piše: Irena Jolić Šimović
Zaposleni u zdravim tvrtkama vole ići na posao, daju od sebe ‘ekstra milju‘, motivirani su i vole organizaciju u kojoj rade. I korisnici rado kupuju proizvode te tvrtke jer imaju povjerenja u nju i njezin brend, poslovni partneri s njom rado surađuju. Postoje li takve tvrtke? Da, ali kako prepoznati da se takva dobra klima mijenja i na vrijeme spriječiti krizu?
Kako prepoznati simptome bolesti vaše tvrtke:
1. Vaša kompanija ima kratko pamćenje Kad vas netko pita koja je strategija vaše kompanije, pokušavate objasniti smjer u kojemu se on poslovno kreće, ali neuspješno. Vrtite film i zapravo dolazite do zaključka da vaš menadžment nikada nije predstavio strategiju kompanije.
Dolazite do zaključka da zapravo gubite vrijeme i jedan tjedan gurate, primjerice, jednu liniju proizvoda, a sljedeći tjedan tu istu liniju proizvoda skladištite. Ono što je vrijedilo mjesec dana prije kao da se nije događalo. Imate osjećaj kako se vrtite u krug i vi i cijela organizacija, ali ključni je problem nedostatak koherentne poslovne strategije – posao CEO-a i menadžerskog tima.
2. U vašoj kompaniji vlada nepovjerenje i rivalstvo među sektorima Zaposlenici ne prenose informacije jedni drugima. Transparentnost u poslovanju na vrlo je niskim granama. Gubi se vrijeme na saznavanje odluka menadžmenta kompanije, ne postoji usklađenost ciljeva među zaposlenima. Menadžment upravlja tvrtkom nekooridinirano, metodom pokušaja i pogrešaka, skloniji je individualnom pristupu, izbjegava transparentnost u dijeljenju informacija. Sve su informacije strogo povjerljive te je u mnogim poslovnim aktivnostima prisutna doza straha od pogreške.
Uz netransparentnost obično se javlja veliko rivalstvo među timovima, odjelima, sektorima. Konkurencija i kompetitivnost među sektorima i timovima donekle su dobre jer motiviraju za postizanje rezultata. No ako rivalstvo prijeđe u svakodnevnicu, rezultira nesnošljivošću među zaposlenima, sredina postaje toksična, što za sobom nosi nedostatak fokusa, pogreške i na kraju loš rezultat.
Ako prepoznajete jedan od navedenih znakova, riječ je o vrlo ozbiljnoj dijagnozi – strahu – koja za sobom povlači nizak indeks angažmana zaposlenih i tako utječe na rezultate poslovanja.
3. Sporo se odlučuje Proces odlučivanja u vašoj kompaniji više podsjeća na neko ministarstvo ili javnu upravu. Ili je previše povjerenstava sastavljenih od predstavnika više sektora ili se jednostavno menadžer koji je ‘prezauzet‘ ne stigne baviti vašom temom.
U svakom slučaju problem upućuje na manjak sustava delegiranja/precentralizirano odlučivanje ili je cijela organizacija ušla u modus niskorizičnog poslovanja i straha od donošenja odluka. Nedostatak odlučivanja dovodi tvrtku u ponor, do nezadovoljstva zaposlenih, što vrlo brzo ima svoje efekte na financijske rezultate kompanije.
4. Prevladava strah od pogreške. Kad se ona dogodi, traži se krivac Ne osjećate se ugodno na sastancima uprave jer vrlo često imate osjećaj krivnje za rezultat koji nije u skladu s očekivanjima. Ili vaš CEO ili nadređeni menadžer nekontrolirano reagira kad mu donesete KPI-jeve koji će rezultirati manjom isplatom njegova bonusa. Sve su to situacije u sredini u kojoj se ne surađuje i u patološkoj korporativnoj kulturi koja ne može na održiv način stvarati novu vrijednost.
5. Vaši poslovni dani i oni vaših kolega obilježeni su dugim i brojnim sastancima te nepreglednim slajdovima u PowerPointu Vaš kalendar u Outlooku prepun je internih sastanaka i koordinacija, tako da posao nosite doma gdje vas opet čeka priprema slajdova za skorašnje interne sastanke i usklađivanja.
Toga je previše, a kada bolje razmislite, sastavljate i predstavljate izvještaje, jedni drugima ideje, KPI-jeve i cijelu godinu radite poslovno planiranje. Vaša je organizacija okrenuta prema samoj sebi te ste zapravo u jednom prostoru u kojemu vladaju drugi zakoni i ‘sile‘, koji se ne poklapaju s tržišnim silama i potrebama kupca. Vaša je tvrtka u limbu te je pravo čudo što se držite na površini.
6. U vašoj tvrtki korisnik je proglašen centrom svemira, ali kad dublje zagrebete, uopće nije tako ‘U našoj tvrtki sve je podređeno korisniku‘, tvrdi CEO na godišnjem sastanku menadžera tvrtke, sve je puno parola o važnosti kupca/korisnika, imate čak i poseban odjel za odnose s kupcima. Kada bolje razmislite, sve procedure i pravila u vašoj tvrtki korisnika ne prepoznaju kao iznimno važnu osobu.
Primjerice, ako vaš dugogodišnji korisnik previdi mjesečno plaćanje računa, isti tren mu se uskraćuje usluga jer je takvo pravilo. Ili vaš dugogodišnji kupac nije zadovoljan narudžbom koju ste mu upravo dostavili, ali u vašem ‘manualu‘ zapravo ne postoji način kako napraviti zamjenu narudžbe i sl. Vaša se organizacija susreće s problemom realizacije strategije, koji vrlo skoro može prouzročiti niz problema – od nezadovoljstva zaposlenih do neostvarenja poslovnih planova.
Ako ste uočili jedan ili više navedenih simptoma u vašoj tvrtki, nužna je akcija ‘liječenja‘ vaše organizacije. Ovisno o vrsti simptoma, potrebno je provesti niz mjera koje utječu na smanjenje ili potpuni nestanak problema u organizaciji. Uvedene mjere vrlo skoro za rezultat imaju vidljive pozitivne trendove u vašem poslovanju.
Ozdravljenje vaše tvrtke je moguće, ali zahtijeva pravilnu dijagnozu i discipliniranu i odlučnu provedbu akcijskog plana niza mjera kojima se upravlja promjenom. Za početak, ako ste vlasnik tvrtke koja se susreće s navedenim izazovima, razgovarajte s CEO-om i tražite promjene!