Hrvatska
StoryEditor

O privatizaciji Croatia osiguranja trebao je odlučiti Sabor, a ne samo Vlada

29. Svibanj 2015.

Državni ured za reviziju objavio je u petak izvješće o obavljenoj reviziji prodaje dionica Croatia osiguranja (CO), u kojem tumače kako odluku o privatizaciji tog društva Vlada nije mogla donijeti samostalno, već ju je morao potvrditi Sabor, a smatraju i da je cijena plaćena za usluge savjetnika za privatizaciju od oko 27 milijuna kuna mogla biti značajno manja.

To Državni ured za reviziju navodi u Izvješću o obavljenoj reviziji godišnjeg izvještaja o izvršenju državnog proračuna za 2014. godinu.

Tako taj ured navodi da je u travnju prošle godine grupa Adris kupila 39,6 posto dionica CO-a, a nakon prodaje vlasničkog paketa društvo je dokapitalizirala sa 110 milijuna eura, nakon čega je postala vlasnikom 60 posto dionica CO-a. Istoga je mjeseca u državni proračun uplaćena kupoprodajna cijena dionica u iznosu od oko 905 milijuna kuna.

Odluku o privatizaciji donosi Sabor na prijedlog Vlade

Prodaja dionica i dokapitalizacija provedene su po odluci Vlade o posebnom načinu raspolaganja dionicama društva iz srpnja 2013., utemeljenoj na Zakonu o upravljanju državnom imovinom.

Po tom zakonu, Vlada ima pravo odlučiti da se dionicama ili poslovnim udjelima u određenom trgovačkom društvu "raspolaže na drugačiji način, u cilju ostvarivanja određenih gospodarskih interesa ili izvršavanja obveza RH".

Državna revizija, međutim, upozorava da su donošenjem tog zakona izvan snage stavljeni zakoni o privatizaciji te o pretvorbi društvenih poduzeća, ali ne i Zakon o pretvorbi kapitala društava osiguranja i reosiguranja u RH, koji i dalje propisuje da odluku o privatizaciji kapitala na prijedlog Vlade donosi Sabor.

"S obzirom da stupanjem na snagu Zakona o upravljanju državnom imovinom nije prestao važiti Zakon o pretvorbi kapitala društava osiguranja i reosiguranja u RH, Državni ured za reviziju je mišljenja da je o načinu privatizacije Društva trebao odlučiti Hrvatski sabor, na prijedlog Vlade RH", stoji u izvješću.

Navodi se kako se, sukladno odluci Vlade, prodaja dijela vlasničkog udjela imala provesti po modelu strukturiranog javnog prikupljanja ponuda, na način da nakon dovršetka prodaje u vlasništvu države ostane najviše 30 posto, a najmanje 25 posto plus jedna dionica kapitalno osnaženog društva.

Kaže se i da je prije početka postupka privatizacije CO poslovalo s dobiti, da je zadržana dobit i dobit tekuće godine na kraju 2012. iznosila ukupno 382,5 milijuna kuna, od čega se na dobit tekuće godine odnosilo 118 milijuna. Ukupni prihodi društva te su godine iznosili gotovo 2,8 milijardi kuna, a tržišni udjel zajedno s društvima kćerima iznosio je 31,1 posto.

Društvo je bilo u 80-postotnom vlasništvu države, a dionicama CO-a u 2013. trgovalo se po cijeni koja se kretala između 6.300 i 7.101 kune po dionici.

Državni revizori upozoravaju da je te godine evidentirano smanjenje vrijednosti nekretnina CO-a u iznosu višem od pola milijarde kuna, zbog čega je revizorsko društvo koje je obavilo reviziju financijskih izvještaja za 2013. izrazilo mišljenje s rezervom.

Po mišljenju tog revizorskog društva, obavljene procjene na temelju kojih je evidentirano smanjenje vrijednosti nekretnina nisu bile u skladu s međunarodnim standardima financijskog izvještavanja, jer takvo smanjenje ne odražava kretanja na tržištu nekretnina u 2013.

Obrazlažući odluku o prodaji dijela dionica CO-a u vlasništvu države, Vlada je navela kako su ciljevi prodaje dokapitalizacijom ojačati društvo i tako osigurati njegov budući rast i razvoj kroz veći udio na tržištu životnog osiguranja, zadržati udio u osiguranju imovine i autoosiguranju, dokapitalizacijom ojačati tržišnu poziciju društva u regiji, osigurati odgovarajuću kapitaliziranost društva sukladno EU Direktivi Solventnost II, povećati razinu usluge osiguranicima te ostvariti dodatne prihode državnog proračuna.

Trebalo je odrediti točan broj dionica na prodaju

Vlada je angažirala i savjetnika za privatizaciju, koji je vrijednost društva procijenio na 171 milijun eura, a vrijednost dionice na 3.925 kuna. Na temelju Vladine odluke, objavljen je poziv za iskazivanje interesa i prikupljanje neobvezujućih ponuda, koje su dostavila tri potencijalna ulagača, koji su vrijednost društva procijenili između 250.000.334 i 320.000.000 eura.

Za daljnji postupak odabrana su dva potencijalna ulagača, a jedan je isključen zbog procjene da nema raspoloživu kapitalnu snagu za preuzimanje. Državna revizija upozorava da je, po odluci Vlade, nakon dostave neobvezujućih ponuda potencijalnih ulagača trebalo odrediti konačan broj dionica koje će se prodati, no to nije učinjeno, a nije utvrđen ni potreban minimalan iznos dokapitalizacije.

"Državni ured za reviziju mišljenja je da je u svrhu postizanja cilja prodaje dionica koji se odnosi na uplatu sredstava u državni proračun trebalo odrediti točan broj dionica koje se prodaju na način koji je najpovoljniji za RH, odnosno na koji bi najviši iznos sredstava od privatizacije bio uplaćen u državni proračun. S obzirom da društvo nije bilo u gubicima, nego je imalo značajne iznose zadržane dobiti i pričuva, ako je dokapitalizacija bila potrebna, trebalo je odrediti najniži potreban iznos dokapitalizacije", navodi se u izvješću.

Umjesto toga, odabranim potencijalnim ulagačima dostavljeno je pismo s uputama o načinu daljnjeg procesa prodaje, po kojemu su sami trebali odrediti broj dionica koje će kupiti te iznos dokapitalizacije.

Sedam dana prije produženog roka za dostavu obvezujućih ponuda, elektroničkom poštom informirani su da obvezujuće ponude moraju biti pripremljene tako da nakon otkupa dijela dionica i dokapitalizacije društva državi ostane 28 posto udjela, ne uključujući dionice DAB-a, koji je imao 3,5 posto dionica CO-a.

Kako u pozivu za dostavu obvezujućih ponuda nije određen broj dionica koje se prodaju, kao ni udjel u temeljnom kapitalu društva koji treba ostati u vlasništvu države, potencijalni ulagači ponudili su kupnju različitog broja dionica, kao i različit iznos dokapitalizacije. U obvezujućim ponudama, vrijednost društva procijenjena je na 307, odnosno 253 milijuna eura.

U prosincu 2013. Vlada je kao najpovoljnijeg ulagača odabrala Adris, a u ožujku 2014. potpisan je Ugovor o kupoprodaji dionica te Dioničarski ugovor.

Rashodi za usluge savjetnika mogli su biti manji

Državna revizija iznijela je i primjedbe na cijenu koja je plaćena za usluge savjetnika za privatizaciju.

Vlada je, naime, angažirala savjetnika za analizu financijskih izvješća, procjenu potreba za dodatnim kapitalom, razvoj prodajne strategije, pripremu dokumenata za potencijalne ulagače, definiranje uvjeta natječaja i analizu ponuda.

Za te je usluge ugovorena naknada u iznosu od 4.050.000 kuna bez PDV-a, a za drugu etapu privatizacije ugovorena je i naknada za uspjeh, odnosno varijabilna naknada u iznosu od 1,95 posto iznosa postigute kupoprodajne cijene.

Državna revizija u izvješću navodi da je za usluge savjetnika za privatizaciju plaćeno ukupno 27,1 milijun kuna, odnosno tri posto iznosa koji je Adris uplatio u državni proračun.

"Državni ured za reviziju je mišljenja da su određene poslove vezane uz privatizaciju Društva mogla obaviti nadležna državna tijela (Agencija za upravljanje državnom imovinom, odnosno Državni ured za upravljanje državnom imovinom i Ministarstvo financija) u suradnji s društvom koje svake godine priprema revidirane financijske izvještaje, godišnje izvještaje i druge dokumente o poslovanju, čime bi rashodi za usluge savjetnika bili značajno manji", navode državni revizori u izvješću.

Smatraju i da cijenu usluga u okviru druge etape, za koje je ugovorena naknada za uspjeh u visini 1,95 posto iznosa kupoprodajne cijene, nije trebalo vezati uz kupoprodajnu cijenu dionica, nego uz opseg i vrijednost stvarno obavljenih usluga.

MINFIN: CO je privatiziran u skladu sa zakonom

Takvo mišljenje državnih revizora ne dijeli i Ministarstvo financija, koje u odgovoru na nalaz revizije ističe kako zaposlenici Agencije za upravljanje državnom imovinom, DUUDI-a, Ministarstva financija i drugih državnih tijela "nemaju potrebna stučna znanja ni iskustva za obavljanje svih poslova predviđenih postupkom prodaje, posebno zato što se radi o specifičnoj i vrlo specijaliziranoj djelatnosti".

Kao razlog za ugovaranje varijabilnog dijela naknade za savjetničke usluge navode kako je riječ o uobičajenoj praksi, "kako bi savjetnik imao što veći interes, a povezano s time i angažman za postizanjem što je moguće bolje ponude".

Ističu da je sa savjetnikom ugovorena odgovornost za svu izravnu i neizravnu potencijalnu štetu državi.

Ministarstvo odbija i tumačenje da se privatizacija nije smjela provesti bez odluke Sabora i naglašava kako je CO privatiziran u skladu sa Zakonom o upravljanju državnom imovinom i uz prethodna mišljenja mjerodavnih tijela državne uprave (Ured za zakonodavstvo Vlade RH, Ministarstvo gospodarstva, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, Agencija za upravljanje državnom imovinom i Državni ured za upravljanje državnom imovinom).

"Ni jedno od tih tijela nije imalo primjedbi na Prijedlog odluke o posebnom načinu raspolaganja dionicama društva CO iz portfelja RH", odgovorilo je Ministarstvo financija Državnom uredu za reviziju.

Potvrđuju da je Vlada potencijalnim ulagačima ostavila diskrecijsko pravo da sami odrede broj dionica koje će se prodati, određujući samo maksimalni i minimalni postotak vlasništva države koji mora ostati nakon prodaje i dokapitalizacije.

"Određivanje točnog broja dionica koje se prodaju i minimalnog iznosa dokapitalizacije predstavljao bi ograničavajući faktor za ostvarenje što većeg prihoda za državni proračun i što jače osnaženje Društva", ističe Ministarstvo financija, uz napomenu da su potencijalni kupci bili upoznati s kriterijima za ocjenjivanje obvezujućih ponuda.

23. studeni 2024 02:25