Lorenzo Mayol, direktor Glovo Hrvatska u našoj je zemlji tek pola godine i kada je prvi put čuo da će ovdje raditi, bio je jako uzbuđen jer je, kaže, Hrvatska poznata po ljepoti, bogatoj kulturi i gostoljubivim ljudima. To ga je i dočekalo, a za Liderov je serijal o stranim menadžerima odgovorio na nekoliko pitanja o poslovnoj klimi u našoj zemlji, ali i otkrio neočekivanu inicijativu.
Kako biste opisali poslovno okruženje u Hrvatskoj u usporedbi s državama u kojima ste prije radili i živjeli?
– Poslovno okruženje u Hrvatskoj ima svoje specifičnosti koje ga čine jedinstvenim. Budući da sam radio diljem Amerike, Europe i Afrike, primijetio sam da je u usporedbi s drugim zemljama ovdje posebno jak naglasak na osobnim odnosima i povjerenju. Ovi elementi ključni su za stvaranje dugoročne poslovne suradnje. Hrvatska ima visokoobrazovanu i iznimno talentiranu radnu snagu te razvijenu infrastrukturu. U Glovu, uz pravi tim i pristup, sve izazove kontinuirano pretvaramo u prilike za rast.
Koje su najveće prednosti i izazovi poslovanja u Hrvatskoj?
– Najveća prednost poslovanja u Hrvatskoj svakako je talentirana radna snaga i strateški položaj zemlje u Europi. Hrvatska je most između srednje Europe i Jadrana, što otvara brojne mogućnosti. Izazovi se uglavnom odnose na deficit radne snage za određenu vrstu poslova. No, vjerujem da svaki izazov nosi priliku, stoga ćemo vrlo brzo pokrenuti inicijativu s ciljem poticanja povratka hrvatske dijaspore u zemlju, nudeći im priliku da se pridruže timovima Glova ili njegovih partnera.
Kako ocjenjujete radnu etiku i profesionalnost hrvatskih zaposlenika?
– Radna etika u Hrvatskoj je na visokoj razini, a zaposlenici predani, odgovorni i stručni u svojim područjima. U Glovu imam priliku raditi s mnogim talentiranim stručnjacima koji su dokazali da se mogu nositi sa složenim zadacima i smisliti inovativna rješenja. Naš talentirani tim smatram našom najvećom vrijednošću. Ulažemo u vrhunske zaposlenike kojima je cilj podići ljestvicu, osnažiti jedni druge i pomoći svojim kolegama da ostvare svoj puni potencijal. Jedna stvar koja definira naše zaposlenike je da preuzimaju inicijativu da nadiđu svoje odgovornosti.
Jeste li primijetili razlike u načinu upravljanja i poslovnoj kulturi u Hrvatskoj u odnosu na druge zemlje u kojima ste radili?
– Svaka zemlja ima svoje specifičnosti u stilu upravljanja i poslovnoj kulturi. Kao što sam ranije spomenuo, u Hrvatskoj sam primijetio da postoji jak naglasak na osobnim odnosima i povjerenju unutar timova, što je vrlo važno za dugoročni uspjeh. U usporedbi s nekim drugim zemljama, možda postoji veća tendencija prema konzervativnijem pristupu donošenju odluka, ali to se često kompenzira kreativnošću i fleksibilnošću timova.
Koje su vam najdraže stvari u Hrvatskoj izvan poslovnog okruženja (npr. hrana, priroda, kultura)?
– Teško je odabrati samo jednu stvar jer Hrvatska ima toliko toga za ponuditi. Predivna obala i prirodne ljepote oduzimaju dah. Hrana je fantastična — volim hrvatsku kuhinju, posebno svježu morsku hranu i lokalne specijalitete. Također sam fasciniran bogatom kulturnom baštinom i raznolikom tradicijom koju donosi svaka regija.
Postoje li neki aspekti hrvatske kulture ili svakodnevnog života na koje ste se morali posebno prilagoditi?
– Prilagodba je bila uglavnom pozitivna, ali svakako sam morao naučiti cijeniti važnost osobnih veza i mreža u poslovanju, što je možda manje naglašeno u nekim drugim kulturama. Osim toga, morao sam se naviknuti na specifičan ritam života, gdje se jako cijeni ravnoteža između posla i privatnog života, što je veliko osvježenje. Čak sam išao na privatne satove hrvatskog jezika kako bih se bolje povezao s lokalnom kulturom, i iako je to dosta zahtjevno, još nisam odustao.
Što mislite o kvaliteti života u Hrvatskoj u usporedbi s drugim zemljama u kojima ste živjeli?
– Kvaliteta života u Hrvatskoj je izuzetna, s jednim od najviših životnih standarda u cijeloj Europi, vrlo sličan Španjolskoj. Zemlja je vrlo sigurna, laka za snalaženje i nevjerojatno gostoljubiva. Blizina prirodnih ljepota i mogućnosti rekreacije u slobodno vrijeme također pridonose visokom stupnju ukupnog zadovoljstva, što Hrvatsku čini uistinu ugodnim mjestom za život.
Jeste li se susreli s nekim specifičnim izazovima u vezi s regulativama i zakonima prilikom poslovanja u Hrvatskoj?
– Hrvatska je bila jedna od prvih zemalja u Europi koja je regulirala rad platforme i bili smo dio mukotrpnog procesa definiranja formalne mehanike kako bismo odgovorili na poslovne potrebe, potrebe kupaca, ali i kontrolu potreba vlasti. To je zahtijevalo značajnu količinu resursa uloženih u rad na definiranju i implementaciji, što smo napravili u potpunoj dobroj vjeri.