Nakon što se dugi niz godina bavimo (i to uspješno!) svojom profesijom, mnogima od nas se otvara pitanje uplovljavanja u prvatničke vode. Smatramo da imamo dovoljno iskustva i zrelosti te da znamo „kako bi trebalo“. Nekad ovo pitanje ostane tek na razini ideje, a nekad se pretvori u realnost.
Pitanje:
Duži niz godina uspješno se bavim svojim poslom.Već neko vrijeme radim u firmi koja je u svojoj branši jedna od uspješnijih u županiji, a i šire. Firma je koncipirana na način da ima tek nekolicinu zaposlenih, a svi mi ostali smo samostalni obrtnici koji imamo ugovor o suradnji. Prihod koji ostvarujemo dijeli se na način 50:50, s tim da mi sami snosimo sve troškove iz svog dijela, a potpora firme je u vidu marketinga i prostora. Problem je u tome što vlasnik firme prilično autokratski funkcionira. Ulazi u sve dijelove poslovanja i jednostavno ne shvaća i ne prihvaća da bi mi trebali biti ravnopravni partneri i nameće svoja pravila i donosi odluke jednostrano. Već duže vrijeme sve to u meni izaziva nezadovoljstvo i pitam se na koji način surađivati sa takvom osobom. Ili je možda vrijeme za pokretanje samostalnog biznisa?
Odgovor:
Pojam koji se javlja 2 puta u prve dvije rečenice, a samim time se čini važan, je – uspjeh. Vi ste osoba koja se duži niz godina bavi određenim poslom i u tome ste uspješni. Također, navodite da je firma za koju radite jedna od uspješnijih u županiji. Onako kako razumijem Vaše pismo, izgleda mi da ste se „našli“ u profesiji kojom se bavite. Dakle, naučili sve ono što je trebalo, stekli ste iskustvo te pronašli „formulu“ kojom u svom poslu možete biti uspješni! Čestitam, to je veliko postignuće!
Osim toga, budući da ne spominjete nezadovoljstvo sa samim poslom, čini se da imate i dalje potreban elan i entuzijazam. Vjerujem da Vam je upravo taj element pomogao da postanete, ali i ostanete uspješni.
I firma je uspješna... Osim Vas, vjerojatno postoje i drugi obrtnici koji su dobri u svom poslu i tako zajednički pridonosite njenom uspjehu. Pa i vlasnik, unatoč činjenici autokratskog vođenja, nešto radi dobro – bilo da se radi o marketingu, podršci prodaji, strategiji ili nečem četvrtom. U krajnjoj liniji, sposoban je zaposliti kvalitetan kadar, kao recimo Vas!
Onako kako opisujete raspodjelu prihoda između Vas i firme te Vaš ugovor o suradnji, a onda i način vođenja od strane vlasnika, djeluje da niste zadovoljni niti time kako su financijske „karte“ podijeljene niti samim odnosom. Sumnjam da će se ijedan od ova 2 elementa promijeniti. Prvi zato što vlasnik smatra da je takva raspodjela pravedna, a uostalom, potpisivanjem ugovora o suradnji pristali ste na te uvjete. Naravno, možete pokušati razgovarati s ciljem da revidirate ugovor i izborite bolje uvjete za sebe tj. svoj obrt. U slučaju da Vaše poslovanje i osobni doprinos firmi iznimno bitan, moguće je da će vlasnik imati sluha ukoliko Vas ne želi izgubiti.
Međutim, čini se da odnos koji vlasnik gradi s Vama, a tako i drugim obrtnicima ne sadrži puno ravnopravnosti ni uvažavanja, a samim time ni poštovanja. Ljudi koji autokratski vode firme u pravilu imaju stav da znaju više i bolje od svojih zaposlenika, a takva duboka uvjerenja se teško i rijetko mijenjaju. Vjerujem da ste i sami isprobali različite načine na temu suradnje s vlasnikom. Kako ipak imate određenu količinu autonomije u obavljanju svog posla, najsvrsishodnijim se čini braniti granice svog obrta (odnosno profesionalnosti) i ne dozvoliti da Vas vlasnikove metode „dotaknu“. Dakle, što manje dozvoliti da Vas iznervira, izbaci iz takta i sl. Znam da je ovo puno lakše reći nego učiniti, pogotovo da dnevnoj razini, no u danim okolnostima je produktivnije štititi sebe nego nastojati uvjeriti drugog.
Je li vrijeme za pokretanje vlastitog biznisa...? Hajde da vidimo: imate li znanje i iskustvo? Imate. Jeste li uspješni u tome što radite? Jeste. Imate li volju, energiju i entuzijazam? Moj dojam je da je i odgovor na ovo pitanje pozitivan. Kako za samu profesiju, tako i za samostalnost u vlastitom biznisu (u suprotnom se ne biste to ni pitali). Imate li početni kapital? Znate li kako biste razvijali biznis i „preživjeli“ prvih 6 mjeseci do godine dana? Marketing i prostor koji su Vam sada na raspolaganju su bitne stavke. Imate li ideju, plan i projekciju vezanu uz njih? Također, imate li znanja o razvoju marketinga i PR-a? A ako nemate, znate li nekoga tko ima i tko Vam može pomoći? Imate li podršku Vama važnih i bliskih ljudi? Bitno bi bilo znati da Vas podržavaju kako obitelj i prijatelji , tako i netko od kolega sustručnjaka.
Čini mi se da veći dio navedenih elemenata kod Vas postoji. Imate puno toga, no kao da još niste prešli Rubikon. Odnosno, donijeli odluku!
Ono što nemate i za što treba vrijeme je brend. Firma u kojoj danas radite je razvila ime, identitet u svom području poslovanja i postala brend (bez obzira na nedostatke koji postoje unutar nje). Za razvoj brenda je potrebno vrijeme, uspješno poslovanje, (određena količina) integritet(a), i...jesam li već rekla, vrijeme!? Stoga, ako se odlučite na korak osamostaljivanja, imajte strpljenja. Prije svega, sa samim sobom.
I na kraju, o čemu razmišljate navečer prije nego što zaspite? Ako je odgovor „o privatnom biznisu“, tada Vam što prije želim da prijeđete Rubikon!
Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Ana-Marija Vidjak, edukator i coachwww.sto-ako-ipak.hr