Istraživanje koje je provela britanska analitička kuća LM Research za Auku pokazuje kako značajan udio hrvatskih bankara očekuje da će se tijekom sljedećih pet godina dogoditi velike promjene u bankarskom sektoru, no vodeća platforma na području mobilnih plaćanja i dalje ne postoji.
>>>Predstavljen PayDo, inovativna aplikacija za plaćanje parkinga
Preduvjeti za uvođenje mobilnih plaćanja u Hrvatskoj već postoje: mobilni širokopojasni internet dostupan je širom zemlje, a pametni telefoni prevladavaju kod korisnika.
Tržište financijskih usluga posve će se otvoriti širom EU pred kraj sljedeće godine te će omogućiti tvrtkama koje dosad nisu nudile bankarske usluge da ih ponude građanima.
Imaju li banke u Hrvatskoj razloga brinuti se zbog mogućeg dolaska tehnoloških giganata koji bi mogli preuzeti njihovo poslovanje s građanima, bila je tema panela koji je u Zagrebu organizirala norveška tvrtka Auka koja se bavi financijskom tehnologijom.
>>>SmartCard 2017: Selfijem do računa, mobilno plaćanje i digitalno bankarstvo
Na panelu su sudjelovali Dalibor Kurtović, direktor transakcijskog bankarstva i izvršni direktor operativnih poslova Addiko banke; Nikola Kapraljević, glavni direktor operacija u Infinumu; Izet Ždralović, suosnivač i član upravnog odbora Microblinka; Sara Rasmussen, voditeljica globalne prodaje u Auki; te Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor Auke. Posebnu prezentaciju o stanju tehnoloških promjena i nadolazećim trendovima održao je poduzetnik Ivo Špigel.
- Banke u skandinavskim zemljama predstavile su vlastite sustave mobilnog plaćanja, a i sustavi poput AliPaya u Kini izuzetno su uspješni; naime, mobilno se plaćanje, kao usluga, koristi mnogo više i češće od mobilnog bankarstva, i to svaki puta kada želimo nešto platiti što bismo inače platili karticom ili u gotovini, rekao je Döderlein.
>>>Hrvatske banke nisu uvjerene da se mogu oduprijeti konkurenciji u području mobilnih plaćanja
- Iako mnogi korisnici još uvijek šalju gotovinu svojim prijateljima, za banke postoji velik potencijal upravo u razvoju raznih vrsta proizvoda vezanih uz mobilna plaćanja. Već surađujemo s određenim fintech tvrtkama. Kritična masa već postoji, posebice među mlađom generacijom, rekao je Kurtović.
Istraživanje provedeno među hrvatskim bankarima pokazalo je kako samo 18% bankara vjeruje da su njihovi digitalni kanali dovoljno dobri da će se moći oduprijeti konkurenciji na području financijskih usluga koja bi mogla doći u vidu Googlea ili Applea.
- U posljednje vrijeme primjećujem mnogo potencijala u vidu kreativnog razmišljanja kod banaka – banke postaju hrabrije, predstavljaju nove brendove i usluge, mijenjaju filozofiju svojeg poslovanja i proizvoda. PSD2 je također velika prilika i za sve banke jer otvara mnoge potencijale njima samima, naglasio je Ždralović.
>>>Mobilno plaćanje, a ne veliki zaslon, natjerat će vas da zavolite iPhone 6
- Banke moraju odlučiti kako se žele pozicionirati i žele li pružati samo infrastrukturu ili i usluge koje počivaju na toj infrastrukturi, poput usluga plaćanja, rekao je Kapraljević.
- Gotovinu je lako izgubiti, te je također i manje praktična turistima koji dolaze u zemlju. Digitalna su plaćanja sigurnija i građanima daju višu razinu kontrole nad vlastitim financijama, zaključio je Döderlein.