https://www.youtube.com/watch?v=WNWO5yK1j0M
Neki tvrde da je za poslovni uspjeh najvažnija dobra ideja. Neki pak smatraju da ideju treba znati i prodati. Kojoj se god strani priklonili, tvrtka STEMI uspjela je zahvaljujući svojem Hexapodu, inovativnom šesteronožnom robotu hodaču koji već osvaja kupce diljem Europe i Amerike, osmišljenom tako da ga mogu sastaviti i osnovnoškolci.
Korist za cijelo društvo
Upravo je učenje tijekom stvaranja jedan od glavnih aduta prvoga hrvatskog edukacijskog robota koji mnogi odmilja zovu robotskim paukom. Naime, STEMI Hexapod, koji dolazi u kutiji s više od dvjesto dijelova koje treba ispravno sastaviti kako bi šesteronožac oživio, omogućuje stjecanje kompetencija iz robotike i inženjerstva. Uz to svaki kupac dobiva pristup online laboratoriju STEM-a s više od 150 pomno osmišljenih multimedijskih lekcija koje ga korak po korak vode kroz proces 3D dizajniranja robota, sklapanja i programiranja te izrade mobilne aplikacije za upravljanje njime. Tolika količina dijelova i lekcija može obeshrabriti one koji nisu ljubitelji tehnologije, no Marin Trošelj, suosnivač i direktor STEMI-ja, objašnjava:
– Dvije su osnovne ciljane skupine našeg proizvoda: jedna su mladi, osnovnoškolci i srednjoškolci koje želimo transformirati iz konzumenata tehnologije u stvaratelje. Tu su kupci njihovi roditelji koji svojoj djeci žele ponuditi zanimljivu i interaktivnu igračku koja će ih istodobno pripremati za poslove budućnosti. Druga su ciljana skupina učitelji i edukatori koji žele primjenjivati najnapredniji kurikul STEM-a u nastavi ili na radionicama koje održavaju. Trošelj smatra da od njihova proizvoda korist može imati i društvo u cjelini.
– Unaprjeđivanje kvalitete učenja dugoročno će povećavati broj kompetentnih stručnjaka u STEM-u prihvaćanjem koncepta cjeloživotnog učenja i pobošljavati sposobnost ljudi da stečeno znanje primjene u praksi – kaže.
Tvrtka je hrvatskim školama već darovala više desetaka Hexapoda, a taj robotski učitelj na dobrom je putu da postane nezaobilazan i u američkim školama koje poučavaju STEM. Naime, u suradnji s kompanijom Milestone C iz Connecticuta Hexapod je već ušao u pilot-projekt primjene u četiri tamošnje škole. Uz taj uspjeh u STEMI-ju marljivo šire distribucijsku mrežu, prije svega za američko, njemačko i britansko tržište. Dosad su prodali više od 1500 svojih robota, a odnedavno su Hexapodi kupcima iz SAD-a i Kanade dostupni i na Amazonu.
Upornost i učenje na pogreškama
Tvrtka STEMI nastala je 2015. kao ‘spin-off‘ iz istoimenog programa sveučilišne udruge Bura znanja nakon uspješno provedene kampanje skupnog financiranja na međunarodnoj platformi Indiegogo na kojoj je prikupila gotovo 37 tisuća dolara. Preostali novac potreban za dovršetak svog robota i njegovu komercijalizaciju taj startup osigurao je u sklopu poziva Inovacije novoosnovanih MSP-ova, i to više od 1,4 milijuna kuna. Spomenuti poziv idealan je za tvrtke poput STEMI-ja jer potiče razvoj novoosnovanih malih i srednjih poduzeća uspješnim lansiranjem njihovih inovativnih proizvoda i usluga, posebno radikalnih inovacija, i znatnog poboljšanja njihove komercijalizacije.
Da je prijava na taj poziv bila pravi korak, potvrđuje i Trošelj koji smatra kako poduzetnicima za veće iskorake uz razmjenu znanja i iskustava prije svega nedostaje kapital:
– Uspješan je poduzetnik onaj koji uspije pronaći profitabilan poslovni model kojim će korisnicima donositi vrijednost. Uspjeli smo, no imamo još mnogo prostora za napredak. Da bi se postigao uspjeh, nužni su tvrdoglava upornost, dizanje nakon pada i učenje na pogreškama.
Možda upravo zbog te upornosti u STEMI-ju nikad ne miruju: u sklopu priprema za globalno širenje potkraj prošle godine izbacili su na tržište novu verziju svog robota, a inženjeri te tvrtke nerijetko vode edukativne radionice za djecu i sve zainteresirane za područja STEM-a. I zato je Marin jedan od #prvih25.