Zvijezde i utjecajne osobe na društvenim mrežama, takozvani influenceri, i svi oni koji to žele postati već neko vrijeme dobivaju sve veću konkurenciju u obliku digitalnih ili virtualnih influencera.
Zovu ih i CGI influencerima (akronim engleskog pojma ‘computer generated image‘). Kao da nam nije bilo dosta i ovih živih koji nas svakodnevno obasipaju fotografijama egzotičnih plaža, super hrane, brendirane odjeće ili fotkama bez odjeće dok se u kutu fotografije nalazi neki mali kozmetički proizvod.
Milijuni makroinfluencera i mikroinfluencera tako su dobili suparnike koji izgledaju hiperrealistično, imaju svoj karakter, život i interese i koji su počeli otimati dio kolača humanoidima – i da, i oni zarađuju milijune u suradnji s najpoznatijim brendovima na svijetu koji su vrlo brzo prepoznali sve prednosti likova stvorenih s pomoću algoritma.
Nestvarno stvarno
Neki od umjetnih influencera već su poznati posjetiteljima ‘word wide weba‘, a među najistaknutijima su svakako Lil Miquela, Shudu, Imma, Bermuda i muški lik Blawko.
Nedavno je i pornografska stranica napravila svoju virtualku nazvanu Jedy Vales koja uredno objavljuje na Twiteru i Instagramu te reklamira sadržaj stranice YouPorn.
Svaki od njih ima svoju publiku i svoja uvjerenja. Tako se, na primjer, Lil Miquela zauzima za pokret ‘Black lives matters‘, Blawko se samo dobro zabavlja i montira se u popularne memove ili se nalazi sa svojim virtualnim kolegicama, Shudu je poznata kao prvi digitalni supermodel, a Imma, japanska inačica virtualnog influencera, vezana je uz japansku kulturu i film i, moramo priznati, izgleda nestvarno stvarno, toliko dobro da ju je gotovo nemoguće svrstati pod egidu ‘virtualno‘.
Slagali se mi s tim ili ne slagali, virtualni influenceri već su ovdje i sigurno će u budućnosti još više utjecati na scenu influencerskog marketinga jer su prije svega pouzdaniji od svojih stvarnih kolega.
– Persone poput ovih koje ste naveli prava su remek-djela digitalne tehnologije. Taj trend širi se brzinom munje, što dokazuje i postojanje digitalnog ‘huba‘ za 3D fashion modeling‘ koji predstavlja i kreira prekrasne virtualne modele. Vjerujem da su oni pun pogodak za dosezanje mlađe publike kojoj taj fenomen neće biti stran i neobičan jer je odrasla s ‘digitalnom žlicom‘ u ruci – smatra Martina Gršković, ‘social media director‘ u agenciji 404.
Za i protiv
Trendovi pokazuju da je influencerski marketing danas neizostavan dio marketinškog miksa pa povratka na staro zasigurno nema. Marketingaši danas i ne pomišljaju na kampanje ako u priču nije uključeno i nekoliko influencera koji će, najčešće na Instagramu, reklamirati što god treba, najčešće bez previše pitanja.
To se odnosi na poznati kiks koji se dogodio s festivalom Fyre koji su na Instagramu reklamirale najveće svjetske influencerice, a koji se na kraju nije dogodio iako su se karte prodale i obećan je neviđen luksuz. U ovom slučaju poznate osobe nisu previše marile što će se dogoditi nakon njihovih objava, važno je bilo pokupiti novčiće, a nakon toga, kao što se kod nas kaže, kud koji, mili moji.
– Suradnja s influencerima od krvi i mesa nosi mnogo prednosti, ali i potencijalne rizike poput neželjenog imidža. Kod virtualnih se, zasigurno, mnogo više kontrolira svaki oblik suradnje, što će se, vjerujem, u budućnosti pokazati kao najveća korist – kaže Maja Samardžić Gašpar, izvršna direktorica za digitalni marketing u Millenium promociji.
Problem s osjećajima
Kao što vidimo, virtualni influenceri imaju prednosti i svakako su manji izgledi, možda gotovo nikakvi, da će takav lik napraviti kardinalnu pogrešku zbog koje će se brend preko noći naći u problemima ili zbog koje će potencijalno brend izgubiti poveće svote novca. Ako uzmemo u obzir takve pojave, koje nisu rijetkost, jasno je zašto se brendovi sve češće odlučuju za virtualne influencere s kojima se vjerojatno nikad neće naći u paklu PR-a.
Danas problem autentičnosti ima većina influencera, zato publika sve češće preispituje autentičnost objavljenog sadržaja i njihove preporuke, čak i kad sadržaj nije sponzoriran.
Kad je riječ o virtualnim influencerima, jasno je da je u sve upletena neka treća osoba koja bira što će kreirani lik odjenuti, pojesti, gdje će se fotografirati i što će izravno ili neizravno preporučiti. U cijelom se tom procesu jako gubi dio u kojem se pratitelji poistovjećuju s pravim ljudskim bićem. Naime, taj čovjek, bez obzira na taj prividno savršeni život i ‘feed‘, na kraju vrlo vjerojatno ima iste probleme kao i oni.