Biznis i politika
StoryEditor

Goran Krizmanić, Toyota: Hrvatska nikad nije ozbiljno htjela automobilsku industriju

15. Lipanj 2023.
Goran Krizmanićfoto Rene Karaman

Goran Krizmanić menadžer je s 25-godišnjom kilometražom u autoindustriji nakon rukometne karijere u Medveščaku. Kao prvi direktor pokrenuo je Toyotinu tvrtku u Zagrebu. Zatim je iz Ljubljane vodio poslovanje u regiji, a posljednjih deset godina bavi se Afrikom. Radio je na Mauricijusu i u Južnoafričkoj Republici, a već pet godina iz Pariza vodi Toyotine operacije za cijelo afričko tržište. Ujedno je član Uprave Toyotine kompanije CFAO, koja ima 22 tisuće zaposlenih, prisutna je u 46 od 54 afričke države, a osim automobilima bavi se i drugim djelatnostima – od distribucije i proizvodnje lijekova do maloprodaje, prehrambene i pivarske industrije i energetike. S jednim od najviše pozicioniranih Hrvata u svjetskoj autoindustriji razgovaramo za vrijeme njegova kraćeg odmora u Hrvatskoj, u Toyotinom centru u Zagrebu, u kojem ga nekadašnji suradnici pozdravljaju kao da je s njima bio do jučer, premda je iz ove regije otišao prije deset godina. U autoindustriju je došao - liftom, iz svoje prve tvrtke, Končara – Dizala.

Što je u 22 godine - koliko ste u Toyoti - ostalo isto, osim brenda, znaka i tradicije? Čak je i pogon drugačiji.

– Malo toga je ostalo potpuno isto. Sve kompanije koje žele opstati i ostati visoko, a Toyota je i onda i danas važan globalni igrač, moraju se mijenjati. Sve japanske kompanije kreću od vizije, koja može biti dugoročna, ali također se mijenja. Prije smo govorili o automobilima, danas govorimo mobilnosti, a u isto se vrijeme automobilska industrija potpuno promijenila. Od klasične staromodne industrije postala je jako dinamična, s izazovima vezanim uz elektrifikaciju, autonomiju, povezanost i vlasništvo automobila, pojavljuju se novi igrači koji postaju važni. Toyota je svojom hibridnom vizijom prije 30-ak godina osigurala vodeću poziciju danas. U Europi praktično nemamo model koji se ne prodaje s novom vrstom pogona – hibridnog ili samo na struju. Toyota je i na ovom kontinentu od followera ili challengera došla među vodeće marke – prošle je godine bila druga najprodavanija marka u Europi.

Hibridna su rješenja pravi izbor danas i za idućih 5 – 10 godina. Naravno, situacija će se dugoročno promijeniti kad se dogovori prestanak proizvodnje konvencionalnih motora. Mislim da će svijet negdje oko 2050. godine prema vrsti goriva biti kombinacija konvencionalnih goriva za određene vrste automobila, električne energije i vodika

 Čini mi se da autoindustrija u simbiozi s naftnom u cjelini nevoljko ide u elektrifikaciju. Da zaista iskreno želi prijeći na struju danas više ne bismo imali proizvodnju dizelaša.

– Slažem se s vama jednim dijelom. Imamo geopolitički kontekst, u kojem naftni lobi sigurno ima utjecaj na automobilsku industriju, koja je pak niz godina razvijala klasične konvencionalne motore. I sad se pojavio novi element sa zamjenom cijele te tehnologije. Da nema političkoga konteksta vjerojatno bi bilo više elektrifikacije. Drugi je razlog tehnologija automobila, ali i svega ostaloga – tvornica, dobavljača, komponenti, razvoja – zasnovana na konvencionalnim motorima, koji su se znatno usavršavali, i ima svoju vrijednost. Zato mislim da je hibridna varijanta idealno rješenje za danas jer kod elektrifikacije ima pitanja na koja ovog časa nemamo odgovor. Možemo se, primjerice, zapitati imamo li u Hrvatskoj dovoljno energije, odakle je ta energija nastala, imamo li infrastrukturu za potpunu elektrifikaciju, što ćemo s baterijama... Na ta pitanja još nema potpunih odgovora, pa mi se čini da ćemo još neko vrijeme biti u tranzicijskoj fazi.

U vrijeme kad su neke druge tranzicijske države vabile autoindustriju, Hrvatska je vabila distributere.

– Kad je Toyota otvarala tvornicu u Češkoj, susreli smo se s ozbiljnim projektnim timom na čelu s premijerom. Razgovarali su izravno s proizvođačima i dovlačili ih u zemlju u dugotrajnim procesima. To su bile investicije od mnogo milijardi u tvornicu, a uz to ide 200-tinjak dobavljača, stvara se cijeli veliki hub. Fascinantan ekosustav. Kad smo razgovarali u Hrvatskoj, bila je tek varijanta ‘mi možemo dati zemlju za tvornicu‘ – i na tome je sve stalo. Hrvatska zapravo nikad nije imala strategiju ozbiljno se baviti automobilskom industrijom. Nikad nismo imali ozbiljnu ambiciju da kreiramo proizvodnju u zemlji.

Kompletan intervju možete priočitati u novom digitalnom i tiskanom izdanju Lidera

21. studeni 2024 22:39