Nakon zatvaranja najveće svjetske trgovinske luke u Šangaju isporuka robe za Hrvatsku kasni i do mjesec dana, kažu u tvrti cargo-partner Hrvatska, pružatelju info-logistike u cjelini koji nudi sveobuhvatan portfelj rješenja za zračni, pomorski, kopneni prijevoz i skladištenje.
Pogoršanje epidemiološke situacije u Kini je dovelo do lockdowna, zbog čega je krajem ožujka zatvorena jedna od najvećih svjetskih luka u Šangaju, izazvalo je novu krizu u svjetskim lancima opskrbe. Situacija se pomalo smiruje, ali gotovo trećina robe koja je trebala napustiti luku, zadržana je zbog strogog lockdowna. No, hoće li kašnjenja isporuke dovesti do nestašica i novih poskupljenja? Kako situacija utječe na Hrvatsku i regiju?
Stroga blokada do kraja mjeseca
Trenutačno je oko 40 kineskih gradova u nekoj fazi lockdowna, a među njima i Šangaj u kojemu ograničena mogućnost kretanja stvara posebno velike probleme u lancu opskrbe. Glavni izazov tvornica je nabava sirovina i komponenti potrebnih za održavanje proizvodnje, ali i otežani dolazak radnika do tvornica, što uzrokuje nemogućnost isporuke robe od tvornica do terminala.
Šangaj kao najveća svjetska trgovinska luka ima utjecaj na sve dijelove svijeta pa tako i na našu regiju. Veliki broj brodova stoji ispred luke Šangaji već duže čeka na svoj istovar, što zasigurno već sada ima utjecaj na gotove proizvode, a potom i na dostavu tih proizvoda do raznih dijelova svijeta.
Neizbježni zastoji u lukama utječu i na ekonomiju Hrvatske
Lučke su vlasti dopustile da najveća svjetska trgovinska luka u Šangaju radi, ali operacije na kopnu, kao što su iskrcaj kontejnera i prijevoz robe odgođeni su, a svi međunarodni letovi iz tog grada su pak preusmjereni na druge aerodrome. Logističke kompanije preusmjeravaju brodove u najbliže luke gradova kao što je Ningbo u kojem su se odnedavno povećali kapaciteti proizvodnje i transporta.
U Hrvatsku gotovo 50 posto robe iz Kine stiže preko kineskih gradova, Šangaja i Shenzhena, u kojima upravo zakrčenost luka, a onda i poskupljenje cijena prijevoza, uzrokuje kočenje isporuke robe i po mjesec dana.
Nude se alternativna rješenja
Tvrtka cargo-partner pažljivo prati nedavna događanja u Kini, i kako istuču, poduzimaju sve napore kako bi se sve zračne ili pomorske pošiljke isporučile. Zatvaranje Šangaja je veliki izazov, ne samo za logistiku već i za cijelu industriju.
- Jasno nam je da i dalje mora postojati poveznica između istočnog i zapadnog svijeta jer bez nje cijela svjetska ekonomija staje. Alternativna rješenja su preusmjeravanje pošiljki u obližnje luke, skraćivanje tranzitnog vremena korištenjem jadranskih luka, ponuda tjednih charter letova do/iz svih destinacija kao alternativu za pošiljke koje su vremenski kritične - ističe direktor cargo-partner Hrvatska, Zoran Starčević.