Znanja
StoryEditor

Farmeron pokazao kako mogu uspjeti hrvatski startup-ovi

01. Ožujak 2012.

Najpoznatiji hrvatski startup Farmeron trenutačno ima 368 klijenata iz 14 zemalja diljem svijeta, a do kraja godine planira ih imati čak sedam tisuća.

Osam hrvatskih tvrtki, mahom proizvođači mlijeka, njihovi su klijenti. Zapošljavaju šest ljudi u Hrvatskoj i dvoje u Americi gdje je sjedište tvrtke i odjel za prodaju i marketing. Razvojni centar planiraju zadržati u Hrvatskoj jer tako uz znatno niže troškove mogu stvoriti jednako kvalitetan proizvod. Još uvijek troše više nego zarađuju, ali imaju za plaće.Sadašnji je to trenutak priče o uspjehu dvojice mladića iz Osijeka koji su napravili softver za ‘online farm management’ koji je vrlo brzo privukao pažnju investitora. Osnivač i idejni začetnik Farmerona Marija Kopić, iskustva iz kalifornijskog Mountain Viewa gdje su u susjedstvu Googlea četiri mjeseca prolazili intenzivan startup program u organizaciji 500startups fonda, podijelio je na Startup srijedi u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

- Nije istina da se ne može uspjeti iz Hrvatske - kaže Kopić, koji za sebe skromno kaže da je bio tek prosječan student na FOI-u koji ništa nije znao o biznisu. Tvrtka danas broji godinu i pol ‘staža’ i fokusira se na proizvođače mlijeka i mesa. Ciljani korisnici su veliki proizvođače koji imaju interes i financijska sredstva za unaprjeđivanje poslovanje uz pomoć softverskih rješenja. - Tvrtka je još u ranoj fazi razvoja, a 2012. će biti godina pozicioniranja na tržištu - kaže Kopić. Farmeron omogućuje poljoprivrednicima diljem svijeta da kroz sofisticiranu web aplikaciju na vrlo jednostavan način upravljaju svojim proizvodnim podacima, optimiziraju proces proizvodnje te generiraju izvještaje potrebne za izradu proizvodnih planova. Kada je postalo izvjesno da njihov proizvod ima međunarodni potencijal (oko 40 posto zahtjeva je dolazilo iz SAD-a), odlučili su iskoračiti prema investitorima i potražiti partnere na međunarodnim tržištima. Prijavili su se za Seedcamp investiciju, koju su nakon dva kruga pregovora i dobili. Seedcamp je danas u IT svijetu poznat kao najjači europski seed investicijski program i akcelerator za tehnološke, odnosno internetske startupe. Tijekom procesa dobivanja investicije od Seedcampa, dobili su priliku upoznati i poznatog investitora Robina Kleina, osnivača TAG-a (The Accelerator Group), koji im je također ponudio investiciju što su prihvatili. Naposljetku su posredstvom Seedcampa ostvarili kontakt s Daveom McClureom, jednim od najpoznatijih američkih startup investitora koji je baziran u Silicijskoj dolini. McClure se također ponudio sudjelovati u Farmeron priči pa je tako osječki startup dobio investiciju njegovoga fonda 500startups. Kopić nije otkrio koliko udjela je Farmeron dosad prepustio investitorima, rekavši tek da je to mali udio u vlasništvu i da su dosad ukupno prikupili 200 tisuća dolara.

U američkom akceleratoru su, kaže Kopić, svakog dana radili na usavršavanju proizvoda, ponajviše prodajnom konceptu. Ništa manje važno nije upoznati mentore i investitore koji mlade poduzetnike savjetuju kako podići uspješnu internetsku tvrtku. Filozofija 500 Startupsa je 3D - distribucija, dizajn i data (podaci). Distribucijski kanali nadopunjeni prodajnim tehnikama omogućavaju uspješno plasiranje proizvoda. Ključno je, kaže Kopić, pronaći način kako plasirati proizvod na što jednostavniji i jeftiniji način. Dizajniranje je važan segment poslovanja i mora se realizirati u suradnji s korisnicima već od samih početaka razvoja proizvoda. Svi procesi unutar tvrtke moraju se mjeriti kao i kontakti s kupcima a dobiveni podaci trebaju služiti za učinkovito odlučivanje i prilagodbu. ‘Fail fast’ filozofija je Silicijske doline - ako nešto ne prolazi, ne troši resurse na to, nego odmah kreni dalje.Farmeron sada kreće u novu fazu koja prije svega podrazumijeva snažniji prodor na tržište i marketinšku kampanju. - Dosad u pronalaženje korisnika nismo uložili ni dolara. Stavili smo proizvod na web, pisali blog, koristili Facebook i Twitter - kaže Kopić.Očekuje da će im konkurencija postati veliki proizvođači softvera poput SAP-a i Oraclea koji počinju shvaćati da su poljoprivreda i prehrambena industrija veliki sektori koji nisu pokreiveni dobrim ERP softverom. Prednost Farmerona što je to prvi stavio na web.

- Mislim da su naši investicijski partneri prepoznali golemi potencijal tržišta poljoprivrednoga softvera dostupnoga na internetu, te činjenicu da je naš tim jedan od prvih u svijetu u području kojime se bavimo. Isto tako, u trenutku kada smo započeli pregovore o investiciji već smo imali aktivnu prodaju i naš sustav je već mjesecima bio korišten na nekim od najvećih i najmodernijih farmi za proizvodnju mlijeka u Hrvatskoj i BiH. Stoga, imali smo dokaz da smo prvotnu ideju pretočili u koristan proizvod koji rješava realan problem naše ciljane publike, tj. poljoprivrednika - kaže Kopić.No, za uspjeh nekog startup- a nema pravila niti formule uspjeha. I investitori i startup poduzetnici s iskustvom kažu da je na ljestvici važnosti prije samog proizvoda tim koji strastveno vjeruje u svoj projekt. - Investitorima je vrlo važno da imate i određeni uspjeh u svojoj lokalnoj sredini, odnosno da dokažete da svoj proizvod možete uspješno prodati, makar i samo ograničenoj, testnoj skupini korisnika - kaže Kopić.Ipak, prilikom odabira investitora treba biti oprezan.- Prikupljanje kapitala je kao ulazak u vezu - slikovito je to opisao Kopić, ističući da je osim novca bitno da investitor donese ekspertizu koja je potreba tom startupu.

Najbitnije točke pregovora su cijena po kojoj se kupuje ili prodaje udio u stratupu i upravljačka prava koja određuju koliko će se investitori moći petljati u donošenje svih odluka. Bitno je, osim toga, imati dobre odvjetnike koji razumiju i europsko i američko pravo. - To je prva najbitnija stvar nakon registracije tvrtke. Košta, ali se dugoročno isplati - kaže Kopić. Trenutačno su ‘vruća’ startup tržišta, uz neizostavni SAD, Brazil i Kina. No, među inozemnim angel i venture capital investitorima postoji sve veći interes za ulaganjem u tvrtke iz zemalja jugoistočne Europe, a očekuje se da će se taj trend nastaviti u mjesecima i godinama koje dolaze. - Oni koji pokreću hrvatske startupe trebaju znati da i u Hrvatskoj i izvan nje postoje ljudi koji su im spremni pomoći u ostvarenju njihovih poduzetničkih aspiracija. Stoga krenite već danas! Dovoljan je jedan e-mail nekom founderu ili poslovnom anđelu da bi dobili dragocjene savjete oko pokretanja startupa - to je upravo put kojega smo i mi koristili. Gradite svoju mrežu kontakata jer na europskoj startup sceni postoje mnogi odlični mentori i događanja koja za cilj imaju obrazovati startup poduzetnike - i to potpuno besplatno. Jednom kada izgradite svoj proizvod ili barem njegov prototip, prijavite se na startup natjecanja kao što su Seedcamp ili HackFWD te se okušajte u prezentiranju svojega startupa pred širom publikom. Savjeti koji se dobivaju na takvim eventima su neprocjenjivi i u mnogočemu određuju smjer budućega razvoja vaše tvrtke - neovisno o investiciji - savjetuje Kopić mlade poduzetnike u Hrvastkoj.Inače, Stratup srijeda je mjesečno neformalno druženje poduzetnika, ulagača, savjetnika i drugih koje zanima problematika malih i novonastalih tvrtki i poslovnih projekata. Održava se u organizaciji Hrvatske udruge poslovnih anđela CRANE i Udruge za poticanje softverskog i online poduzetništva Initium uz suorganizaciju Hrvatske gospodarske komore.

22. studeni 2024 16:28