Gorivo će od sutra poskupjeti te su nove cijene po litri 11,10 kuna za eurosuper, 13,44 za dizel i 9,80 kuna za plavi dizel, rekao je u ponedjeljak državni tajnik za energetiku Ivo Milatić.
Trenutne cijene su 10,72 kune za osnovni eurosuper, 12,30 kuna za dizel i 8,49 kuna za plavi dizel.
Milatić je u izjavi uoči konferencije ‘Izazovi hrvatske industrije 2022./2023.‘ rekao da se država ‘ovaj tjedan odlučila za 15-dnevno formiranje cijene tako da se trgovinska marža od 65 lipa po litri ukalkulira u cijenu te su nove cijene 11,10 kuna eurosuper, 13,44 dizel i 9,80 kuna plavi dizel‘.
Najavio je da će se ozbiljno razmotriti inicijativa distributera da se oko premije odnosno marže zauzme stav da period donošenja odluka treba ustaliti tako da se zna je li 15 ili 7-dnevni. Rekao je da trgovinska marža neće biti manja od 65 lipa.
– Ne možete zaustaviti tsunami, nego dozvoliti da obrana bude tako efikasna da oni koji bi trebali zaustaviti tsunami ne poginu. Prevedeno na hrvatski, nismo mogli ovaj tjedan pustiti da hrvatski opskrbljivači naftnim derivatima rade gubitke od 70 do kunu i 50 lipa po litri – rekao je Milatić.
– Država to ne smije napraviti jer bi se onda mogla ugroziti sigurnost opskrbe, jer, jasno, ne mogu ljudi kupovati gorivo po cijeni po kojoj znaju da će izgubiti na njemu. Osim branjenja cijene, sigurnost opskrbe mora biti na prvom mjestu. Zaludu vam potencijalno jeftino gorivo na pumpama, kojeg nema – dodao je.
Upitan je li to kapitulacija pred svjetskim tržištem, odgovorio je da nije, jer se marže i dalje fiksiraju.
Građani po njegovim riječima nisu prepušteni tsumaniju tržišta, jer ih je vlada štitila na sve moguće načine, a tako je i kod plina i struje.
– Ne možete nešto vječito, svakim fiksiranjem cijena smo stvarali gubitke distributerima, napravili smo to svjesno - ako se država odlučila odreći ogromnih sredstava, red je da svi doprinesu – istaknuo je i dodao da je vlada sagledala financijske pokazatelje distributera i zaključila da ‘neće radi kilograma mesa ubiti kravu, nego napraviti balans između gubitaka koji ostvaruju distributeri, benefita koje imaju građani država i poduzetništvo i složiti situaciju kako osigurati stabilnost i da sve funkcionira‘.
Nitko od distributera, kako je rekao, nije tražio na sastancima da zaradi i ekstra profitira, ‘nego su doslovno rekli dajte nam da ne radimo gubitke‘.
Upitan hoće li rast cijena ubrzati rast inflacije, odgovorio je da će se cijene goriva i dalje kretati u okvirima koji su viđeni, a današnje su već viđene prije pola godine.
Primorac: Tržište će dijelom formirati cijene goriva
Ministar financija Marko Primorac rekao je uoči iste konferencije da će Vlada pustiti da tržište jednim dijelom formira cijene naftnih derivata, odnosno da ovaj tjedan neće biti fiksnog ograničenja kakvo je bilo prošli tjedan.
Na sastanku u Vladi odlučeno je da se pusti to, na neki način, tržišno djelovanje odnosno da ne fiksiramo cijene, rekao je Primorac.
Upitan hoće li se ponovno fiksirati cijene ako se za to ukaže potreba, odnosno je li ostalo prostora da se cijena smanji zbog marži i ostalog, Primorac je rekao da je po pitanju trošarina ostao minimalan prostor – 19 odnosno 37 lipa po litri dizela odnosno eurosupera kako bi bile na europskom minimumu.
I ministar financija je potvrdio kako će se u idućem razdoblju razmotriti hoće li se cijene derivata mijenjati tjedno ili dvotjedno, kako bi to postalo predvidljivije. Upitan za tzv. fleksibilizaciju cijena električne energije, Primorac je podsjetio da Vladin (jesenski) paket mjera ima ograničeni vijek trajanja (do kraja ožujka 2023. godine).
– Očekujem da će u narednom razdoblju, ako situacija ostane kakva je sada i na tržištima i općenito, morati doći do određene fleksibilizacije, odnosno da će se postupno morati smanjivati subvencije koju trenutno praktički daje HEP – rekao je.
HEP, dodao je, zbog toga snosi određene gubitke, ti gubitci se akumuliraju. Pratit ćemo situaciju, pratiti financijsko poslovanje HEP-a, rekao je Primorac, dodajući da takve subvencije ne mogu trajati vječno.
Aktualne subvencije traju do kraja prvog kvartala iduće godine i neće se donositi nikakve odluke kako bi se te subvencije smanjivale, no u sljedećim paketima mjera nešto će se morati redefinirati, zaključio je Primorac.