Poslovna avijacija u Hrvatskoj postoji već dugi niz godina i ima svoju klijentelu, no nije ni blizu dobro prihvaćena kao u većini europskih zemalja, jer još postoje snažne predrasude da je to nešto enormno i nerazumno skupo, no to baš i nije tako, ocjena je suosnivača i glavnog direktora tvrtke Jung Sky Krešimira Junga.
Jung Sky je hrvatski privatni zračni prijevoznik, koji je ove godine, u osmoj godini poslovanja već u prvih devet mjeseci sa 23,2 milijuna kuna prihoda gotovo nadmašio cijelu prošlu godinu, što Jung objašnjava rezultatom temeljite reorganizacije tvrtke te većom potražnjom za letovima.
>>>Krešimir Jung: Za Jung Sky danas je veći problem naći dobrog pilota nego kupiti avion
- U prva tri kvartala ove godine imali smo i 30 posto više sati letenja nego lani, kao i šest više zaposlenih, odnosno ukupno 21, od čega devet pilota koji su većinom iz Hrvatske i dva austrijska, kazao je za Hinu Jung, dodajući da lete s dva mlažnjaka Cessna 525A CJ2, koja imaju domet do 1500 milja, obavljajući usluge poslovnih i privatnih te turističkih letova prema europskim i destinacijama sjeverne Afrike.
U vezi broja prevezenih putnika, napominje kako u poslovnoj avijaciji općenito neće nikoga impresionirati tim brojem jer im i nije svrha masovni prijevoz putnika, već VIP letovi po narudžbi.
Kvaliteta, sigurno izvođenje letova i zadovoljstvo klijenata uslugom, a često i raznim dodatnim servisima koje pružaju, samo su neki od razloga zbog kojih se klijenti odlučuju na ovaj tip prijevoza, jer je često riječ o svjetskim glazbenim, sportskim ili drugim zvijezdama, vrhunskim poslovnim ljudima i dr.
Zbog toga, kaže Jung, ne brinu previše o konkurenciji, naročito od travnja do listopada kada njegova tvrtka ima dnevno i po 200-300 upita za letove.
- Konkurenti u ovom segmentu su svi koji imaju slične avione u krugu od 2.000 do 2.500 km od Zagreba, a takvih ima dosta, kaže Jung, dodajući da avioni kojima lete imaju po maksimalno sedam putničkih mjesta, no najčešće su na letovima jedan do četiri putnika, pri čemu let jednako naplaćuju bez obzira na broj putnika.
>>>Konsolidirane aviokompanije vrše pritisak nad europskim zračnim lukama
Za cijene prijevoza kaže da se još uvijek određuje po satu leta odnosno u prosjeku iznose dvije tisuće eura po satu, što ovisi i o dobu godine, primjerice u ljetu je najviša.
- To može zvučati puno ako netko naruči let za jednu osobu u jednom pravcu na destinaciju za koju već postoji četiri do pet dnevnih redovnih linija. No, cijela priča poprima potpuno drugi oblik ako imamo pet do šest osoba koje trebaju ići negdje i natrag u istom danu ili obići par destinacija u kraćem vremenu, tada se isplativost iskazuju u velikoj mjeri, objašnjava Jung.
Komentirajući službene turističke najave o jačem pozicioniranju Hrvatske kao avio destinacije, Jung ocjenjuje da je već prilično dobro pozicionirana, što se može dobro vidjeti ljeti u Splitu, Dubrovniku ili Zadru, kada promet više dana u tjednu gotovo premašuje kapacitete tih zračnih luka.
- Šteta je samo što to traje svega par mjeseci, ali ipak je svaka sezona sve duža i sve bolja. Za vrijeme turističke sezone u Hrvatskoj angažirane su sve vrste prijevoza do maksimuma, pa tako i zračni, i mnogi su voljni platiti i znatnije iznose za privatne letove, da svoje godišnje odmore u što boljoj mjeri iskoriste i da izbjegnu ‘stresiranja‘ po kolonama i gužvama, kaže Jung.
Važnim drži i povezivanje otoka s kopnom, no to je zračnim putem, po njegovoj ocjeni, u konkurenciji s dobro razrađenim postojećim brodskim vezama neostvariva ideja bez državnih subvencija ili potpore iz eurofondova.
>>>Cappelli: Radimo na novom avio-programu za Hrvatsku
- Kratki letovi i oni koji se odvijaju blizu ili iz mora zbog utjecaja vode i soli su i do tri puta skuplji nego ‘obični‘, jer se radi o enormnom povećanju tri najveće stavke u troškovima goriva, održavanja i aerodromskih taksi. Kako naši avioni ionako nisu pogodni za kratke letove, nemamo ni ambicija na tom planu, nego i dalje povezivati direktno europske destinacije s aerodromima u Hrvatskoj, što smo i do sada radili kao individualni VIP prijevoznik po narudžbi, kaže Jung.
Strategija im, kaže, nije veliki rast i nerazumno gomilanje aviona u floti, nego što bolje pratiti trendove tržišta te u skladu s mogućnostima lagano povećavati flotu i birati optimalan tip i veličinu aviona kojima će operirati.
- Vjerujemo da će se poslovna avijacija u Hrvatskoj jače razvijati s porastom poslovnih aktivnosti i pozitivnim ekonomskim pomacima u društvu, zaključuje Jung.