Hypo Alpe-Adria-Banka jedna je od vodećih financijskih institucija na hrvatskom tržištu, a tijekom Liderove konferencije ‘48 sati‘ Marijana Jajčević, izvršna direktorica Poslovanja s javnim institucijama u toj banci, prezentirala je njihov partnerski odnos s jedinicama lokalne samouprave i usluge koje im nude kako bi postali učinkovitiji i lakše došli do sredstava iz EU fondova koja su ključna za razvoj.
To nam je poslužilo kao povod za kraći razgovor vezan za javnu upravu općenito, projekte financirane od strane EU i njihov utjecaj na gospodarstvo te korporativnu predanost Hypo banke u podupiranju svojih klijenata, a samim time i hrvatskog gospodarstva.
Sredinom ove godine ste dobili novog vlasnika, Advent International i EBRD, kako se to odrazilo na poslovanje?
Ulazak novih vlasnika dao nam je jednu skroz novu perspektivu. Tim više jer oba nova vlasnika, Advent International i EBRD, imaju dugu povijest ulaganja u financijsku industriju te u Srednju i Istočnu Europu, što je komplementarno s ambicioznim planovima koje Hypo Grupa, čijim je Hypo Hrvatska ključnim djelom ima za svoju bankarsku mrežu. I dalje želimo biti prisutni u radu s građanstvom, s naglaskom na male i srednje poduzetnike, ali svakako ćemo održavati dobre odnose i sa velikim poduzetnicima, odnosno javnim sektorom jer ih vidimo kao perspektivne partnere.
Koliko vam je zapravo javni sektor važan kao partner?
Mi smo od samog početka poslovanja u Hrvatskoj prepoznali javni sektor kao važnog partnera, međutim, unatrag zadnjih deset godina odlučili smo tu suradnju podići na jednu višu razinu te smo oformili tim stručnjaka kako bismo zadovoljili vrlo specifične potrebe klijenata javnog sektora. Organizacija poslovanja na načelima specijalizacije omogućila nam je potpunije i sveobuhvatnije sagledavanje potreba klijenata javnog sektora: jedinica lokalne i regionalne samouprave, javnih poduzeća i neprofitnih organizacija. Zapravo smo formiranjem specijaliziranog tima za poslovanje s javnim sektorom unaprijedili naše poslovanje i povećali poslovnu učinkovitost.
Kakve im sve usluge nudite i kako vidite razvoj tog odnosa ubuduće?
Na tom segmentu tržišta smo se pozicionirali kao jedna od vodećih banaka sa preko 4000 klijenata. Možemo se pohvaliti da su nam, između ostalih i brojne općine i određeni gradovi i županije poklonili svoje povjerenje na način da vode svoj proračunski račun preko nas. Aktivno sudjelujemo na javnim natječajima za financiranje subjekata u javnom sektoru te u programima financiranja poduzetnika uz subvenciju jedinica lokalne samouprave. Pokrivamo cijeli spektar usluga koje su potrebne jednom gradu ili općini. Osim transakcijskog poslovanja, uključujući cash pooling, tu je i depozitno poslovanje, financiranje, leasing, ulaganje u investicijske fondove, te bih posebno istaknula usluge EU Deska. Riječ je o sastavnom dijelu sektora Poslovanja s javnim institucijama, ali je na raspolaganju i privatnim poduzetnicima, kako malim, tako i srednjim i velikim, odnosno svim subjektima koji potencijalno mogu biti korisnici tih sredstava. Zapravo radi se o usluzi dodatne vrijednosti koja je u potpunosti prilagođena potrebama i interesima naših klijenata. Kontinuirano informiramo i savjetujemo klijente o mogućnostima korištenja bespovratnih sredstava iz EU fondova bilo putem besplatnih edukativnih radionica, koje organiziramo diljem Hrvatske, ili putem individualnih konzultacija i tematskih prezentacija. Istodobno radimo na jačanju internih kapaciteta odnosno edukaciji zaposlenika vezano na financiranje EU projekata ali i na unaprjeđenju naših proizvoda i usluga, kako bi smo klijentima osigurali individualno prilagođene proizvode usmjerene na praćenje EU projekata u dijelu kreditnog, transakcijskog i garantnog poslovanja.Zasada još ne vidimo efekte natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava iz fondova EU kroz eventualno povećanje potražnje za kreditima u javnom sektoru, ali njihova objava je tek počela. U narednom razdoblju očekujemo rast kreditne aktivnosti kako zbog strukture financiranja EU projekata tako i zbog dinamike isplate EU sredstava. Očekujemo da će od iduće godine natječaji za dodjelu bespovratnih sredstava iz fondova EU imati utjecaja na potražnju za kreditnim sredstvima. Klijentima bih svakako savjetovala da se pri odabiru optimalnog modela financiranja savjetuju sa svojom bankom kako bi što kvalitetnije strukturirali javne natječaje za nabavku novčanih sredstava za potrebe sufinanciranja EU projekata. Banke sa svojim iskustvom i specifičnim znanjima mogu biti važan partner javnom sektoru u složenom procesu apsorpcije EU fondova.
Koliko je zapravo bitna informiranost privatnih poduzetnika i javnog sektora za pravovremeno i uspješno apliciranje za EU sredstva?
Unatoč velikom interesu za povlačenjem bespovratnih sredstava iz EU fondova, u svakodnevnom poslovanju i kontaktu s klijentima pokazala se potreba educiranja klijenata, ne samo o mogućnostima koje im se nude iz EU fondova, već i o načinu prijave i provedbe EU projekata te procedurama i pravilima koja vrijede za EU projekte. Stoga ne iznenađuje činjenica da su i klijenti najveći interes pokazali za sudjelovanjem na besplatnim informativno-edukativnim radionicama i tematskim prezentacijama. Isto tako, sudjelujemo i na brojnim javnim i stručnim konferencijama, okruglim stolovima, info-danima i radionicama o EU fondovima te izdajemo i specijalizirani dvomjesečni bilten Hypo EU Times putem kojeg klijente također informiramo o EU aktualnostima i natječajima. Vjerujemo da smo svojim angažmanom doprinijeli boljem razumijevanju sofisticiranog sustava EU fondova ali i većoj apsorpciji sredstava iz EU fondova. Omogućili smo klijentima da se pravodobno i kvalitetno pripreme za prijavu na natječaje za dodjelu bespovratnih sredstava te im osigurali po mjeri prilagođene proizvode.