Kada se radi o 20-tak suradnika, nije jednostavno biti nadređeni. Posebno ako ih želimo usmjeriti na međusobnu suradnju. Postoje li neka posebna „pravila“ koja vrijede za rad s tako velikom grupom? Što je realno očekivati?
Pitanje:
Radim kao voditelj prodaje u firmi sa 25 prodajnih savjetnika.
Zadaci su mi vođenje, i motivacija savjetnika sa naravno unapređenjem prodajnih rezultata.
Bilo bi korisno kada bi povremeno imali sastanke na kojima bi savjetnici izmjenjivali iskustva, a time bi i unapređivali prodaju.
Međutim, priroda posla je takva, da je teško organizirati sastanke na kojima bi se izmjenjivala iskustva sa svima odjednom.
Kako to organizirati?
Odgovor:
Iz nevelikog broja informacija koje navodite, stiče se dojam da biste od spomenute grupe ljudi željeli napraviti nešto slično timu. Termini kao što su „izmjena iskustava“ i „“unapređenje“ na to upućuju. Izgleda mi kao da biste strukturirano željeli usmjeriti prodajne savjetnike jedne na druge.
Ovako veliki broj ljudi, bojim se da je u našem svijetu (tu izuzimam scenarije američkih filmova i filozofiju rada i života afričkih plemena), osuđen na to da ostane - grupa.
Količina suradnje, osjećaja pripadnosti i povezanosti, razumijevanje, uvažavanje, lojalnost, zajednički ciljevi i odgovornost za njihov uspjeh, „rezervirana“ je za manji broj ljudi. Uglavnom do broja 8.
Sve iznad toga oslabljuje navedene kapacitete kako bi tim postao i ostao tim.
Prije nego što Vam dam par prijedloga, dozvolite da Vam postavim nekoliko pitanja. Vjerujem da će konkretni odgovori na njih biti korisni kako biste razmislili o njima prije nego što krenete u organizaciju razmjene iskustava.
Što će konkretno tvrtka dobiti ukoliko dođe do ovakve razmjene? Osim pozitivnih aspekata, postoje li i neki negativni? Možda i ne postoji, no vrijedi razmisliti.
Što će svaki pojedini zaposlenik imati od ovakvog oblika rada? Naime, planirate uvesti određenu promjenu u njihovu dnevnu ili tjednu rutinu, stoga je osobni dobitak iznimno važan. Ako kažete „to se od danas tako mora i točka!“ vjerojatnost da postignete efekt istinske razmjene i suradnje je gotovo nikakva. Nešto će se događati na razini zadovoljenja forme onoliko dugo koliko Vi budete inzistirali, no ništa više od toga.
Što se same organizacije rada tiče, svakako je potrebno učiniti nekoliko podgrupa od ove grupe. Zapravo, te podgrupe već postoje stoga ih možete zadržati takvima ili ih podijeliti po nekom novom kriteriju. Neformalne podgrupe koje sada sigurno postoje su ljudi koji zajedno odlaze na pauzu, piju kavu i sl. Prirodno je da se zaposlenici po kriteriju simpatija, zajedničkih interesa ili vrijednosti, i uopće, neke od kompatibilnosti, dijele.
Nadalje, možete ih podijeliti Vi osobno, što zahtjeva njihovo dobro poznavanje, ali i predviđanje mogućih scenarija (kako pozitivnih tako i negativnih). No kako postoje određene teme/procesi/sadržaji na osnovu kojih želite da razmjenjuju iskustva, možda je za Vas najelegantnije (a za njih motivirajuće) da se sami podijele prema njima. Pet prodajnih tema, pet grupa po pet sudionika. Tako će se zaposlenici podijeliti prema vlastitim afinitetima.
U metodologiju rada unutar podgrupa ne bih se miješala jer ona ovisi djelomično o vrsti Vaše djelatnosti, ali i specifičnim ciljevima koje želite postići. Kako zajednički rad ne bi ostao samo kao bogatstvo unutar podgrupe, vrijedno će biti osmisliti kako se znanje, iskustvo, pozitivna praksa ili sl. dijeli s ostalima. Kroz 5 minutnu prezentaciju, cirkularni mail, objavu na oglasnoj ploči, forum- aplikaciju..? Ovisi o vremenu, tehnološkim resursima i količini energije koju imate na raspolaganju.
Koju god opciju odabrali, budite svjesni da će rad na razmjeni iskustava biti onoliko učinkovit koliko ga Vi detaljno osmislite i angažirate se na njemu, potičete i koordinirate. Posebice u početku, dok ne postane dio redovne prakse.
Naglašavam, prije nego što krenete u cijeli projekt, ključno je kako ćete ljudima predstaviti ovu novu aktivnost. Njene prednosti, osobnu i profesionalnu korist i smisao. Dakle, kao što se i sami naveli, na Vama je da ih vodite i motivirate. Kako inače, tako i za ovu aktivnost!
Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Ana-Marija Vidjak, edukator i coachwww.sto-ako-ipak.hr