Prva pomisao na slikovnice za djecu sigurno nije tehnološki startup koji je u potrazi za novom rundom investicija kako bi se globalno proširio. No da je i to moguće dokazuje priča Tvornice snova, koju su osnovali i vode Andrijana Majstorović i Goran Galetić, nastala na ideji personaliziranih knjiga za djecu 2011. dok je poduzetnička klima bila pod teškim utegom krize, a pojam startup gotovo da nije postojao.
Tvornica snova danas je potpuno digitalizirana tvrtka u središtu čijeg je poslovnog rješenja softver, odnosno inovativna web-platforma na kojoj korisnik sukreira priču za svoje dijete. To radi unosom i odabirom određenih podataka koji postaju sastavni dio priče – ime djeteta, fotografije, posveta, ilustrirani lik u priči; njegova boja kose, frizura i slično. Jednom kada je priča kreirana, softver je u pozadini pretvara u grafičku pripremu za tisak. Zatim se priča tiska u fizičku knjigu koja se šalje na adresu kupca. Proizvodni proces je u cijelosti automatiziran, koristi se tehnologijom ‘print on demand‘, marketinška je strategija također isključivo digitalna i provodi se u tvrtki, a cijeli projekt danas ima velik globalni potencijal. Razvoj naprednog softverskog rješenja i dobri prodajni rezultati omogućili su da se potkraj 2017. godine realizira prva runda investicija koja je pomogla pri formiranju tima i unapređenju poslovanja, a sada Tvornica snova otvara drugu rundu za nastavak globalnog širenja.
U potrazi za rješenjima
Majstorović i Galetić sasvim su slučajno došli na ideju o personaliziranim knjigama za djecu. Andrijana je tada upravo završila fakultet Političkih znanosti i bila u potrazi za poslom, a perspektiva nije bila dobra, a Goran je radio kao menadžer. Na projektu su počeli raditi istog dana kad im je sinula ideja o slikovnici. Sve se odigralo vrlo tradicionalno, Goran je prikupio svu svoju ušteđevinu za temeljni kapital za otvaranje poduzeća, a uz to je za svoju poslovnu partnericu Andrijanu od mjesečne plaće izdvajao iznos zahvaljujući kojem se ona mogla potpuno posvetiti projektu.
Premda su takve personalizirane knjige postojale, i to već neko vrijeme (prvi ih je izrađivao Disney 70-ih godina prošloga stoljeća), ideja nije bila raširena. U svijetu je tada postojalo samo nekoliko poduzeća koja su se time bavila, ali, prema Goranovu i Andrijaninu mišljenju, nisu bile dovoljno dobre. Tada su shvatili da, iako ima potencijala, ideja nije razrađena i upravo su tu prepoznali svoju šansu. Prve tri godine protekle su u znaku borbe s proizvodnim rješenjem. Ne samo da je internetska prodaja u Hrvatskoj u to vrijeme bila u začecima, nego ni digitalni tisak još nije dovoljno napredovao, a ondje gdje se stidljivo pojavio, bio je neodrživo skup. Tehnologija s pomoću koje bi se po prihvatljivoj cijeni mogle uvezivati personalizirane knjige, jedna po jedna, također nije postojala.
– Tom problemu doskočili smo dotiskom teksta na prethodno otisnute ilustracije u offsetu. To je pak zahtijevalo pravu pravcatu šegrtsku radionicu u kojoj se klamalo, rezalo, prešalo i ručno lijepilo, kao i ulog u ozbiljnije knjigoveške strojeve – prisjeća se Andrijana.
Vlasnici i šegrti
Goran je tada i dalje bio zaposlen na puno radno vrijeme u velikoj korporaciji, a ona se od spisateljice prometnula u grafičarku. Bilo je potrebno, dodaje, šest mjeseci vježbe kako bi svladala ubacivanje knjižnog bloka u korice, a nikakva vježba nije pomogla da svlada otvaranje ručne preše, za što je bila potrebna sirova snaga, pa je tako Goran sve svoje slobodno vrijeme provodio kao njezin šegrt.
– Ustajao bih u 5.30, došao u trenirci, čekićao, lijepio i klamao do 8.30, nakon čega bih se presvukao u odijelo i otišao za svoj uredski stol. Andrijana bi do popodneva sama primala narudžbe, dotiskivala knjige i pripremala ih za popodnevnu obradu, a ja bih joj se pridružio odmah nakon posla, odjenuo ponovno već spomenutu trenirku, zasukao rukave i oformili bismo liniju proizvodnje za improviziranim knjigoveškim stolom – ispričao je Goran.
Posao se zakotrljao. Njihova prva knjiga ‘Planet patuljaka‘ dobro se prodavala. Zarađenim novcem odmah su financirali drugi naslov ‘Plastelinko superjunak‘, a ubrzo i treći ‘Tajna bakine škrinje‘. No ručni proces izrade oduzimao je previše vremena i donosio mnogo pogrešaka. Tako su potkraj 2014., nakon burnog božićnog razdoblja u kojem su se jedva izborili s velikim brojem narudžbi, shvatili da za daljnje širenje poslovanja, u Hrvatskoj i izvan nje, to tako više ne ide. Srećom, u toj božićnoj ludnici došao im je pomoći Kristijan Vrbanić s uvezom i pakiranjem. I postao stup poduzeća. Naime, on je po struci programer, a njegov dolazak najavio je povijesnu prekretnicu za Tvornicu snova.
S Vrbanićem su i pokrenuli dug proces izrade detaljne tehničke specifikacije u kojoj je bio sadržan opis potpuno automatiziranog poslovnog procesa od narudžbe do isporuke svake personalizirane knjige na adresu kupca. Izrada kompleksnog softvera bila je projekt za sebe i zahtijevala je ozbiljnu investiciju. Radilo se, naime, o šesteroznamenkastom iznosu, koji je financirao Goran osobnim kreditom. Nakon gotovo dvije godine razvoja, u proljeće 2016. dovršena je njegova izrada. Na domeni tvornica-snova.hr zaživjela je inovativna web-platforma u pozadini koje je vrlo složen softverski sustav za personalizaciju slikovnica. I tada su se počeli širiti, pa je u ožujku 2017. Tvornica snova na domeni mrgoodknight.de otvorila web-trgovinu sa svojim personaliziranim knjigama na njemačkom jeziku.
Stalni rast prodaje
Potvrda truda i rada stigla je 2018. godine u obliku dviju nagrada za web-trgovinu koja je sastavni dio kompletnog softverskog rješenja – Category Award 2018. međunarodne stručne komisije i anketiranih kupaca u organizaciji Shopper‘s minda te eCommAward 2018. za web-trgovinu s najboljim sadržajem u Hrvatskoj, a od stručne komisije u organizaciji eCommercea Hrvatska.
Godine 2017. dobili su i prvog investitora, čijih je 100.000 eura omogućilo formiranje tima, tako da na projektu trenutačno radi 25 osoba, od toga njih 10 čini uži tim sastavljen od stalnih i povremenih zaposlenika koji se bave programiranjem, dizajnom, sadržajem, marketingom...
Od početka projekta do danas Tvornica snova bilježi stalan rast prodaje, koji je 2018. bio veći od 130 posto, uz ostvarenih dva milijuna kuna prometa od prodaje samo u prošloj godini. Početkom ožujka ove godine Tvornica snova omogućit će isporuku svojih proizvoda, koji su za sada dostupni na hrvatskom i njemačkom jeziku, u sve zemlje svijeta. Proizvodnja će ostati u Hrvatskoj, a knjige će se kupcima slati dostavnom službom, što je poslovni model koji se uspješno provodi na hrvatskom i na njemačkom tržištu.