Kineski investitori kupili su prošle godine 119 europskih tvrtki, pokazuje nova analiza EY-a, za 20 posto manje nego u 2022. Val ulaganja dosegnuo je vrhunac u 2016. kada je kineskog vlasnika dobilo 319 tvrtki.
Kineska ulaganja više su nego prepolovljena, na samo dvje milijarde dolara, izračunao je EY, naglasivši ipak da vrijednost transakcija i uloženog kineskog kapitala u većini slučajeva nije poznata.
Na vrhuncu investicijskog vala u 2016. godini kineski ulagači potrošili su, po procjeni EY-a, gotovo 86 milijardi dolara na akvizicije kompanija u Europi. Godina 2017. predstavlja točku zaokreta i označava početak razdoblja pada transakcija preuzimanja i investicija.
Stručnjaci kao moguće razloge navode nastojanja kineskih vlasti da zakoče odljev kapitala u inozemstvo zbog niza trgovinskih prepreka koje su uvele u prvom redu Sjedinjene Države.
Njemačka, Švicarska i Austrija bile su lani iznimke, uz više preuzetih kompanija i veću vrijednost ulaganja u 2023.
U Njemačkoj EY je zabilježio 28 akvizicija, dvije više nego u 2022. Obujam ulaganja iznosio je 202 milijuna dolara, kliznuvši na najnižu razinu od 2010., ali brojka ne uključuje ulaganja rizičnog kapitala u startupove u kojima su sudjelovale kineske kompanije.
U Švicarskoj kineske kompanije kupile su prošle godine šest tvrtki, a u Austriji dvije, dvostruko više nego 2022.
U Njemačkoj Kina ne spada u skupinu vodećih igrača u korporativnim investicijskim aktivnostima stranih kompanija. Kineski ulagači zauzeli su deveto mjesto, iza švicarskih, austrijskih i luksemburških tvrtki. Na prvom su mjestu američke kompanije s 225 akvizicija.
Stručnjak EY-a Sun Yi, predstavnik odjela China Business Services za zapadnu Europu, smatra da se pad kineskih ulaganja može pripisati, između ostalog, političkoj nepovjerljivosti Europe prema kineskim tvrtkama.
-Potencijalni kineski investitori vrlo pažljivo provjeravaju hoće li izbor m određenih kandidata za akvizicije izazvati otpor vlade i pokrenuti javnu raspravu - tumači Sun.
U idućim godinama kineske tvrtke više će po njegovoj procjeni ulagati u vlastite pogone u Europi, nego u velika preuzimanja.
Kineskim proizvođačima automobila i baterija posebno su privlačne Mađarska, Španjolska, Francuska i zemlje sjeverne Europe zbog niskih troškova energije, viših subvencija i kratkog postupka pribavljanja dozvola.