Znanja
StoryEditor

Kako razvijati vlastiti posao?

04. Rujan 2015.
Piše:
Ana-Marija Vidjak

Registrirali ste vlastitu tvrtku i vjerujete u sebe. To je dobar početak! I što sad?

Pitanje:

Radim u tvrtki koju sam sama osnovala i u kojoj sam jedini zaposlenik. Na samom sam početku. Tvrtka se bavi prezentacijom financijski proizvoda i usluga,te posredovanjem kod sklapanja ugovora za neke financijske institucije. Do unatrag nekog vremena radila sam sličan posao, ali kao zaposlenik u većoj instituciji, odnosno firmi. Ovo sada je ipak drugačije i ujedno i veliki izazov. Sama sam i zaposlenik i šef i voditelj marketinga. Imam osjećaj da bi se zbog prevelike želje za ostvarenjem nekog svog  osobnog cilja mogla vrlo lako "izgubiti" u tome. Kojim putem krenuti u razvoju tvrtke, širenju  posla? Zaposlenja nekoga? Marketinga?

Hvala unaprijed.

Odgovor:

Premda se radi o sličnoj djelatnosti kao ona kojom ste se do nedavno bavili, potpuno se slažem s Vama da je dosta toga drugačije i da je pred Vama izazov.

Kako se ne biste izgubili u mnoštvu pravaca i uloga, svakako će Vam biti korisno osmisliti poslovni plan (neki ga zovu i business plan) svoje mlade tvrtke. Vjerujem da ćete lako naći literaturu o tome, a i na internetu postoje različiti primjeri i obrasci poslovnih planova te Vam oni mogu biti korisni.

Koja je, u biti, svrha poslovnog plana? Svrha je konkretizirati svoje ideje i očekivanja, bazirati ih na realnim parametrima kao što su npr. tržište, konkurencija, resursi (financijski, ljudski), razvoj identiteta i strategije te ih zajednički sagledati. To sagledavanje daje Vam mogućnost da predvidite potencijalne rizike (a tako i nađete djelotvorna rješenja) kao i da sustavno preispitate sve važne dijelove poslovanja koji će Vam povećati šansu za uspjeh.

Slikovito rečeno, poslovni plan je sličan planu grada. Plan grada daje nam pregled nad situacijom te ćemo uz njegovu pomoć lakše, brže i s manje utrošene energije doći od točke A do točke B.

Kao privatnik, dobili ste dva velika poklona. Prvi je velika količina slobode, a drugi velika količina odgovornosti. Recimo to ovako: imate slobodu da cijeli dan prespavate (pa i tjedan, ako želite!), no istovremeno ste 100% odgovorni za sve posljedice koje će iz toga proizaći.

Nakon rada u sustavu, sloboda da kreirate svoj stil, način poslovanja, prezentaciju usluga, svoje radno vrijeme itd. je iznimno osvježavajuća i poticajna. Paralelno s tom slobodom dolazi odgovornost za sve korake, odabire i odluke. Njih dvije naprosto idu ruku pod ruku: što je veći stupanj slobode, veća je i odgovornost. I obrnuto.

Zato se i kaže da su privatnici osobe „posebnog kova“. Za razliku od nekih drugih ljudi, oni žele taj poklon odgovornosti u kojoj samostalno upravljaju svojom sudbinom, dok uživaju u slobodi kreiranja vlastite tvrtke. Vjerojatno se i Vi prepoznajete u oba segmenta.

Ono što mi je drago da smatrate bitnim je dio o svojim ulogama šefa, zaposlenika i voditelja marketinga. Jedna od najvećih razlika od Vašeg dosadašnjeg iskustva leži upravo u tome. U prethodnoj firmi Vaš se posao ticao jednog segmenta – bili ste prodajni predstavnik, posrednik ili sl. Sada ste u situaciji kada istovremeno trebate djelovati iz nekoliko uloga. Svaki dan.

Sve su one jednako važne i međusobno se nadopunjuju. U nekim fazama ćete se npr. više baviti marketingom (kao u početku, dok razvijate svoj identitet, web stranicu, logo..), no paralelno ne možete zanemariti vođenje tvrtke kao ni samu prodaju. Dakle, razvijat ćete se u svojevrsnu podvojenu ličnost! Svaka od tih „ličnosti“ navedenih dijelova poslovanja, tražit će određeni angažman, vrijeme, znanje, učenje te sticanje (ili produbljivanje) iskustva. Na početku ćete vjerojatno više učiti o tome kako biti samostalan (šef) i kako se prezentirati kroz marketing. Znanja o proizvodima imate. Dobit koju ćete ostvarivati, kao i širenje posla, naznačit će Vam da li je i kada pravo vrijeme da zaposlite još nekoga. S drugom osobom dolaze nove mogućnosti, ali i nova odgovornost.

Uz ovakvu vrstu rada dolazi još jedan pratitelj, a to je povremena osamljenost. Za razliku od velikog ureda u kojem sjedite zajedno s drugim kolegama, razmjenjujete znanje, pomoć, probleme, ali i šale, privatna tvrtka s jednim zaposlenikom je puno...tiša. To naravno ima i svojih prednosti, ali nosi i određenu dozu osamljenosti upravo zbog onog profesionalnog i ljudskog dijeljenja koje nam svima ponekad treba. Stoga, nađite vremena i stvorite prilike u kojima ćete kontaktirati s osobama u istim poslovnim situacijama. Podrška, razmjena iskustava te prolazak kroz slične procese dat će Vam osjećaj razumijevanja i pripadanja, čak i ako se radi o različitim djelatnostima.

Ohrabrujuće može djelovati činjenica da postoje i drugi koji su „posebnog kova“.

Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Ana-Marija Vidjak, edukator i coachwww.sto-ako-ipak.hr

22. studeni 2024 06:54