrazovanje, proizvodnja i javni sektor.

Snaga strategije

Istraživanje je također pokazalo da su digitalno zrela poduzeća fokusirana na integriranje digitalnih tehnologija, poput društvenih platformi, mobilne tehnologije, analitike i rješenja u oblaku, u svoje usluge i proizvode kako bi na taj način promijenile poslovni model, poslovne procese i upravljanje talentima. Srednje i nisko digitalno zrela poduzeća s druge strane poslovne izazove rješavaju, često ad-hoc, pojedinačnim digitalnim tehnologijama i rješenjima.

Dodatno, istraživanje je pokazalo i da digitalna strategija vodi prema uspostavi digitalne zrelosti pa je čak 81% digitalno zrelih poduzeća potvrdilo da posjeduje sveobuhvatnu digitalnu strategiju, a samo 15% poduzeća s niskom razinom digitalne zrelosti posjeduje digitalnu strategiju. Za većinu nisko do srednje zrelih digitalnih poduzeća najveći izazov predstavlja manjak digitalne strategije odnosno fokusiranost na više različitih prioriteta i pojedinačnih izazova koji se nastoje riješiti primjenom tehnologije.

Pokazalo se uz to da snaga strategije digitalne transformacije leži u njezinom opsegu i ciljevima. Poduzeća s niskom do umjerenom razinom digitalne zrelosti fokusiraju na pojedinačne tehnologije ili posjeduju strategije koje su kratkoročne i operativne. Glavni ciljevi njihovih strategija su poboljšanje učinkovitosti poslovanja i bolje iskustvo korisnika odnosno kupca. Digitalno zrela poduzeća upotrebljavaju digitalne strategije da bi transformirala poslovanje, poticala inovativnost i stekla konkurentsku prednost.

Potpora s vrha

Digitalno zrela poduzeća jačaju vještine i sposobnosti zaposlenika kako bi primijenila digitalnu strategiju. Takve organizacije karakterizira snažna orijentiranost razvoju vještina zaposlenika putem najnaprednijih oblika treninga, a navedeno prepoznaju i zaposlenici (čak 76% jasno ih prepoznaje da poduzeće ulaže u njihove digitalne vještine).

Zaposlenici žele raditi za digitalno zrele organizacije, a što vrijedi za sve dobne skupine. Navedeno ipak predstavlja i izazov za organizacije, koje će morati osigurati nove načine da zadrže i privuku najbolje talente.

Digitalno zrele organizacije razvijaju posebnu vrstu kulture, onu u kojoj se potiču preuzimanje rizika, inovacije i suradnja među zaposlenicima, a kako bi se ostvarili veći povrati na investicije. Za mnoge ispitanike (44%) manjak spremnosti na preuzimanje rizika i eksperimentiranje jedan je od glavnih nedostataka postojeće, digitalno nezrele organizacije. 

Potpora digitalnom razvoju mora dolaziti od vrha organizacije koji mora dobro poznavati digitalne tehnologije odnosno mogućnosti koje pruža. Istraživanje je pokazalo da u više od 60% digitalno zrelih poduzeća glavnu ulogu u digitalnoj transformaciji ima najviši menadžment, koji ne mora nužno biti tehnički obrazovan, ali mora imati jasnu viziju digitalnog razvoja.

Digitalni blok

Naposljetku, istraživanje je pokazalo da većina poduzeća (više od 44 posto) najveći izazov u procesu digitalne transformacije vidi upravo u nerazumijevanju kako će nove digitalne tehnologije promijeniti postojeće poslovne modele i procese. Stoga je jedan od ključnih inicijalnih koraka za svako poduzeće koje želi uspješno ići ukorak s digitalnim trendovima razvijanje jasne vizije i digitalne strategije. Vodeći se projektnim iskustvom i uočenim potrebama poduzeća Deloitte je razvio tzv. digitalni blok koji obuhvaća više od 21 područja koje u organizaciji zahvaća digitalna tehnologija odnosno digitalni trendovi. Svako od tih područja utječe na različite dijelove poslovanja poduzeća odnosno stvaranja vrijednosti za dioničare: na rast poslovanja, na optimizaciju poslovanja i naposljetku na okolinu u kojoj posluje poduzeće. Neki od ključnih dijelova digitalnog bloka koji se definiraju strategijom svakako su strategija nastupa prema kupcima, inovacije proizvoda i usluga, strategije prodaje i prodajnih kanala, digitalni marketing itd., a sve u kontekstu upotrebe digitalnih tehnologija.

Jedina opcija

Operacionalizacija strategije potom zahtijeva dobro definiranje i prilagodbu operativnog modela zahtjevima i prioritetima digitalne strategije, od prilagodbe organizacijske strukture i sposobnosti zaposlenika, odabira tehnoloških platformi ili organizacije sustava podrške kupcima itd. Digitalna transformacija pritom obuhvaća sve aspekte poslovanje poduzeća i zahtijeva angažman svih dionika, od predsjednika uprave do članova uprave za područje marketinga, tehnologije, operacija. S obzirom na navedeno, neupitno je da je u današnjem svijetu kada su svi konstantno online i gotovo ne postoji više offline digitalno poslovanje postalo redovito poslovanje, a digitalna strategija poslovna strategija. Evolucija je stoga jedina opcija, a alternativa je isključivo zaostajanje za konkurencijom i tržištem

25. studeni 2024 08:24