Izaberi posao koji voliš i nećeš morati raditi ni dana u životu, rekao je kineski filozof Konfucije. Nešto slično svojedobno je tvrdio i Steve Jobs. Po izlasku s fakulteta mladi ljudi svih zanimanja doživljavaju ‘susret s realnošću‘, a uspjeh uvelike ovisi ne samo o znanju već i o poduzetnosti. Ta je realnost možda još realnija u slobodnim profesijama poput umjetnosti, gdje je važan ne samo talent, nego i kontakti te pristup široj publici. Može se reći - dva posla u jednom.
- Problem je što u Hrvatskoj ne postoji uređeno tržište umjetnina kao ni galerijski sustav kroz koji bi umjetnost trebala funkcionirati. Krivac za takvu situaciju djelomično su okolnosti, mala smo država s malom publikom, imali smo financijsku krizu, nemamo srednju klasu... No kod nas je najveći problem kompliciran porezno-administrativni sustav s direktnim i izdašnim podržavanjem jednog dijela kulturne scene, kaže mladi umjetnik Stjepan Šandrk koji ističe konkretne probleme s kojima se suočava.
Primjerice, radi izvoza jedne slike (i to unutar EU) potrebna je potvrda HDLU-a o autorstvu, potvrda Zavoda za zaštitu spomenika kulture, zatim se treba ići na Carinu, sastavljati autorski ugovor koji se šalje u inozemstvo, ispuniti JOPPD obrazac, pribaviti potvrdu HZSU radi porezne olakšice za umjetnike, a zatim slijedi i procedura u Poreznoj upravi. Čovjeku se zavrti u glavi samo od čitanja svega što je potrebno.
Da je sustav uređen, dio posla, barem onaj menadžerski, za umjetnike bi mogle obavljati galerije, navodi povjesničar umjetnosti, likovni kritičar i voditelj galerije Forum Feđa Gavrilović. Pokušaja je bilo, poput Arterije ili galerije Marisall u Zagrebu, no nisu zaživjeli.
Podršku mladim umjetnicima Akademija likovnih umjetnosti daje kroz manifestaciju Cash & Carry koja javnosti omogućava uvid u suvremenu hrvatsku umjetničku scenu. Slična događanja održana su lani u Laubi i Tehničkom muzeju, a nedavno se na inicijativu Hrvatske poštanske banke i Hrvatskog društva likovnih umjetnika održala izložba Plati i nosi, na kojoj je prodano oko 400 radova studenata Likovne akademije iz Zagreba, Osijeka, Rijeke i Širokog Brijega, ukupne vrijednosti preko 300.000 kuna.
Sljedeća takva prilika da se javnost upozna s modernom umjetničkom scenom biti će prodajna izložba Fascinacije koja se održava u Laubi 15. siječnja.
Rješenje problema mlađe generacije pronalaze i u digitalnom prostoru, kroz društvene mreže poput Facebooka, Instagrama, a tu su i Saatchi online, Artsy i brojne druge platforme koje su danas velika prednost koju treba iskoristiti.
No problem je možda dublji od slabe prodaje i nedostatka vidljivosti mladih autora, tvrdi kustos i likovni kritičar Vanja Babić.
- Problem je slaba obrazovanost tzv. društvenih elita te njihova nezainteresiranost za umjetnost. Ako i kupuju onda se to ograničava na davno preminule autore. Situaciju u Hrvatskoj dodatno otežava i zakonsko odsustvo poreznih olakšica za ulaganje u umjetnost, upozorava Babić.